Srategische Allianties

BON is niet aan een politieke partij of religie verbonden. Dat hoeft BON er echter niet aan te hinderen om strategische allianties te sluiten. De USA had (samen met Groot Brittanië) tussen 1942 en 1945 een strategische alliantie met de USSR. De eerste leverde de Russen wapens via Moermansk, de tweede offerde in de Grote Vaderlandse oorlog zijn jonge mannen op om Hitler tegen te houden. Niemand zag daar aanleiding in om te denken dat de Amerikanen communistische sympathieën hadden. Zo iets moet ook voor BON mogelijk zijn.
Minister Plasterk heeft de verhoging van de salarissen van de eerstegraads docenten getemporiseerd De strijd om het competentiegerichte leren in het H- en M-BO is nog niet helemaal gestreden maar de vooruitzichten voor BON zijn ongunstig. BON mag zich m.i. niet meer beperken tot voorlichten.
Nederland heeft een traditie van succesvolle emancipatie via een eigen zuil. Strenge katholieke jongens- en meisjes-scholen en een eigen universiteit droegen bij aan de emancipatie van het Roomsch-Katholieke volksdeel. Ook de gereformeerden kregen hun eigen scholen en universiteit. De Asjkenazi en de Sephardi, twee Joodse groeperingen met elk een eigen spreektaal en een gemeenschappelijke religieuze taal richtten ook (Nederlandstalige) scholen op en brachten hun etnisch-religieuze groep tot aanzien. Wanneer Islamitische groepen dezelfde weg willen bewandelen worden ze echter tegengewerkt door vrijwel alle politieke partijen, ook door het CDA wier aanhang daarvan in het verleden zozeer geprofiteerd heeft.
De situatie van de Islamieten in Nederland lijkt sterk op die van de Joden 200 jaar geleden. Twee verschillende eigen talen en één religieuze taal. Er zijn ook verschillen. De Turken en Marokkanen zijn ethnisch niet verwant en ze zijn niet uit eigen initiatief naar Nederland gekomen, Het godsdienstonderwijs in meer uit op het hoofd leren van heilige teksten in een heilige taal dan op interpreteren ervan gericht. Bij beide godsdiensten neemt de vrouw een ondergeschikte plaats in en dat gold ook voor het maatschappelijke leven. ik zou zeggen “overheid en CDA, bied de Islamieten dezelfde kans als de Joden en de CDA-aanhang vroeger gekregen hebben”.
Waarom hebben BON en de Islamieten belang bij een strategische alliantie?
De islamieten hebben belang bij streng ouderwets onderwijs. Zij hebben, net als vroeger veel Roomsch-katholieke kinderen, meestal geen hoogopgeleide ouders die hen kunnen steunen en aanmoedigen om onderwijs serieus te nemen. (Daarom stuurden veel Roomsch-katholieke ouders hun kinderen naar kostschool). Vooral zijn zij niet gebaat bij het steeds taliger worden van alle leervakken. Zij hebben groot belang bij de implementatie van de uitgangspunten van BON. Als Islamitische scholen die werken volgens de uitgangspunten van BON succes hebben wordt ook de positie van BON versterkt.
BON heeft de deskundigheid in huis om Islamitische scholen een succes te laten worden. Als BON en de Islamitische scholenorganisaties een strategische alliantie zouden sluiten zullen laatstgenoemden moeten accepteren dat sommige eigenheden van de Islamitische cultuur en religie, zoals het discrimineren van meisjes niet acceptabel is. BON kan een matigende invloed hebben.
Ik hoop dat BON zal uitzoeken of een strategische alliantie van BON met Islamitische organisaties vruchten voor BON kan afwerpen

5 Reacties

  1. Eenzijdig betoog
    Wel leuk, zo’n verrassend gezichtspunt. Ik ben altijd te porren voor een maf idee. Maar in dit geval doe ik niet met je mee Seger. Dat er in het verleden strategische allianties geweest zijn die effectief waren, daar zul je ongetwijfeld gelijk in hebben. Maar er zijn minstens evenveel allianties geweest die dat niet waren. Het gaat men nu niet om de discussie over deze historische allianties, maar noem toch twee voorbeelden van gevaarlijke mislukkingen. Stalin-Hitler is er eentje, en in een recenter verleden die van de Mujahidin en de VS tegen de USSR.

    Daar komt nog bij dat de vereniging die staat voor het beste onderwijs van Nederland zich verre moet houden van de zuil met het slechtste onderwijs. Er is een wereld van verschil tussen de oude Theo Thijssen en het klassikale onderwijs dat in sommige Islam scholen wordt beoefend. Niks geen overeenkomt met BON. Dan nog liever met Iederwijs (ik meen het nog serieus ook).

    Schijnbaar ouderwets staat niet gelijk aan goed, net als schijnbaar modern niet gelijk staat aan slecht.

    Tenslotte verschillen we van mening over de stand van zaken. Ik denk dat BON al wel veel bereikt heeft. Nederland is nu eenmaal geen dictatoriaal land en de veranderingen gaan langzaam, maar de gekozen richtig levert nog steeds vooruitgang op. Wie had 3 jaar geleden durven denken dat het Freudenthal Instituut door de inspectie de mantel krijgt uitgeveegd? Tot een jaar geleden werden scholen berispt omdat ze niet aan realistisch rekenen deden. Dat betekent dat we binnen het belangrijkste onderwijs, een van de twee belangrijkste vakken hebben kunnen aanpakken. De uitstraling hiervan is enorm.

    Maar het allerbelangrijkste: BON staat voor inhoud. BON heeft geen verborgen agenda, speelt geen strategisch politieke spelletjes, is geen belangenbehartiger en is onafhankelijk. Een door jouw voorgestelde alliantie maakt dat alles kapot.

    • refutatio
      Stalin begreep Hitler waarschijnlijk niet. Ze waren op een heel verschillende wijze gek. Stalin wilde zijn macht consolideren en Hitler wilde zijn macht gebruiken. Stalin zou volkomen overtuigd geweest zijn dat Hitler hem niet zou aanvallen. Ik denk dat BON en de Islamieten elkaar beter kunnen inschatten.
      Wat het tweede politieke pact betreft denk je waarschijnlijk aan de moedjahidin in Afganistan. Dat pact was juist wel succesvol. De Russen zijn haastig op de vlucht geslagen.
      De mensen die een Islamitische school willen oprichten weten niets van het onderwijs. Behalve natuurlijk van het reciteren in een quranschool. Als ze dat niet willen of inzien dat ze daar niet ver mee komen zullen ze waarschijnlijk expertise willen binnenhalen. Ze weten nu dat ze het niet alleen kunnen en merken dat ze tegengewerkt worden door de gevestigde belangengroeperingen. BON heeft dezelfde vijand. En de vijand van mijn vijand is mijn …… ?
      De woorden `politieke spelletjes` suggereren oneerlijkheid. BON zou bij het sluiten van een alliantie met Islamitische groepen glashelder over de aard van de alliantie en de door BON nagestreefde doelen moeten zijn. T.o.v. de Islamieten en de buitenwereld.
      Seger Weehuizen

      • Re: refutatio
        Om het maar bij Afghanistan te houden: inderdaad was de samenwerking tussen de moedjahidin en de VS op de korte termijn succesvol. Maar de Amerikanen bleken de duivel uitgedreven te hebben met beelzebub.

        • θειαι αποκαλυψεις και ανθρωπινα θεωρηματα
          Zijn de goddelijke openbaringen en de profane menselijke leerstellingen in één school met elkaar te combineren? Blijkbaar wel want het Rooms-katholieke en het protestants-christelijke onderwijs hebben volwaardige absolventen afgeleverd. Zou de Islamitische godsdienst zo zeer andere eisen aan het onderwijs stellen dat dit voor Islamitisch onderwijs niet opgaat?
          Het hoofdtheorema van BON is “het [in het onderwijs] zo goed mogelijk tot bloei laten komen van de potenties van leerlingen en studenten door gedegen vakinhoudelijke en algemene vorming”. Daar zullen op zich Islamieten geen probleem mee hebben. Hooguit willen zij wat meer impregnatie met de islamitische geloofsovertuiging. En hoe zit het met de 10 deeltheoremata? Dan moeten we, denk ik, eerst onze aandacht richten op het beschikbare budget. Het schoolbudget mag natuurlijk best, zoals vroeger ook het geval was, gebruikt worden om een leraar godsdienst aan te stellen; een kleine gebedsruimte waarin een leerling zich terug kan trekken lijkt mij ook nog acceptabel. Massaal bidden moet maar in de aula geschieden. Maar voor een hadj mag het geld natuurlijk niet gebruikt worden. Gymnasiasten moeten een Romereis ook zelf betalen.
          Er moet worden opgelet dat er geen voor goed onderwijs overbodig personeel wordt aangenomen.
          Islamitische scholen hebben er een groot belang bij dat hun docenten en het eindniveau van de leerlingen gecontroleerd worden door de overheid.
          Ik zie geen beletselen van de kant van BON voor een strategische alliantie met Islamitische organisaties.
          Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.