CAO

Hierbij van de AOB. Reageert u maar. Wat gebeurt er eigenlijk voor al die mensen die al in het onderwijs zijn stuk gedraaid?

Het akkoord per sector op hoofdlijnen

ALGEMEEN

• Al het onderwijspersoneel (onderwijzend en ondersteunend) krijgt op de dag van de leraar in 2008 een bedrag van 200 euro indien men fulltime werkt, deeltijders naar rato.
• Voor het scholingsfonds van en voor leraren is in 2009 25 miljoen euro beschikbaar in 2009, wat oploopt tot 85 miljoen in 2012. Leraren kunnen aanvragen doen om de kosten van de opleiding en hun vervanging op school te regelen.
• De seniorenregeling bapo blijft bestaan, de ingeboekte bezuiniging van 100 miljoen is van tafel.
• Alle cijfers en tabellen in onderstaand overzicht zijn gemaakt op basis van de laatste stand van het overleg op dinsdag 15 april 2008 24.00, het kan zijn dat er kleine afwijkingen optreden door afrondingen of nader overleg.

FINANCIEEL KADER

2009 2010 2011 2012 2020
Sterker beroep
scholingsfonds 25 40 59 85 82
overig 40 58 58 56 56

Betere beloning
po 122 163 186 201 288
vo 88 172 205 238 389
bve 45 70 75 75 131
ho 15 26 26 26 26
subtotaal salarissen 270 431 492 540 834

professionele school
concierges 20 20 20 20 20
overig 36 36 36 5 25

totaal 411 611 688 727 1.027

Alle bedragen in miljoenen euro

PRIMAIR ONDERWIJS

Cao-maatregelen

De maatregelen uit het Actieplan Leerkracht komen bovenop de normale cao-verhogingen, zoals die zijn afgesproken in de cao primair onderwijs 2007-2009. In de cao zijn de volgende verbeteringen afgesproken:

-1 augustus 2008 salarisverhoging 2,3%
-december 2008 verbetering van eindejaarsuitkering met 1% naar 6,3%

Per 1 augustus 2009 moet een nieuwe cao worden afgesloten

Actieplan Leerkracht

Het Actieplan Leerkracht telt voor het primair onderwijs een reeks van maatregelen:

• inkorten van de salarislijn van 18 naar 15 stappen
• wie in het basisonderwijs geen voordeel heeft van de inkorting van de salarislijn in schaal LA, krijgt een toelage van € 850 per jaar, voor het speciaal onderwijs gebeurt dat bij LB
• in de periode 2010 tot 2014 verbetert het carrièreperspectief voor leraren basisonderwijs. 40% van de leraren kan doorstromen van LA naar LB op basis op basis van een aantal criteria ,wat een verbetering inhoudt van het maximaal te bereiken salaris van € 316. Nog eens 2% kan naar LC, wat een plus op het maximum betekent van € 583
• in de periode 2010 tot 2014 verbetert ook het carrièreperspectief voor leraren speciaal onderwijs. 8% kan doorstromen van LB naar LC, wat een verbetering inhoudt van het maximaal bereikbare eindsalaris van € 583
• Deze percentages worden per schoolbestuur vastgelegd op basis van een verdeelsleutel die uitgaat van 1 leraar op 22 leerlingen voor het basisonderwijs. Als bodem op schoolniveau geldt 30% LB. Voor het speciaal basisonderwijs gaat het op een verhouding van 14 leerlingen, het voortgezet speciaal onderwijs 7 leerlingen en het speciaal onderwijs 12 leerlingen per leraar
• Om in aanmerking te komen voor een LB functie in het basisonderwijs moet men tenminste voor de helft van de tijd of meer voor de groep staan en wordt de functiebeschrijving aangepast. Daarin zal het opleidingsniveau en de verantwoordelijkheid een rol spelen. Het gaat dan om hbo-plus cursussen (master-classes, hbo-master, cursussen op de terreinen rekenen, taal, zorg en achterstand). Verder gaat het om verantwoordelijkheid dragen voor de kwaliteitsverbetering van het onderwijs op de school.
• Voor ondersteuning van leraren en schoolleiders komen er al in 2008 minimaal 1550 ondersteuners structureel
• Over de positie van de directies worden de afspraken later bekend gemaakt, hier komen verhogingen van het maximum

Verdeling functies basisonderwijs

basisonderwijs
schaal LA LB LC
2008 99% 1% 0%
2014 58% 40% 2%

Nieuwe salarislijnen primair onderwijs

Voorbeeld:
Wie nu in schaal LA op regel 10 zit (€ 2635) , krijgt per 1 augustus de normale salarisverhoging en stijgt een periodiek, dus naar regel 11 (€ 2686) in de kolom 2008. Per 1 januari 2009 stapt hij of zij over naar regel 11 in de kolom 2009 (€ 2731). In augustus volgt weer de normale periodieke verhoging naar regel 12 in 2009 (2795) en in januari 2010 de verbetering door het actieplan op regel 12 (€ 2848). Deze systematiek herhaalt zich, dus in augustus 2010 regel 13 (€ 2925) die uiteindelijk op 1 januari 2011 uitkomt op regel 13-2011 oftewel € 3005.

LA 2008 2009 2010 2011
18 jr 17 jr 16 jr 15 jr
1 2221 2221 2221 2221
2 2266 2266 2266 2266
3 2310 2313 2315 2316
4 2355 2360 2364 2366
5 2400 2407 2413 2416
6 2446 2456 2466 2472
7 2492 2506 2521 2532
8 2535 2559 2580 2598
9 2586 2614 2642 2669
10 2635 2671 2707 2745
11 2686 2731 2776 2826
12 2737 2795 2848 2913
13 2789 2862 2925 3005
14 2838 2932 3007 3102
15 2889 3006 3102 3204
16 2994 3101 3204 3204
17 3100 3204 3204 3204
18 3204 3204 3204 3204

LB 2008 2009 2010 2011
18 jr 17 jr 16 jr 15 jr
1 2303 2303 2303 2303
2 2359 2359 2359 2359
3 2411 2416 2420 2421
4 2467 2473 2481 2483
5 2520 2530 2542 2545
6 2575 2588 2606 2613
7 2628 2649 2677 2688
8 2682 2714 2754 2770
9 2737 2782 2835 2864
10 2793 2854 2921 2961
11 2845 2930 3011 3064
12 2900 3010 3107 3171
13 2953 3092 3207 3282
14 3067 3182 3309 3397
15 3179 3292 3413 3520
16 3293 3406 3520 3520
17 3407 3520 3520 3520
18 3520 3520 3520 3520

LC 2008 2009 2010 2011
18 jr 17 jr 16 jr 15 jr
1 2316 2316 2316 2316
2 2428 2428 2428 2428
3 2542 2543 2543 2543
4 2645 2649 2654 2658
5 2751 2757 2767 2773
6 2854 2867 2882 2893
7 2960 2978 2998 3012
8 3064 3089 3115 3137
9 3168 3202 3234 3266
10 3274 3315 3355 3398
11 3377 3428 3477 3532
12 3482 3541 3599 3671
13 3586 3655 3724 3813
14 3691 3770 3850 3959
15 3795 3885 3978 4107
16 3899 4000 4107 4107
17 4004 4107 4107 4107
18 4107 4107 4107 4107

LD 2008 2009 2010 2011
18 jr 17 jr 16 jr 15 jr
1 2325 2325 2325 2325
2 2464 2465 2465 2465
3 2601 2605 2607 2610
4 2739 2745 2749 2755
5 2877 2885 2891 2900
6 3015 3026 3036 3050
7 3152 3169 3185 3207
8 3291 3315 3338 3369
9 3429 3461 3493 3537
10 3566 3609 3651 3712
11 3705 3759 3813 3892
12 3843 3911 3978 4078
13 3982 4064 4147 4271
14 4120 4220 4319 4469
15 4258 4376 4494 4672
16 4395 4533 4672 4672
17 4534 4672 4672 4672
18 4672 4672 4672 4672

VOORTGEZET ONDERWIJS

Cao-maatregelen

De maatregelen uit het Actieplan Leerkracht komen bovenop de normale cao-verhogingen. De cao voortgezet onderwijs loopt af op 1 augustus 2008. Voor het voortgezet onderwijs lopen voor 2008 op dit moment de onderhandelingen met de werkgeversorganisatie VO-Raad. De inzet van de AOb is een structurele loonsverhoging van 3,5% en een verhoging van de eindejaarsuitkering met 1,5% structureel, samen 4%.

Actieplan Leerkracht

Het Actieplan Leerkracht telt voor het voortgezet onderwijs een reeks van maatregelen:

• inkorten van de salarislijn van 18 naar 12 stappen
• wie geen voordeel heeft van de inkorting van de salarislijn in schaal LB, LC of LD krijgt een toelage van € 1000 per jaar
• in de periode 2010 tot 2014 verbetert het carrièreperspectief voor leraren voortgezet onderwijs. Het aantal leraren dat kan doorstromen naar LC en LD neemt toe, maar de mate waarin verschilt per regio.
• In de vier grote steden, Almere en de directe omgeving kan door de regionale arbeidstoeslag bijna 40% extra van de leraren doorstromen naar LC en 10% naar LD. Daarbuiten gaat het om 10% extra LC, 11% extra LD
• Voor leerkrachten die nu in LB zitten en terechtkomen in LC betekent dat een verbetering van hun carrièreperspectief op van € 487, wie doorstroomt naar LD ziet zijn maximaal bereikbare salaris stijgen met € 1143
• Om in aanmerking te komen voor schaal LC moet er sprake zijn van extra opleidingen of op basis van werkervaring expertise op pedagogisch-didactisch gebied. Ook een meervoudige tweedegraads-bevoegdheid of een eerstegraads bevoegdheid kan reden zijn om in aanmerking te komen voor LC
• Leraren met een eerstegraads bevoegdheid die structureel lesgeven in de bovenbouw havo-vwo hebben ongeacht het aantal uren, recht op een LD-functie. Omdat nog niet het volledige budget beschikbaar is zal een stapsgewijze toekenning van deze functies plaatsvinden. De personeelsgeleding van de medezeggenschapsraad
• De percentages voor LC en LD gelden als streefcijfers en worden in de cao vastgelegd per schoolsoort en regio. Werkgever en personeelsgeleding van de medezeggenschapsraad bekijken de invulling per school en schoolbestuur.

Verdeling percentages

Scholen in de vier grote steden en Almere (en de directe omgeving) krijgen een regionale arbeidsmarkttoeslag waardoor daar nog meer LC functies kunnen worden toegekend. Op de andere scholen geldt de bovenste tabel voor de nieuwe verdeling van de salarisschalen, daaronder de cijfers voor scholen die wel een arbeidsmarkttoeslag krijgen. Op deze scholen zullen nauwelijks docenten in schaal LB zitten en snel kunnen doorstromen.

scholen algemeen
salarisschaal LB LC LD
2008 65% 17% 18%
2014 44% 27% 29%

scholen G4 +Almere
salarisschaal LB LC LD
2008 65% 17% 18%
2014 16% 56% 28%

De nieuwe salarisschalen

Inkorting tot twaalf stappen tussen 2008 en 2014. De systematiek is als volgt:
In augustus 2008 volgt de normale periodieke verhoging, bijvoorbeeld schaal LB regel 8 wordt dan regel 9 in de kolom 2008. Op 1 januari stapt iemand dan over naar regel 9 in de kolom 2009. In augustus volgt weer bevordering naar regel 10, in januari volgt de nieuwe salaristabel voor 2010 op regel 10. Dit proces herhaalt zich tot 2014.

LB 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
18 jr 17 jr 16 jr 15 jr 14 jr 13 jr 12 jr
1 2305 2305 2305 2305 2305 2305 2305
2 2361 2361 2361 2361 2361 2361 2361
3 2414 2418 2422 2423 2425 2429 2433
4 2470 2475 2483 2485 2489 2497 2505
5 2522 2532 2544 2547 2553 2565 2577
6 2577 2591 2609 2616 2628 2645 2667
7 2631 2652 2680 2691 2710 2737 2771
8 2685 2717 2757 2773 2801 2839 2890
9 2739 2785 2838 2867 2900 2953 3025
10 2796 2857 2924 2964 3007 3078 3175
11 2848 2933 3014 3067 3123 3215 3341
12 2903 3013 3110 3174 3248 3362 3524
13 2956 3095 3210 3285 3382 3524 3524
14 3070 3185 3312 3400 3524 3524 3524
15 3183 3295 3416 3524 3524 3524 3524
16 3296 3409 3524 3524 3524 3524 3524
17 3410 3524 3524 3524 3524 3524 3524
18 3524 3524 3524 3524 3524 3524 3524

LC 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
18 jr 17 jr 16 jr 15 jr 14 jr 13 jr 12 jr
1 2318 2318 2318 2318 2318 2318 2318
2 2430 2430 2430 2430 2430 2430 2430
3 2545 2546 2546 2546 2548 2552 2557
4 2648 2652 2657 2662 2666 2674 2684
5 2754 2760 2770 2778 2784 2796 2811
6 2857 2870 2885 2896 2908 2926 2952
7 2962 2981 3001 3015 3037 3067 3109
8 3067 3092 3118 3140 3173 3217 3280
9 3171 3205 3237 3269 3315 3377 3465
10 3277 3318 3358 3401 3462 3546 3666
11 3380 3431 3480 3536 3615 3725 3881
12 3486 3545 3603 3675 3775 3913 4111
13 3589 3659 3728 3817 3940 4111 4111
14 3695 3774 3854 3963 4111 4111 4111
15 3799 3889 3982 4111 4111 4111 4111
16 3902 4004 4111 4111 4111 4111 4111
17 4008 4111 4111 4111 4111 4111 4111
18 4111 4111 4111 4111 4111 4111 4111

LD 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
18 jr 17 jr 16 jr 15 jr 14 jr 13 jr 12 jr
1 2328 2328 2328 2328 2328 2328 2328
2 2467 2467 2467 2467 2467 2467 2467
3 2604 2607 2609 2612 2616 2621 2628
4 2741 2747 2751 2757 2765 2775 2789
5 2879 2887 2893 2902 2914 2929 2950
6 3018 3028 3039 3053 3071 3098 3132
7 3155 3172 3188 3210 3238 3281 3335
8 3294 3318 3341 3372 3415 3478 3561
9 3432 3464 3496 3541 3602 3689 3807
10 3570 3613 3655 3716 3798 3914 4076
11 3709 3763 3817 3896 4003 4153 4365
12 3847 3915 3982 4082 4218 4407 4677
13 3985 4068 4151 4275 4443 4677 4677
14 4124 4224 4323 4473 4677 4677 4677
15 4262 4380 4498 4677 4677 4677 4677
16 4399 4538 4677 4677 4677 4677 4677
17 4538 4677 4677 4677 4677 4677 4677
18 4677 4677 4677 4677 4677 4677 4677

BVE

Cao-maatregelen

De maatregelen uit het Actieplan Leekracht komen bovenop de normale cao-verhogingen, zoals die zijn afgesproken in de cao bve 2007-2009. In de cao zijn de volgende verbeteringen afgesproken:

-1 juli 2008 salarisverhoging 2,4%
-december 2008 verbetering van eindejaarsuitkering van 1,6% tot 7,4%
-1 juli 2009 salarisverhoging van 2,4%
-december 2009 verbetering van eindejaarsuitkering met 0,93% tot 8,33% (volledige dertiende maand)

De cao loopt af op 1 februari 2009

Actieplan Leerkracht

• De salarislijnen worden ingekort van 15 naar 12 stappen. Hierover maken bonden en werkgevers nog precieze afspraken in de cao. Daarom zijn er voor de bve nu nog geen nieuwe salaristabellen.
• Tussen 2009 en 2013 worden de startsalarissen en de maxima van LB tot en met LE verhoogd. Al per 1 januari betekent dat voor LC een stijging met € 191 en voor LD € 406 voor de startsalarissen.
• Door de toepassing van de regionale arbeidsmarkttoeslag kunnen in de vier grote steden en Almere 4000 mensen van LB naar LC. Daarnaast komen er 180 fulltime banen bij.
• De verdeling van de functies over het personeel hangt af van een nog te maken nulmeting. Afgesproken is dat in in de schalen LB tot en met LE de percentages worden verhoogd.

Globale salarisontwikkeling bve
schaal LB LC LD LE
start 2009 2320 2595 2749 2994
start 2013 2438 2791 3196 3659

max 2009/2013 3661 4151 4707 5105

aantal treden 2009 14 15 15 16
aantal treden 2013 12 12 12 13

HBO

Cao-maatregelen

De maatregelen uit het Actieplan Leerkracht komen bovenop de normale cao-verhogingen, zoals die zijn afgesproken in de cao hbo 2007-2010. In de cao zijn de volgende verbeteringen afgesproken:

-1 oktober 2008 salarisverhoging 1%
-december 2008 verbetering van eindejaarsuitkering met 3,7% naar 5,8%
-1 oktober 2009 salarisverhoging 1%
-december 2009 verbetering eindejaarsuitkering met 3% naar 8,3% (volledige dertiende maand)
-1 oktober 2010 salarisverhoging 2,4%

De cao loopt af einde 2010

Actieplan Leerkracht

In het hbo zijn de salarislijnen al verminderd naar 12 stappen. Het geld wordt vooral gebruikt voor het ophogen van de percentages leraren in hogere salarisschalen. Daarvoor geldt voorlopig onderstaande tabel. Over de precieze invulling maken bonden en werkgevers nadere afspraken op basis van de evaluatie functiewaardering hbo, de cijfers daaruit zijn over enkele maanden bekend. Indien nodig worden de percentages in de hogere schalen naar boven bijgesteld.

salarisschaal LA LB LC LD LE
2008 8% 9% 31% 48% 4%
2012 5% 5% 40% 40% 10%

Hogescholen streven er naar dat 70 procent van de docenten uiteindelijk op masterniveau is geschoold. Hiervoor is een trekkingsrecht van 12 procent uit het scholingsfonds gereserveerd en stelt de minister 14 miljoen euro beschikbaar.

32 Reacties

    • You are not authorized ….
      [ Van moderator: via de link van Adios krijg je een ‘not authorized’ pagina. Het AOb-document is als PDF-bestand toegevoegd aan het originele bericht. MH ]

  1. de burnout en ontslagen docent
    En wat is er voor:
    de afgeschreven, door burnout-getekende docenten, die de afgelopen tientallen jaren hun beste hebben gegeven? Van de ene psycholoog naar de andere psychiater of specialist en uiteindelijk met een fooi afgescheept!
    en voor:
    de ontslagen docenten, die vochten voor betere voorzieningen maar werden ontslagen omdat de manager ze ter kritisch vond?

    en verder:
    Een hoger salaris is één stap, nu nog de volgende stappen om het onderwijs weer gezond te krijgen.
    Bijvoorbeeld: schone lokalen, kleinere klassen, autonomie van de leraar weer terug, goeie opleiding voor toekomstige leraren, geen intimidatie meer, enz. enz.
    WE ZIJN ER NOG LANG NIET MENSEN!

  2. historica vraagt
    “Wat gebeurt er eigenlijk voor de mensen die al zijn stukgedraaid?”

    Dit, denk ik:”
    “wie geen voordeel heeft van de inkorting van de salarislijn in schaal LB, LC of LD krijgt een toelage van € 1000 per jaar”

    • Zoals ik zijn er legio.
      Zoals ik zijn er legio. Afgelopen jaren als academici het eerste graagds gebied draaiende gehouden en nu WW of WIA in. Op basis van 70% LB Hoe zo de bonden komen op voor de zwakkeren…

  3. Wat is dit nu concreet
    De salarisschalen worden korter en gemiddeld komen docenten in hogere salarisschalen. De gemiddelde docent gaat er dus financieel op vooruit.

    Maar voor BON is het natuurlijk vooral belangrijk dat goede docenten aangetrokken worden. Een positief punt hier is dat leraren bovenbouw HAVO/VWO met een 1e graads bevoegdheid LD krijgen. Maar opvallend is het volgende:

    Omdat nog niet het volledige budget beschikbaar is zal een stapsgewijze
    toekenning van deze functies plaatsvinden.

    Blijkbaar is er dus (volgens de bonden en de raden) niet genoeg geld om dit te betalen!
    Ook een probleem is die `1e graads bevoegdheid’. Tegenwoordig wordt die bijna altijd op een HBO behaald. En zo een cursus is vakinhoudelijk minder dan een universitaire propedeuse.

    Wat ik ook opvallend vind is dat docenten in de 4 grote steden en Almere bevoordeeld worden boven andere docenten. Dit gebeurt in Engeland ook wel: als je in Londen werkt dan krijg je een toeslag, maar dat is omdat wonen in Londen zo duur is. Zeker Rotterdam en Almere zijn volgens mij helemaal niet zo duur. En met achterstandsleerlingen kan het ook al niet te maken hebben: er zijn hagelwitte elite scholen in Amsterdam en pikzwarte in Eindhoven en witte scholen met heel veel achterstandsleerlingen in Oost-Groningen. Dus waarop is dit gebaseerd???

    • twee keer afgepakt.
      “Omdat nog niet het volledige budget beschikbaar is zal een stapsgewijze
      toekenning van deze functies plaatsvinden”

      Dat is toch een grof schandaal. Toen de lump sum werd ingevoerd, kregen de scholen budget om eerstegraads leraren eerstegraads te betalen. Dat geld hebben de schoolleiders blijkbaar gebruikt voor zichzelf, voor mooie directiekamers en voor neonletters op de gevel. Nu, met extra geld, krijgen ze het blijkbaar nog steeds niet voor elkaar om eerstegraads leraren eerstegraads te betalen. Je vraagt je af wat ze precies met “het volledige budget” bedoelen.

      Groet,

      Paul Huygen.

      • Invoering lumpsum
        Per leerling krijgt een school ongeveer hetzelfde bedrag. De bedoeling van de overheid (en die was expliciet) was dat in het VMBO kleine klassen en lage salarissen waren en in HAVO/VWO grote klassen en hoge salarissen. Als je gaat rekenen dan betekent grote klassen hier klassen van zo een 30 leerlingen gemiddeld (let wel gemiddeld: dus die 3 bij latijn moet je ook meenemen en dus zit je bij Nederlands dan aan 35 om de gemiddelde 30 te halen). Het geld kan dus ook verdwenen zijn naar kleinere klassen in HAVO/VWO. En gedeeltelijk lijkt dat ook zo te zijn.

    • Niet mee eens
      Mark schrijft:
      “Ook een probleem is die `1e graads bevoegdheid’. Tegenwoordig wordt die bijna altijd op een HBO behaald. En zo een cursus is vakinhoudelijk minder dan een universitaire propedeuse.”

      Nu ik een (pre)master doe na 2e en 1e gr HBO kan ik de zaken aardig vergelijken – voor mijn eigen opleidingen althans. De 1e gr HBO ontstijgt zeker het bachelor/premasterniveau. Als je wilt kan ik de vakken en bijbehorende slu’s/literatuurlijsten eens op een rijtje zetten, maar neem van mij aan dat 2e graads bachelorvakken niet onderdoen (-deden?) voor niveau-3 bachelorvakken aan de UU.

      Het grote voordeel vind ik dat ik nu wat praktischer met (wetenschappelijk) (archief)onderzoek bezig ben – daar waar het praktische gedeelte van de 2e/1e gr op ‘onderwijs’ is gericht.
      Een meerwaarde dus: zeker. Maar vakinhoudelijk minder? Niet t.o.v. de 2e/1e gr uit de eerste helft van de jaren ’90.

      Mijn eigen verhaal relativerend: ik vind ’t huidige vakinhoudelijke aanbod van de 2e/1e gr lerarenopleidingen ook om te huilen. Is het dan raar dat ik me, met ’n oude-stijl 2e/1e gr, toch aangesproken voel bij een dergelijke kritek …?

      • Tijd en vak
        Je hebt natuurlijk gelijk geschiedenisleraar. De tijd waarin het diploma gehaald is en het vak waarin het diploma gehaald is maakt uit. Mijn referentie is wiskunde en nu.

        Het programma voor `master of education’ in de wiskunde van de hogeschool van Amsterdam staat hier. Dit is allemaal propeduese wiskunde (op complexe analyse en differentiaalvergelijkingen na die meestal in het tweede jaar behandeld worden). Op geen manier te vergelijken met een master wiskunde aan een universiteit, zelfs niet bij benadering met een bachelor wiskunde aan een universiteit.

        • Wis- en natuurkunde
          Wat wiskunde betreft: Ik ken een geval van iemand die in dat vak gesjeesd is aan de universiteit, maar wel vervolgens op zijn sloffen de lerarenopleiding doorliep. En ik weet wat betreft natuurkunde van een vergelijkbaar geval. Tenminste voor de vakken wis- en natuurkunde heeft het er dus wel degelijk alle schijn van dat de universiteit zwaarder is dan het HBO.

  4. “Leraren met een
    “Leraren met een eerstegraads bevoegdheid die structureel lesgeven in de bovenbouw hebben (…) recht op een LD-functie.”

    Wat zullen scholen hiermee doen? Onder het motto dat eerstegraders “zich moeten ontwikkelen tot breder inzetbare docenten”, zullen zij de eerstegraders zo veel mogelijk uren laten draaien in de onderbouw. Zo kunnen scholen vermijden dat eerstegraads docenten ‘structureel’ in de bovenbouw werken en aanspraak kunnen maken op een beter salaris.

    Er ontstaat zo een tweedeling onder de eerstegraders. Aan de ene kant staan zij die een positie hebben verworven waarin ze structureel voornamelijk in de bovenbouw werken, aan de andere kant zij die die positie nog niet hebben bereikt. De eerste groep kan nu ook nog aanspraak maken op een veel beter salaris, wat nog eens zal bijdragen aan een kloof in status tussen de groepen. Onwillekeurig zal het verschil in status gekoppeld worden aan het verschil tussen onder- en bovenbouw. M.a.w., het niveau van de leerlingen aan wie wordt lesgegeven wordt bepalend voor de status van de docent, in plaats van diens inhoudelijke kwalificaties.

    Dit is een slechte zaak. Eerstegraders die gefrustreerd raken in hun pogingen structureel een positie in de bovenbouw te bereiken, zullen gedesillusioneerd het onderwijs verlaten. Voorzover het eerstegraders wel gelukt een dergelijke positie te bereiken, zullen leerlingen in de onderbouw verstoken blijven van onderwijs op eerstegraads kennisniveau.

    • Het woordje structureel
      Inderdaad dat `structureel’ zal de VO-raad nog veel plezier geven. Wat dacht je van het volgende: als leraar geef je les aan 3 opeenvolgende VWO klassen die je meeneemt: dus eerst 1,2,3; het jaar daarop 2,3,4; vervolgens 3,4,5; dan 4,5,6 en daarna 5,6,1. Dan is er dus iedere paar jaar een jaar dat je geen enkele bovenbouw klas hebt. Dan geef je dus niet structureel les aan de bovenbouw en krijg je geen LD.

      Ook is er het punt dat scholen 2e graders in de bovenbouw in kunnen zetten en 1e graders in de onderbouw. Dan hebben geen van beide recht op LD.

      • Volledig met jullie eens, de
        Volledig met jullie eens, de bonden hadden dit keihard moeten vastleggen. Nu gaat er niets veranderen, het bestuur/management mag toekennen, dus weer allerlei machtsspelletjes en geschuif met mensen. Gewoon eerstegraads met enkele jaren ervaring in LD, tweedegraders in LC. Academici zullen niet worden aangetrokken, omdat ze anders teveel kosten. Omgekeerde wereld lijkt me. Nogmaals de betaling van de salariëring moet OCW regelen en niet de besturen. Bovendien staat nergens wat de concrete voorwaarden (en tijdsperiode van jaren in de bovenbouw) zijn voor toekenning, dus zal je wel moeten solliciteren naar een LD. Vervolgens wordt de LD gekoppeld aan bepaalde (vage) ‘competenties’, want de scholen krijgen de (autonome)ruimte om dit zelf in te vullen. Kortom, er zal niets veranderen.

        • Koppeling
          De koppeling tussen aan de ene kant 1 graads bevoegd en lesgeven in bovenbouw HAVO/VWO en anderzijds schaal LD wordt wel degelijk gemaakt. Het moet in zekere zin een automatisme worden. Maar aangezien er nu niet genoeg geld is (de bonden en raden geven het geld liever uit in de 4 grote steden en Almere dan aan de bovenbouw HAVO/VWO), zal dit in de komende jaren zeker nog niet het geval zijn. Wie dan het volgend jaar wel en wie het volgend jaar niet LD krijgt is dan ook volstrekt onduidelijk. Het zal wel solliciteren en `competenties’ worden dus. En na een (paar) jaar is iedereen dit akkoord weer vergeten en kunnen de 1e graads bovenbouw docenten die dan nog geen LD hebben ernaar fluiten. Maar laten we hopen dat ik te pessimistisch ben.

          Overigens: over gepromoveerden (zelfs in het HBO) staat helemaal niets in het akkoord (terwijl Rinnooy Kan het zelfs het CNV dit wel wilden).

          • Gepromoveerden nog even niks?
            Eerder heeft RK laten weten dat de minister iets extra’s voor gepromoveerden wilde doen. Het rapport lezende vermoed ik dat Plasterk dit maar even op de lange baan geschoven heeft. Jammer, want een wetenschappelijke kwalificatie is niet alleen inhoudelijk een verrijking voor het onderwijs, maar ook een bron van inspiratie voor leerlingen.

            In het VO, maar zeker in het HBO, zou het een goede zaak zijn als er meer gepromoveerden kwamen werken.

    • achterdocht
      Ik kan me wel een veel beter akkoord voorstellen. Er lijken hier en daar nog wat ontsnappingsmogelijkheden te zitten.
      Maar toch.
      Het principe dat een eerstegraadsleraar met eerstegraadswerk weer eerstegraads betaald wordt, is weer hersteld. Er staan cijfers die aangeven hoeveel leraren in LD en LC komen.
      Tweedegraadsleraren krijgen ook veel meer kansen om in LC te komen.
      Het moet allemaal nog uitkomen, maar voorlopig vind ik dit een goede start.
      Eerst feestvieren en over een weekje maar eens kijken welke nadelen er aan zitten.
      Daarna blijven pushen om de salarissen en arbeidsomstandigheden meer marktconform te krijgen en om de leraar meer stem te geven en op zijn vakgebied een beslissende stem.
      Er is meer uitgekomen dan waar ik bang voor was.
      Voor de duidelijkheid. Voor mij persoonlijk lijkt de extra salarisverhoging uit te komen op iets tussen de 1,5 en 2%.
      Klaas Wilms

      • De verkorting van de
        De verkorting van de salarislijnen duurt gewoon te lang, dit trekt geen nieuwe mensen. Pas in 2014 is het voltooid. Uit het convenant maak ik overigens wel op dat een eerstegrader minimaal in LC komt (blz 23, dus per 1 aug. 08 lijkt mij), echter de regel over de LD is interessanter en vager. In hoeverre stapsgewijs tot 2014 ? Wat is structureel ? Waarom moet een PMR dat weer gaan regelen met het schoolbestuur ? Wie wel en wie niet, wanneer wel of niet ???? Dit roept vragen op.

        • Minimaal LC?
          Ik zie niet staan dat een eerstegraders minimaal in LC komt. Ik zie wel dat een 1e graads bevoegdheid 1 van de criteria is waarmee je in aanmerking kunt komen voor LC. Maar geen garantie.

  5. Denken, dat je
    met extra geld voor leraren
    beter onderwijs kunt kopen

    is als geloven
    dat je met staren

    naar vallende blaren
    voortaan over ijs kunt lopen

  6. Automatisch periodiek
    Automatisch periodiek verdwijnt (in 2012)

    Leuk weggestopt in par 2.2 voorgezet onderwijs, onderdeel C “Kortere salarislijnen”, derde bullit:

    “Een koppeling wordt aangebracht tussen het toekennen van periodieken en de cyclus van functionerings- en beoordelingsgesprekken; dit moet operationeel zijn op het moment dat de salarislijnen zijn ingekort tot 12 jaar”

    In het oorspronkelijk actieplan dacht Plasterk hier, meen ik, € 400 miljoen mee bij elkaar te harken.
    Sigaar en eigen doos?

    Daarnaast staat in par 1.1 Sterkere positie van de leraar o.a.

    “Partijen spreken af dat de uitgangspunten uit het wettelijk kader nader uitgewerkt zullen worden in een professioneel statuut. In het professioneel statuut worden ook afspraken gemaakt over het professioneel handelen van de leraar in relatie tot bestuur en management en de wijze waarop daarover het overleg in de instelling is georganiseerd, bijvoorbeeld in een ‘lerarenraad’ of onderwijsteams. Voor HBO zullen per hogeschool afspraken worden gemaakt over de professionele ruimte, naar analogie van de situatie op de universiteiten.”

    Zitten we hier echt op te wachten? Nog meer onderwijsbureaucratie en knevelwetgeving?

    Dit soort dingen komt natuurlijk niet in de krant. Daar lees je alleen dat “de leraar” z’n BAPO houdt en toch maar € 500 (via schaal C) tot € 1.000 (in D) meer gaat verdienen. Dat dit pas in 2014 zal zijn en dan nog maar zal gelden voor zo’n 20% van de docenten staat er dan weer niet bij. Hoe was het ook alweer? Verdeel en heers.

    • in zijn leervak
      Nog steeds geen ruimte voor de leraar die alleen maar met goed gevolg in zijn vak in zijn vak wil lesgeven en navenant betaald wil worden.
      Seger Weehuizen

    • Re: automatische periodiek
      In de eerste versie die ik las (en die als kopie hierboven staat) stond dat over die automatische periodiek nog niet… Zijn er nog verschillende versies in omloop ook.

      Dit betekent dus dat schoolbesturen alle leraren in de onderste trede van de schaal kunnen houden (en de schoolbesturen kennende: zullen houden). Dan gaan leraren er financieel dus op achteruit.

  7. In RK stond wel meer moois
    In RK stond wel meer moois waar je nu niemand meer over hoort. Daarin prachtige idealen over de mogelijkheid dat leraren naast hun baan aan een proefschrift werken. Er staat nu wel iets over ‘een keer in je loopbaan bijscholen naar een hoger opleidingsniveau’ en op zich is voor een drs het eerstvolgende hoger opleidingniveau een doctoraal, maar ik stel me er in de praktijk toch eerder een vluchtig cursusje ICT of gespreksvaardigheden bij voor, of ben ik nu te pessimistisch?

    • Doorknokken
      (U bedoelt “doctoraaT”, neem ik aan)

      En als dr. doorknokken tot prof., op kosten van de school?;-) Leerstoelen betaald door scholen voor VO?;-)En wat moet een prof. als Heertje nog op school? Gaan voor de Nobelprijs op kosten van de school?;-)

      Even serieus: Die onderzoeksmogelijkheden (inclusief promotie) komen er heus wel, maar het duurt nog een jaar of tien.

  8. De AOB stuurt de leden een
    De AOB stuurt de leden een mail, met een link naar een enquete. Dit om te peilen hoe het convenant valt. Als of de duvel er mee speelt, die link werkt niet.
    Men geeft trouwens ook niet aan wat de mogelijke consequenties van de peiling zijn.
    Lang leve de bondsdemocratie.

    • De vragenlijst van de AOB na
      De vragenlijst van de AOB na veel heen en weer mailen kunnen invullen.
      Ik heb mij ook maar even opgegeven voor hun ledenpanel.
      Moest je invullen waar je werkt. Ik kon niet kiezen voor onder-, en bovenbouw H/V. Maar moest aanvinken basisvorming en studiehuis.
      Wie heeft er even een teiltje voor mij?

Reacties zijn gesloten.