modern times

In de NRC staat vandaag het artikel “Weinig vriendjes goed voor kind” van Paula Kuitenbrouwer.
Zij begint met op te merken dat socialiseren vandaag de dag synoniem lijkt aan het functioneren in grote groepen, met wat kinderen doen in de kinderdagverblijven en jongeren op scholen. Maar, vervolgt ze socialiseren betekent meer dan dan functioneren, het is jezelf aanpassen aan de sociale normen van de gemeenschap. “Daarom heb je om succesvol te socialiseren goede voorbeelden nodig om gewenst gedrag na te kunnen apen en zo eigen te maken”. Toen er nog geen kinderdagverblijven bestonden was men beter gemanierd maar ouders zoeken de oorzaak niet in de socialisatie buiten het gezin. Hoe realistisch is het te verwachten dat kinderen en jongeren goed maatschappelijk gedrag leren van 25 tot 30 leeftijdsgenoten? Zijn klasgenoten en docenten überhaupt geschikte rolmodellen? Ze worden jonge mensen van deze tijd maar niet iedere ouder is blij met de vraag: “Mam, mag ik ook een navelpiercing? Juf Anke heeft er ook een””.
“Meer rustige gezinsuren en juiste vriendjes zijn betere condities voor een evenwichtige persoonlijkheidsontwikkeling”. Het is niet zo verwonderlijk dat veel kinderen aan gedragsstoornissen lijden omdat ze nooit mogen rusten en voortdurend in de weer zijn met leeftijdgenootjes”. ….. Beroemde componisten, wetenschappers en charismatische leiders hadden vaak een “eenzame” jeugd en groeiden vaak op tussen volwassenen. (Beroemde kinderen zijn ook vaak het oudste kind of het enig kind van een gezin). Selectief socialiseren mag elitair lijken maar het lijkt geen slecht idee om op een meer verantwoorde wijze om te gaan met vormende invloeden op de volgende generatie.
+++++++++++++++++++++++++++++++++
De goeroe en founding father van het secundair onderwijs in Venlo is het gelukt om het Venlose secundaire onderwijs aaneen te smeden in 3 grote scholengemeenschappen die ondergebracht moesten worden en ook gebracht zijn op 3 eigen locaties, campussen. Op die manier zouden kinderen met verschillende capaciteiten en uit verschillende milieu’s met elkaar kunnen verkeren. Zo konden ze de door hem gemunte en gepropageerde “gelijkwaardigheid” ervaren en leren samen te werken, wat ze later ook zouden moeten kunnen. Met mijn wens dat mijn kinderen op school een intellectuele en artistieke ambiance zouden vinden was ik binnen zijn heel Venlo bestrijkend imperium helemaal op de verkeerde plaats. Maar mijn dochter leerde wel de krachtige volkstaal kennen. Op de introductiedag van de school snauwde een jaloers VMBO-meisje haar toe “dat ze het maar in haar kut moest stoppen”. Toen ik boos dit incident melde begreep de school niet waarover ik mij druk maakte. Voortaan deed ik in Venlo aan gedwongen winkelnering.