Oud en Nieuw

106 Teletekst vr 04 jan
***************************************
Fors meer schoolbranden op oudjaar

***************************************
` In de oudejaarsnacht is ruim driemaal
zo vaak brand geweest op scholen als in
het jaar daarvoor.Het waren er zo’n 22,
tegen circa 7 vorig jaar.Drie scholen
brandden geheel af,blijkt uit cijfers
van verzekeraar Centraal Beheer Achmea.

De geschatte schade aan de scholen ligt
tussen 20 en 25 miljoen euro.Centraal
Beheer vindt dat de scholen zich beter
tegen brand moeten beveiligen.

Centraal Beheer meldt verder dat er met
oudjaar twee keer zo veel vernielingen
aan huizen zijn aangericht als in 2006.
De schade aan auto’s steeg 11 procent.
Eergisteren werd de oudjaarschade nog
geschat op totaal zo’n 11 miljoen euro.

Voorlopige conclusies:

De onvrede van een groot gedeelte van de jeugd heeft een zeer kwalijke uitweg gevonden.

Journalisten in Nederland hebben vaak geen inzicht (meer?) in getallen.

1 Reactie

  1. Fikkie
    Tsja, je hebt adaptaties en exaptaties. Dat een schoolgebouw lekker fikt is een exaptatie, een handige bijkomende eigenschap. Een schoolgebouw is niet bedoeld om in brand te steken, maar het is wel mogelijk om het gebouw op die manier te gebruiken. Lekker warm, zo in de mistige winternacht.

    Schijnbaar is in de fik steken steken van scholen ook de enige en laatste manier voor jongeren om nog enige warmte te voelen bij een school. Geenwonder, overigens, want ze krijgen het voorbeeld van hogerhand. Besturen laten hun minachting voor de school wat al te graag blijken, door bijvoorbeeld zichzelf vorstelijk te belonen en geen geld uit te trekken voor deskundige leraren. ‘Beste leerling, speciaal voor jou een begeleider: hij weet niet veel, hij kan niet veel, maar hij is best aardig… -val ons verder niet lastig, we hebben het druk!’ De club van Doekle, onze valse moraalridder*, is daar kampioen in.

    Uit onderzoek blijkt dat een goede leider geen wantrouwen wekt: dat doet hij door zich zo veel mogelijk te laten zien als een van de mensen die hij leidt (The best leaders guide groups from within, Scientific American Mind, Vol.18, nr.4). Goed leiderschap kun je de schoolbesturen dus niet aanwrijven: op mijn vorige school heb ik in al die jaren hooguit 1 (en beslist niet meer) van mijn opperbazen gezien (!) Hun maatregelen daarentegen waren alomtegenwoordig.

    Uiteraard is het te gek voor woorden dat mensen scholen in de brand steken. -Maar sommige scholen…

    *valse moraalridder: mag je zoiets zeggen? Ik kan het verdedigen. Iemand die meewerkt aan het degraderen van docenten, die zichzelf daarvoor vorstelijk laat belonen, werkt actief mee aan het wantrouwen dat in de maatschappij leeft. Bestuurders die zich iets te goed laten betalen zijn juist de bron van het kwaad.

Reacties zijn gesloten.