weer een persbericht : HBO – deze keer de antwoorden –

Onderzoek: hbo-studenten tevreden over opleiding
Uitgegeven op dinsdag 24 juni 2008 om 20:49:12

(Novum) – Hbo-studenten zijn tevreden met het niveau van hun opleiding. Dat blijkt uit een onderzoek van de HBO-raad onder 62 duizend studenten. Het is de eerste keer dat zoveel studenten werden ondervraagd over de kwaliteit van het onderwijs.

Bijna tweederde van de studenten vindt dat de opleiding goed genoeg is. Een kleine twee op de tien studenten vinden van niet, de rest staat er neutraal tegenover. Over het niveau van de docenten is ruim zes van de tien studenten tevreden.

Het grootste punt van kritiek is volgens het onderzoek dat resultaten van toetsen niet op tijd bekend worden gemaakt. Meer dan vier op de tien studenten vinden dat dit niet snel genoeg gebeurt.

Ook de evaluatie kan volgens de studenten beter. Bijna een kwart vindt dat er niet genoeg evaluaties zijn. Ongeveer dertig procent staat hier neutraal tegenover en 44 procent is tevreden. Bijna vier op de tien studenten vinden dat de opleiding niet goed reageert op klachten en problemen. Een kwart vindt van wel.
====================================================
Commentaar : wat zeuren ze toch bij BON. Alles dik in orde. De HBO raad in de rol van narcistische minnaar van zichzelf. Mooi, deze zelfbevrediging.
En de docenten ? Zijn 9 van de tien ook tevreden. De tiende zit bij BON, de ondergang te bewenen :

www.angelo.edu/faculty/rprestia/1301/images/IN495%20munch%20BST%20%20Scream%201893.jpg

maarten

5 Reacties

  1. En Slagter gaat in de leer bij….
    ….communicatiegoeroe Andy Mosmans.

    “De studiemiddag ging over de vraag hoe wij leidend worden in de berichtgeving. Dat vraagt om een uitgekiend communicatiebeleid en daar gaan we dan ook, onder leiding van het nieuwe hoofd communicatie, mee aan de slag.”

    “Ieder keer weer ergeren we ons aan het eenzijdige beeld dat de media geven over het onderwijs. Haast dagelijks spreek ik collega’s die zich te kort gedaan voelen omdat ze zich in de negatieve uitlatingen van politici of journalisten in het geheel niet herkennen. Die verhalen gaan niet over mijn school, zo verzekeren ze me. Wij moeten als VO-veld – scholen, docenten en leidinggevenden – de berichtgeving veel meer naar ons toe trekken. Wij gaan over het voortgezet onderwijs, wij weten wat er in onze scholen gebeurt en wij weten hoe het er met de kwaliteit van het onderwijs in die scholen voor staat. Dat betekent dat we de berichtgeving over ons onderwijs niet uitsluitend overlaten aan de media of publieke opinie. Het gebeurt nog te vaak dat vanuit de journalistieke visie het onderwijs één groot tranendal is, terwijl deelnemers en ouders zich positief uitlaten en ons een ruime voldoende geven.”

    Zoals Slagter eerder al zei: Het onderwijs, een wervende vocabulaire.

    • Slagter is boos omdat hij zelf onderwerp van kritiek is
      Het gaat de man helemaal niet om het onderwijs, hij is woest omdat hij zelf op dit forum wordt aangevallen. Gelukkig heeft hij geld genoeg om communicatie goeroes in te huren. Dat lijkt me tenslotte de allerbeste besteding van onderwijsgelden.

      Nou ja, op de 35% loonsverhoging voor de bestuurders na dan. Maar dat is geen probleem, het kan gemakkelijk allenei uit die enorme lumpsum pot.

    • Wervend …. ?
      Hoezo wervende vocabulaire? Het weeklog van Sjoerd S. is doorspekt van de turbotaal (“een flitsend en inspirerend gesprek over het Innovatie Platform” of “hoe geven we actief en transparant uitvoering aan schooleigen personeelsbeleid?”) en irrelevante persoonlijke details (“met mijn zoon naar Bruce Springsteen geweest” – wie interesseert dat nou?).

      Wat mij vooral tegenstaat is Slagter’s gehamer op één vertegenwoordiging voor alle VO-scholen. Je zou bijna denken dat hij niet gesteld is op mensen met een eigen mening.

    • Uitnodiging aan Sjoerd.
      Wie leest nu de weblog van Sjoerd? Wat geeft iemand nu het idee dat hij zo interessant voor anderen is? Wat erg voor de man dat de wereld om hem heen alsmaar niet begrijpt wat voor geweldige dingen hij doet. Politici, pers en de eerstegraders zij allen begrijpen niet wat Sjoerd doet. Zelfs Maarten Huygen begrijpt het na zijn uitleg nog niet. Toch een beetje narcistisch?
      Wat er echter absoluut uitspringt is de stelling dat een schoolbestuurder niet met zichzelf kan onderhandelen en dus gaan de bestuurders uit de CAO. Juist meneer Slagter dat is het probleem. Aan wie bent U verantwoording verschuldigd? Wat is het bestaansrecht van de VO-Raad? U hoeft alleen maar goed te vinden wat het ministerie bedenkt zodat zij met instemming van het veld kunnen schermen in de TK en daar krijgt U heel veel geld voor.
      Ik nodig U uit rechtstreeks met BON in debat te gaan, bijvoorbeeld via uw weblog maar wees gewaarschuwd van uw spiegelbeeld blijft niet veel over.
      Corgi

  2. Een methodologisch probleem
    Ik heb een vraagje voor de wiskundigen en psychologen. In een denkbeeldige enquête wordt een vijfpunts antwoordschaal gebruikt: van ‘ruim voldoende’ naar ‘zeer onvoldoende’. Alleen de beide polen worden benoemd. Hoe moet je nu het middelste schaalpunt duiden? De HBO-raad zou zeggen dat het antwoord in dat geval ‘neutraal’ is. Ik ben veeleer geneigd om dan van ’twijfelachtig’ te spreken. Getransponeerd naar schoolcijfers wordt dat een vijf, dus beneden de maat. In het HBO-tevredenheidsonderzoek wordt weliswaar een andere antwoordschaal gebruikt (van ‘zeer eens’ naar ‘zeer oneens’), maar waar in hun enquête-items het woordje ‘voldoende’ gebezigd wordt, zou uw arbitrale beslissing zeer van pas komen.

Reacties zijn gesloten.