Edu Design. Bij de beesten af.

Prof. Nijs Lagerweij (emeritus hoogleraar onderwijskunde, Universiteit Utrecht) heeft een onderwijsadviesbureau opgericht, * Edu Design*.

We lezen:

“Ontwerpen van grensverleggende leersituaties”.

“Edu in ‘Edu Design’ verwijst naar ‘education’, waarmee onderwijs en opvoeding aan mens en dier in de ruimste betekenis zijn begrepen.”

“Om ideeën op te doen over leren zoals dat van nature gaat, kijken we ook naar dieren. We observeren met name honden en schapen in hun gedrag onderling, maar ook in trainingssituaties.
Op basis van die ideeën ontwerpen we innovatieve leersituaties, benaderingen, trainingen waarin men ervaringen op kan doen met het ‘anders kijken’ naar leren.”

“Leraren en sportcoaches zouden eens op cursus moeten bij een leeuwentemmer”.

“Want hoe dieren wel of niet leren, zegt volgens dierenkenners veel over het leerproces bij mensen”.

We worden getracteerd op een *filmpje*: we zien alleen maar een hond die telkens zijn behoefte doet.

*Dr. Janna Voogt*, senior consultant Edu design:
“Sinds kort is er aandacht voor de holistische aanpak. De beta-, de sociale en de geesteswetenschappen zijn aan elkaar verwant. De scheidsmuren die mensen tussen de wetenschappelijke disciplines aanbrachten, dienden als hulpmiddelen om hun beperkte vermogen tot kennisgaring te focussen. Gaandeweg is het misverstand ontstaan dat deze scheidingen realiteit zouden zijn.”

15 Reacties

  1. Beperkte geesten: Einstein en Niels Bohr
    Ik heb altijd al gedacht dat er iets mis was met die jongens. Heb je wel eens een foto van die Einstein gezien? Dan weet je toch direct dat het een idioot is die in geen enkele projectgroep ook maar iets voor elkaar zou kunnen brengen. Een beetje mijmeren over dat kunstmatige gedrocht dat fysica heet. Kom kom, daar schieten we niets mee op. De man was duidelijke een randdebiel / correctie: minder begaafd / correctie: anders begaafd / correctie had een sociaal communicatieve handicap/ correctie: -uitdaging. Dergelijke types komen tegenwoordig nergens meer gelukkig.

  2. Verklaring?
    Is het misschien de studie onderwijskunde die er voor zorgt dat je volledig de weg kwijtraakt?

    • Er werd vroeger wel gezegd
      Dat leerlingen die erg met zichzelf in de knoop zaten relatief vaak kozen voor een studie psychologie. Een analogon naar onderwijskunde ligt dan voor de hand.

    • studie onder-wijs-kunde
      Nee, Hendrikush, het zit zo : iemand is de weg al veel eerder kwijt geraakt (puber ? mssch nog wel eerder !). Zijn latere studie onder-wijs-kunde is daar de bevestiging van.

      maarten

      • In Enschede
        was het vroeger in elk geval wel zo dat iedereen die vastliep in het eerste jaar van een van de andere studies altijd nog Toegepaste Onderwijskunde kon gaan doen. TO stond daar onder de beta’s bekend als de pretstudie voor ieder die elders was gesjeesd en toch graag in Enschede wilde blijven bij de reeds gemaakte nieuwe vrienden. Motivatie voor de studie was er bij de meesten niet, maar je moet toch wat en dit was tenminste makkelijk te halen.

        • Stoppen die handel
          Een studie van niks is tot daaraantoe; maar al die afgestudeerden moeten ook nog ergens aan de slag en dat is desastreus. Ga maar kijken waar ze zitten en je begrijpt de inflatie van de onderwijsschil en hun kwalijke rol bij onderwijsvernieuwlingen. Zelfs hoogleraren raken erdoor aan lager wei.
          Daarom: Numerus fixus voor onderwijskunde en een onderwijsbevoegdheid als toelatingseis.

  3. Nieuwe visie op onderwijs: temmen!
    Deze voorgestelde verlaging van onderwijs tot temmen (sic!) is een te verwachten stap, nadat al volgens HNL-achtig gedachtegoed datgene wat de menselijke soort succesvol heeft gemaakt, namelijk het overdragen van kennis en ervaring van de ene op de volgende generaties, uit het onderwijs moet worden gebannen. Volgens dit gedachtegoed moeten jonge mensen, net als de dieren, alles zelf leren omdat ze verstoken zijn van direct overgedragen kennis en ervaring!

    Een kind kan bedenken dat dit gedachtegoed tot rampen moet leiden. Een dier ook; als ze konden praten zouden ze ons waarschuwen;-).

    • Met stomheid slaan
      De middenschool zou een denderend succes zijn geworden als er niet allerlei leraren hadden tegengesparteld. Misschien dat je daarom bij dieren te rade moet gaan; die sputteren niet tegen en hebben geen weerwoord tegen fraaie vernieuwings bedenksels.

  4. onder-wijs-kunde
    Een volmaakt testimonium paupertatis van deze professo-o-or, en van zijn vakgebied “onder-wijs-onkunde”.
    Ga kijken op zijn edu design-site : honds, ja schaapachtig, temmen !
    Altijd al vermoed dat het merendeel van onze hooggeleerde onder-wijs-kundigen aan de universiteiten onder-wijs waren.

    Probeer het eens met Piaget (boven-wijs) ; die begon (al in zijn schooltijd) met mollusken observeren in Neuchatel. En ging daarna moeiteloos over op waarnemingen aan babies en kleine kinderen, waarvoor hij terecht bekend werd ; hoogleraar aan de universiteit van Genève.
    Waarschuwing : Piaget is wel moeilijk, hoor, daar heb je hersens bij nodig. Dat laatste is niet langer steeds/overal een eis in het nederlandse universitaire landschap (kan ook niet : onder-wijs nivo van leerlingen is gezakt).

    maarten

    • Beestachtig
      Zijn links naar het APS, naar de Border Collie Club en de stichting Drents Heideschaap.
      En heel veelzeggend; het secretariaat wordt gevoerd door Makelaardij De Boer.
      There’s something rotten …

      • bekijk het eens van de positieve kant
        Ik denk dat onze agrariërs meer verstand in hun hooivork hebben dan de onderwijsvernieuwlers in hun hele kantoortuin.

        Ook moet ik de leraar nog zien die een postzak vol met honderden brieven krijgt na de oproep: leraar zoekt vrouw.

        • Inderdaad: dat iemand…
          …leraar wil worden, daar kun je met je boerenverstand niet bij 😉

  5. Hebben ze ook klanten?
    JL is erg goed in het opsporen van onderwijskundige nonsens en de commerciële activiteiten waarmee dat gepaard gaat.
    Het zou interessant zijn om te weten of er ook klanten zijn voor deze bellenblazers.
    Wanneer je als opleiding of school werkelijk gaat betalen voor die apekool, dan hoor je pas echt aan de schandpaal.

    • welke scholen zijn klanten van nonsens?
      Dat is inderdaad een goed idee. Staan er scholen op die sites vermeld? Veel bedrijven hebben op hun site een linkje naar de klantenkring: Dit zijn onze tevreden klanten: scholengemeenschap hier, mbo daar, gymnasium zus en zo. Of zijn er andere manieren om die scholen op te sporen? ‘Aan de schandpaal nagelen’ is misschien iets te barbaars, maar hier op het forum openbaren – dat kan toch zeker wel?

      • Hoezo schandpaal?
        Ik mag toch aannemen dat scholen met het volle verstand en geheel en al uit vrije wil gebruik maken van de diensten van dergelijke innovatieve instituten? Ze lopen voorop in de ontwikkeling! Lijkt me een goede reden om daar trots op te zijn: TOOV: Trots Op OnderwijsVernieuwing

Reacties zijn gesloten.