Help

Maassen van de Brink, hoogleraar onderwijs- en arbeidseconomie aan de Universiteit van Amsterdam, en Wim Groot, hoogleraar gezondheidseconomie, bezetten sinds 1 september samen de leerstoel Evidence Based Onderwijs, aan de Universiteit Maastricht.
Ze verzamelen wetenschappers om zich heen die gaan onderzoeken welke onderwijsmethoden aantoonbaar effectief zijn.
Maassen van den Brink: “Ook zijn we bezig met de oprichting van een teachers academy, waar we een master evidence based innovation of education gaan opzetten. Hier gaan we leerkrachten bijscholen. Via een website gaan we kennis verspreiden. Daar kunnen scholen straks terecht als ze bijvoorbeeld willen weten wat werkt om de klassen te verkleinen, welke onderzoeken daarover zijn en welke experimenten zijn uitgevoerd”.
Groot vult aan: “Aanleiding voor dit alles is de grote ontevredenheid over de onderwijsvernieuwingen die de afgelopen jaren zijn ingevoerd zonder dat we wisten of het onderwijs daar beter van werd. We kunnen ons dat niet meer veroorloven, zeker niet nu we denken dat de kwaliteit van het onderwijs achteruitgaat en er een lerarentekort op ons afdendert. Het is noodzakelijk dat er anders gewerkt gaat worden in het onderwijs; dat we niet meer zomaar iets doen, maar dat we de dingen doen op basis van bewijs dat iets werkt of niet”.

Uit : Schooljournaal nummer 26; p25,26.
Zouden de hooggeleerden ook iets kunnen met “rust, orde, regelmaat” als Leitmotif?

2 Reacties

  1. Inzake Rust Orde & Regelmaat
    Zijn rust, orde en regelmaat goed voor het onderwijs?
    Wel als dat bewezen (pardon, effidens-beest) is. Heeft er al eens iemand bewezen dat rust, orde en regelmaat goed werken in het onderwijs? Tja…heeft er al eens iemand bewezen dat een wandeling in het bos kalmerend werkt? En dat het goed voor een kind is wanneer het een kusje voor het slapengaan krijgt? En is het al bewezen dat je iets kunt leren door veel te oefenen?
    Het effidensbeest moet nog veel voer krijgen en die hooggeleerden in Maastricht zullen nog handenvol werk hebben.

  2. Een langere tekst over evidence-based onderwijsonderzoek
    Ik wijs nogmaals op deze weblog, die handelt over de waarde (of het gebrek daaraan) van evidence-based onderwijsonderzoek. Bottom line: de voorspellende waarde van (geabstraheerde) resultaten van onderwijsonderzoek in de (niet-geabstraheerde) schoolpraktijk hebben een te kleine voorspellende waarde om als algemene beleidslijn te dienen; ze kunnen hooguit leraren tot advies strekken. Daarmee is en blijft het de verantwoordelijkheid van de leraar (de sectie, de school) om al of niet gebruik te maken van de resultaten van onderwijsonderzoek.

Reacties zijn gesloten.