23 Reacties

  1. Direct gevolg van Meijerink
    Dit is het eerste concrete besluit op basis van het rapport van de commissie Meijerink. De eisen zoals beschreven in dat rapport zijn opgesteld door een expertgroep wiskunde olv Jan van de Craats. Ze zijn helder geformuleerd en liggen hoger dan de huidige praktijk, al zou je een nog hogere lat wensen.

    De vraag is natuurlijk altijd wie zich op die pot met geld gaat storten. En het antwoord daarop zal me niet bevallen. Simpelweg omdat er buiten de gebruikelijke subsidie-eters geen instituten zijn die de mankracht en infrastructuur hebben om de klus te klaren. Ik verwacht daarom een geleidelijke aanpassing van realistisch rekenen in de richting die we wensen, maar de uitvoerenden zullen dezelfde zijn die de laatste 30 jaar het rekenonderwijs hebben bepaald.

    De voederbakken zijn verplaatst, men zal nu in een iets andere richting gaan werken.

    • Andere richting
      Ik ben bang dat deze instituten niet in een andere richting gaan werken. Ze zullen het geld pakken om hun oude richting voort te zetten, met nu nog wat meer kreten als `evidence based’ en `leerlijnen’ ertussendoor.

  2. Kees hoogland en het APS staan tot Uw dienst
    Kees Hoogland en het APS staan *hier* al op U te wachten. Voor 195 euro, inclusief diner. Alleen voor schoolleiders en rekencoördinatoren.

    Interessant hoe diezelfde Hoogland *hier* het rapport Meijerink afkraakt.

    We lezen o.a.
    “De werkgroep Meijerink is van mening dat angst voor rekenen ontstaat doordat er te weinig geoefend wordt. Deze opvatting is geheel nieuw.”

    • Kan het netwerk van BON met
      Kan het netwerk van BON met al zijn voortreffelijke wiskundigen hier geen rol spelen ? Als tegenwicht aan het APS. BON-advies: Durf te oefenen.

      • Mijn idee
        Schrijf een sober rekenboek met veel oefenopgaven; zonder plaatjes/werkboeken/multimedia gedoe.
        Vertrouw het aan de docenten toe om dat degelijk toe te lichten en met de klas te oefenen tot de meerderheid een voldoende haalt. En leerlingen die na een jaar nog onvoldoende staan kunnen niet worden bevorderd.

        • ook voor taal
          En zo’n boek moet er ook komen voor taal. Oh, dat is er al: ‘Struikelblokken’.

        • Met
          100 scholen die elk één manager en één rekenbeleidsontwikkelbeleidsmedewerker sturen ben je 25.000 euro kwijt. Voor dat bedrag wil ik best een oud rekenboekje van de Slegte ontleuken en presenteren als pars pro toto.

    • Kees stelt
      de vraag: “wat voor smoel wil ik het rekenbeleid in mijn school geven?”
      Wat moet je in hemelsnaam met zo’n jong aan???

  3. Besteding geld
    Zie hier op de site van het ministerie. Het geld gaat naar de pedagogische centra, SLO, CINOP en CITO. Dus precies degenen die het onderwijs vernieuwlt hebben.

    • zie mn voorspelling van 1/2 dag geleden
      Geen verrassing. Ze hebben het monopolie. Dat ze ongelijk hebben is irrelevant.

      Ik ga Jasper van Dijk een mailtje schrijven. Dit moet in ieder geval wel duidelijk zijn bij de kamerleden

      • Maar jouw eigen gelijk is
        Maar jouw eigen gelijk is ook irrelevant als je er niets mee doet behalve weer een mailtje aan die eeuwige Jasper van Dijk. Goed kamerlid overigens. Maar ik vind dat BON met al zijn expertise hier best eens wat meer aan de weg mag timmeren. Ander blijft het toch wel erg bij geneuzel op deze site en word ik er vooral een beetje moe van. Laten we ook een plan indienen; een conferentie organiseren; de discussie aanjagen. We hebben de expertise in huis. Als je alles wat je over dit onderwerp op deze site hebt geschreven bundelt hebben we al een groot deel van een congresmap. Is al dat geld echt al verdeeld ?

        • Goed voorstel
          Neem contact op met het bestuur. Een conferentie hierover in September / Oktober. Kunnen we van te voren nog wat reclame maken.

          • Te gemakkelijk. Degene die
            Te gemakkelijk. Degene die wat voorstelt mag het gelijk organiseren. Vriendelijk bedankt. Ik ben geen propagandist van deze of gene methode in het rekenen omdat ik er te weinig verstand van heb. Ik volg het met belangstelling. Maar goed, het blijft dus bij gedreutel.

          • Kom nou
            Wat flauw. Ik zeg helemaal niet wie wat moet organiseren. Ik denk alleen dat als je wilt dat BON wat doet, dat dan het bestuur daar achter moet staan. Of en wie er wat organiseert is stap 2. Misschien zijn er wel anderen op dit forum die een mening hebben over een dergelijke activiteit. Een forum is een goede plek om dat aan te kaarten. Dat vond ik ook van je oorspronkelijk voorstel. Dat is alles wat ik wilde zeggen.
            Misschien heb je mn bericht anders gelezen, maar meer dan wat er staat moet je er niet achter zoeken.

          • OK. Een beetje flauw. Waar
            OK. Een beetje flauw. Waar het om gaat is dit. HET APS is een meester in het verkopen van gebakken lucht. Elschot in de praktijk. Maar ze doen dat wel heel goed en zijn door hun goede contacten en handige ondernemingsgeest iedereen een stap voor. Dan voel je je op dit forum wel eens een beetje machteloos zeker als jij zegt dat zij en aanverwanten het monopolie hebben. Is dat wel zo ? Kan BON met zijn netwerk daar niet IETS tegenover stellen. Een conferentie was maar 1 idee. Ook mogelijk is een voorlichtingsbijeenkomst waarin BON experts als jij aan belangstellende schoolleiders, docenten en coördinatoren nu eens goed uitleggen waarom het rekenonderwijs anders moet. En meepraten over het hoe. Wij hebben toch ook contacten met scholen. Ik denk dat we meer aan de weg kunnen timmeren. Als anderen dat ook vinden wil ik samen met anderen best wel actie ondernemen richting bestuur. Maar niet eerder.
            Overigens heeft dit forum zoals alle internetfora de neiging naar gewauwel (inclusief van mijzelf) en gelijkhebberij. Daarom lijkt mij dat boek van die Andrew Keen zo interessant. Maar inhoudelijk is het vaak wel heel informatief en wordt er ook goed gediscussieerd.

          • Gelijkhebberij
            Daar heb jij weer gelijk in;-)

            Inderdaad, ook dit forum en zeker ikzelf is niet vrij van gelijkhebberij. Dat voelt lekker, maar schiet niet op natuurlijk.

            Het probleem met het netwerk van BON is dat juist de basisscholen daarin ondervertegenwoordigd zijn. Op de ALV was er een uitstekend verhaal van een basisschool leerkracht en zij heeft wel vaker BON gesteund en ik ken nog een paar oud PO leerkrachten die uitstekende ideeën hebben er actief zijn, maar zij zijn helaas allemaal oud leerkracht.

            Verder is Jan van de Craats natuurlijk heel belangrijk: hij heeft de kritiek op het realistisch rekenen geformuleerd en is het boegbeeld waar het Freudenthal Instituut en het APS zich dan weer tegen afzetten. De discussie wordt gevoerd in de vakbladen en op bv de site van de vereniging van wiskundeleraren.

            Maar de scholen zijn volledig ingekapseld door RR. Het is een beetje zo als bij de software van Microsoft. Alleen al omdat het een monopolie is, loont het daar aan mee te doen. Het is risicoloos.

          • Ironie
            De ironie is dat dankzij het tamboeren van BON de gebreken in rekenen en taal politiek aan de orde zijn gekomen, maar dat de pedagogische centra de 115 miljoen opstrijken. Misschien moet BON een expertisecentrum onderwijs oprichten om ook wat subsidiegeld op te strijken….

          • Casino
            115 miljoen over de 5000 leden verdelen. Hmmm dat zou € 23000 per lid zijn… Goed voorstel dus van mark79! Een avondje casino in Monte Carlo kost al gauw € 2000 dus zo’n leuk extra zakcentje is altijd welkom;-).

          • Echt een goed plan
            Een alternatief voor al die RR-propaganda. Geweldig idee: een BON-conferentie over goed (beter) rekenonderwijs. Ik hoop echt dat het bestuur dit oppakt. We hebben de deskundigen inderdaad in huis.
            Lijkt me geweldig. Ik zie het voor me: een zaterdag ergens in Utrecht, niet te groot, sobere voorzieningen qua lunch e.d. maar een dijk van een inhoud. Maximaal 90 deelnemers verdeeld over basisonderwijs, voortgezet onderwijs VMBO en voortgezet onderwijs Havo VWO. Dat wordt ook nog eens hartstikke leuk!

            Toelichting: zelfs bij de lage niveaus van techniek worden overal in den lande aanvullende rekencursussen gegeven. Het is op die leeftijd erg moeilijk om alsnog die basisvaardigheden aan te leren. Bijna alle leerlingen kunnen eenvoudigweg niet voldoende rekenen en daarmee is de toegang naar een startkwalificatie voor een technisch beroep afgesloten. Het is echt héél erg!

    • Dat komt wel goed?
      De onderwijsvernieuwlers en de ambtenaren bedenken een breed gedragen scholingsconcept; de scholen kunnen tegen betaling één medewerker laten bijscholen; de medewerker gaat zijn collega’s voorlichten; de docenten kunnen er niet mee overweg; weer 15 Meu verspijkerd aan goede bedoelingen.
      van B kan wegens daadkrachtig beleid overstappen naar haar volgende goedbetaalde baan.

      • virgines ad rem agendam
        Het geld zou wat rekenen betreft wel goed besteed zijn als elke basisschool er een rekenjuf bijkrijgt (In de toekomst moeten natuurlijk alle onderwijzers weer in staat zijn om behoorlijk rekenonderwijs te geven). Waarschijnlijk zou er ook geld nodig zijn om rekenjuffen op te leiden. Daar zou men dan meteen mee moeten beginnen. Geen onderzoeken e.d. gewoon kijken hoe de onderwijzers vroeger in rekenen getrained werden en die werkwijze overnemen. Ik denk dat Jasper van Dijk dat ook in de kamer naar voren zou moeten brengen. Seger Weehuizen

  4. De leugen regeert.
    “Die basis moet van onweersproken kwaliteit zijn, daarom investeren wij de komende jaren fors om die basis te versterken.” (Plasterk, v.Bijsterveld, Dijksma)
    Investeren in kwaliteit: de Basis weet wel beter…

    ” Ik verzet me tegen de courante opinie: niet goud maar goede soldaten zijn de zenuw van de oorlog. Goud alleen volstaat niet om goede soldaten te vinden, maar goede soldaten volstaan beslist om goud in te zamelen.” Discorsi 2.10
    Machiavelli (1513-1517)

Reacties zijn gesloten.