Het ministerie en hoogbegaafden

Staatssecretaresse Dijksma heeft de 2e kamer een brief gestuurd over ‘stimuleren excellentie basisonderwijs’. Er is ook een bijgaand rapport over plusklassen.

De gebruikelijke instellingen mogen het geld weer verdelen: PO-raad, SLO, CPS, Freudenthal Instituut….

6 Reacties

  1. Woordenbrij
    “Goede prestaties zijn niet goed genoeg, uitstekende prestaties zijn pas goed genoeg! Alleen als elk kind wordt uitgedaagd echt te laten zien wat hij kan, is
    onderwijs spannend en leuk. Pas dan ontstaat er een omgeving waarin het een eer is om boven het maaiveld uit te komen. Dan ontwikkelen kinderen alles wat ze in huis hebben. Dat is belangrijk voor taal en rekenen, maar ook voor alle andere vakken en talenten. Dat is goed voor de maatschappij en de economie en vooral voor die kinderen zelf.”

    Ongedefineerde begrippen, stellingen, uitgangspunten en fraaie toekomstvisies.
    Daar kunnen de politici, de raden en de instellingen wel overweg.

    • “desalniettemin”
      Maar “desalniettemin” het begin is er : een noodzakelijke stap om intelligente kinderen en studenten goed op te vangen is dat de docenten intelligent zijn en daarin niet geremd worden.

  2. Maar daar zie ik dan weer
    Maar daar zie ik dan weer niet zo heel veel hoopgevends over terug in de ‘woordenbrij’. 1 zinnetje over salarisverhogingen (noodzakelijk om goed opgeleide leraren te krijgen), maar verder een alinea over ‘speciale aandacht voor het onderwerp op de lerarenopleidingen’, wat zou kunnen neerkomen op ‘zwamartikelen lezen over hoogbegaafdheid en daar een zwamopdracht over maken’ (ik hoop bij God dat het zo niet uitpakt en dat er wat veranderd is op de lerarenopleiding sinds ik er acht jaar geleden zat) en wat dan dus niet gaat zorgen voor intelligentere of beter opgeleide leraren.

    En nauwelijks woorden over een algemene verbetering van de kwaliteit van onderwijs/leraren, maar plannen voor een ‘fonds’ waarvoor je ‘een aanvraag mag indienen’ als je bijscholing wilt (en de schoolleiding je er de tijd voor gunt) over dit onderwerp.

    Ik zie op basis van deze brief de toekomstige bloem der natie op korte termijn nog niet heel hevig aan zijn trekken komen op de basisscholen, maar hopelijk ben ik te pessimistisch. Voorlopig zou ik de tent nog niet sluiten als ik de directeur van een Leonardoschool was.

  3. Taakverzwaring
    En zo leidt zelfs deze geldstroom eerder tot een taakverzwaring voor de juffen en meesters, dan tot een taakverlichting. Ze zijn weer niet deskundig genoeg, moeten bijscholen etc. Dat er voor extra begeleiding gewoon meer aandacht nodig is (dus kleinere klassen en weg met WSNS) dringt niet tot de hersentjes door van hen die denken dat alles met geld naar de ondersteuningsinstellingen is op te lossen.

    • Hear, hear.
      Enkele zwarte lettertjes op wit papier,
      eenvoudig, doch trendsettertjes,
      ze doen me veel plezier.

  4. Een druppel op een gloeiende plaat.
    S. Dijksma wil een impuls geven om de lat in het onderwijs hoger te leggen en onderpresteren van bijzondere talenten te voorkomen. Wie kan er nou tegen zo’n impuls zijn? Echter, zij trekt hier slechts 10 miljoen euro voor uit. Zou dit geld alleen naar de scholen gaan, dan zou een gemiddelde school van 220 leerlingen er 1500 euro per jaar bij krijgen.
    Zucht!!!!!!!!

Reacties zijn gesloten.