4 Reacties

  1. als slordig formuleren niet kan ….
    Bedoel je dat Fins zo ingewikkeld is dat je bij het spreken en schrijven ervan goed moet nadenken over de manier waarop je iets zegt of schrijft omdat anders de kans groot is dat de luisteraar of lezer de door jou verstrekte mededeling niet of verkeerd begrijpt? Zodat slordig denken meteen wordt afgestraft en je gedwongen bent goed na te denken vóór je iets zegt en daardoor steeds beter gaat nadenken?
    Seger Weehuizen

    • dt
      Slordig denken zal ook in Finland geen probleem zijn.
      Maar de meeste kinderen moeten het Fins leren en we gaan er van uit dat de onderwijzers het dan ook kunnen.
      Een soort “dt” in het kwadraat.
      Dit soort hersenoefeninketjes kon wel eens zeer productief zijn;
      en voor de docentkant selectief.

      Overigens denk ik dat een correcte syntaxis niet zomaar tot een betere semantiek leidt.
      Misschien wel net andersom.

  2. finland -blok 2-
    (vervolg – blok 2)

    De finnen hebben de opbouw stevig aangepakt, zeker het bevolkingsdeel dat zweeds sprak of aan Zweden was gelieerd. Die benadering heeft in 30, 40 jaar succes gehad. De opbouw van de hout- en papier industrie (metaal industrie, machines, installaties, innovatieve techniek en technologie, handelscontacten) heeft veel kracht gekost maar nog meer kracht aan het land terug gegeven. Het ging niet altijd voor de wind, met name niet in de machine industrie ; dat remde de gezapigheid, er moest immers steeds weer hard gewerkt worden om achterstand te vermijden. Monetaire restricties werden juist op tijd (1980) opgeheven (in navolging van Zweden), waardoor de industrie overzee kon expanderen. De innovatieve sfeer in de techniek/technologie was daarbij een drijvende factor. Toen, bijvoorbeeld, in Nederland de pijpleidingen voor het aardgas werden gelegd, waren de finnen mede van de partij, de nederlanders konden het niet.
    Nu plukt Finland (Zweden en Noorwegen ook) het voordeel van die erfenis, een pioniersverleden, waarin ook het onderwijs deelt.
    Het basis onderwijs gaat rigoreus in fins, een ingewikkelde taal, door de naamvallen en intonatie. Op latere leeftijd leren kinderen ook zweeds ; veel eenvoudiger. De finnen hebben een moeizame, tamelijk complexe verhouding tot talen. Engels spreken ze verstaanbaar maar slecht. Interessant gegeven : in de strijd met Rusland (omtrent 1940) was, wie geen fins sprak (fins is moeilijk), de vijand.
    Zoals de situatie nu is, wil niet zeggen dat er geen problemen met scholen zijn, eerder worden die problemen anders geduid en aangepakt, soms met meer beslistheid, net als in Zweden overigens. De gezapigheid neemt toe, tegelijkertijd is de alertheid ervoor groter. Net als bij ons zijn er sectoren in Finland die de weg kwijt zijn, ook in het onderwijs, maar het polderen gebeurt wat korter. De liefde bij onze bestuurderen voor alles was nordic is, weliswaar niet misplaatst, dan toch onwerkbaar.

    maarten

  3. finland -blok 1-
    Interessant om te zien hoe, wie een reactie schrijft, zoekt naar hoe het finse onderwijs te verklaren is.
    Het finse onderwijs is eenduidig, minder rijk aan vormen, maar over het algemeen gedegen. Nabijgelegen voorbeeld : Zweden ; en de wil om het even goed (of beter) te doen.

    Naar mijn mening is ook het volgende van belang om de situatie te begrijpen. Het land heeft, behalve hout, geen natuurlijke bronnen van enig belang. De transformatie van hout kwam relatief laat op gang, en veroorzaakte geen economische explosie (zoals bij ons het aardgas), eerder een beperkte maar gestage toename van welvaart, waarvoor hard gewerkt moest worden. Innovatie was een zaak van voortdurende aandacht. De gezapigheid, die nu ook Finland binnensluipt, kwam minstens 20 jaar later dan bij ons, in een andere fase.
    Altijd al, zeker al ver voor de tweede wereldoorlog, verkeerde Finland in armelijke omstandigheden. Geen landbouw, overal eenvormig bos, weinig mee te doen, het harde klimaat, geen mijnbouw, weinig energie. Een uithoek van Europa. Economisch en socialiter zat het land onder de plak van Rusland, de historie met Hitler ligt nog in het geheugen, de jaren na 1945 waren een periode van bevrijding en stevige opbouw (veel meer dan in NL).

    (vervolg : blok 2)

Reacties zijn gesloten.