Knettergek!

Knettergek!

Er waart een gevaarlijk virus door de tweede kamer. De kamerleden die onverhoopt met het virus in aanraking komen kunnen rekenen op een nietsontziende en verwoestende aandoening. Na een reisje in de bloedbaan hecht de ziektekiem zich vast aan de zijkant van de temporaalkwab, einde bestemming. De lijder van het syndroom dat hierop volgt slaat wartaal uit, heeft een onbedwingbare neiging tot praten, u begrijpt dat deze twee verschijnselen elkaar versterken. Verder is er een sentimentele nostalgie over de beginjaren van de vorige eeuw bij de patient te bespeuren. Wat opvalt is het eerste kenmerk van deze desastreuse aandoening, namelijk het volledige verlies van ideaal en ideologie. Minder opvallend daarentegen is het typische spraakgebrek, de ongelukkige is niet meer in staat de “ij” en de “ei” zuiver uit te spreken en vervormd deze voor de Nederlandse taal belangrijke klinker tot “aai”, wat wel eens tot misverstanden kan lijden. Het plots opkomend besef van “zienerskwaliteiten” en andere zesde zintuigen worden verdoezeld door gebruik te maken van het woordje “visie”. Samengevat, het kamerlid dat het virus in het hoofd draagt is knettergek, gelukkig beperkt het leefgebied van dit virus zich tot het tweede kamergebouw en aanhangsels.

Toen ik vandaag J. Tichelaar op de radio hoorde wist ik het vrijwel onmiddellijk zeker, het virus heeft de werking van s’mans temporaalkwab aangetast. Lang heb ik getwijfeld, de onbedwingbare praatneiging, de wartaal, de “aai”, het afschudden van de ideologische veren deed mij al vermoeden dat er iets aan de hand was, toch was er steeds de twijfel, per slot is onze goede vriend voorzitter van de kamerfractie die een minister en een staatsecretaresse van onderwijs heeft afgeleverd.
De twijfel maakte plaats voor zekerheid toen hij tegen de dienstdoende journalist zijn plannen ontvouwde voor het Nederlandse wetenschappelijk onderwijs en dit naar aanleiding van zijn “visie” op de toekomst. Hij voorzag een enorme vergrijzing van onze maatschappij, zelfs in die mate dat binnen afzienbare tijd maar één op de zestien mensen zou bijdragen aan de staatskas. De rest van de bevolking zou werkloos toezien door ziekte, gebrek of te grijs. Voor de wiskundigen onder ons, volgens deze ziener zal straks 6,25 procent van de bevolking zorgen, belasting betalen, werken en ploeteren voor de andere 93,75 procent. Verder voorzag hij dat het probleem van een tekort aan onderwijsgevend personeel, ondanks de inspanningen van de minister, niet worden opgelost. Er moeten dus nú maatregelen genomen worden.

Zijn voorstel lag in de lijn van de verwachtingen, immers tijdens zijn vorige baan als voorzitter van de vakbond voor het onderwijs zijn scholen gefuseerd tot mega-instituten die dank zij een knellend taakbeleid de gedreven docent hebben verdreven en vervangen door nietsnuttende instructeurs die zich als jonge hondjes vastbijten in het Nieuwe Leren van hun baasje.
Sjaak stond samen met de schoolleiders op de barricaden voor meer autonomie. Een autonomie waardoor miljarden onderwijsgelden verdwenen in een bureaucratische molen en tientallen managerslagen. Nog was het niet genoeg, het bedrijfsleven werd het onderwijs binnengehaald of het Sinterklaas was. Een opleiding kon pas een opleiding zijn als minstens de helft op de werkvloer werd geleerd en we noemen het stage. Je zou als bedrijfsleider wel gek zijn om al die jonge mensen geen kans te geven zich te bekwamen in het beroep, zeker als het gratis is.

Uit welingelichte bron weet ik dat onze Sjaak heimelijk de arbeidsverhoudingen van rond negentienhonderd adoreert. Wat was het simpel, je had de werkgever, de werknemer en dat was het. De werkgever was de baas, de werknemer ondergeschikte en klaar was Kees. De baas wikte én beschikte. Kinderen gingen gewoon tot hun twaalf jaar naar school en dan aan het werk, de handjes uit de mouwen, niks doorleren, niks kennis, niks school, lezen en schrijven was genoeg, rekenen deed de baas wel voor jou. Het was alleen de jeugd van de elite de kinderen van de bazen die de universiteit konden bezoeken. Dat was ook weer duidelijk en iedereen wist dat en deed daar niet moeilijk over, je was stom en arm of slim en rijk en dat ging áltijd samen.

Het verbaast mij dus niet dat de fractievoorzitter de universiteit wil privatiseren, onder ons gezegd en gezwegen, alleen diegene die het kan betalen zal nog mogen genieten van een wetenschappelijke scholing. Het kost de overheid niets, het arme tuig moet dan wel aan de arbeid in plaats van hun tijd te verdoen op de schoolbanken en hierdoor kunnen we de aankomende vergrijzing bestrijden. Knettergek!

Misschien moeten we dan ook maar de tweede kamer afschaffen, weg met de democratie, de enige manier om het virus uit te roeien.

Sjeekspier

36 Reacties

  1. Ik had Tichelaar nog niet gehoord,
    dus ik ging maar even wat speuren op internet
    nu.nl
    Telegraaf.nl
    volkskrant.nl

    Vooral dus ophef vanwege zijn opmerking dat studenten zelf hun studie terug zouden moeten betalen.
    Ik dacht dat Tichelaar van de PvdA was en niet van één of andere rijkeluispartij?

    Overigens, Jeronimoon, rond 1900 gingen er ook geen vrouwen naar de universiteit.

    • Het gaat om iemand die zelf
      Het gaat om iemand die zelf geen academische studie heeft gevolgd, en die, afzuchtig op andermans intellectuele ontwikkeling, gemakshalve de intellectuele elite verwart met de economische. Schandalige, kwalijke, reactionaire kletspraat.

      • Wel HBO
        Tichelaar heeft wel HBO gedaan (PABO), en zijn ‘opvolgers’ moeten van hem dus ook betalen.

        • SP
          Betreffende opleidingsniveau: sinds heden zit het jongste kamerlidje ooit in de Tweede Kamer. De 19-jarige SP-er Farshad Bashir. Hij volgt Rosita van Gijlswijk op, die tot de nieuwe penningmeester van de SP is gekozen.
          Het leuke is, hij is pas 10 jaar in NL (wat geen bezwaar hoeft te zijn) en zal hooguit een middelbare schooldiploma hebben.
          Is het niet eens tijd om een minimum aan leeftijd/opleiding aan kamerleden te stellen? (t’Is maar een proefballonnetje).
          Historia vitae magistra

  2. 65.000
    Sjaak denkt dat studenten aan een universiteit wel E 65.000 ’s jaars willen betalen (www.elsevier.nl/nieuws/politiek/artikel/asp/artnr/186053/index.html). Waar komt dat bedrag vandaan? Volgens mij vragen Harvard, Yale, Oxford en Camebridge minder – en bieden ze meer kwaliteit. Wordt het niet eens tijd dat Sjaak directeur van een woningbouwstichting wordt of zo? Of burgemeester van Den Haag? Iedereen zit toch overal te springen om goede mensen met goede ideeën? Ik snap dat Sjaak nog zit te tobben in de kamerbankjes. Met een visie als die van Sjaak kun je toch overal terecht? Bestuursvoorzitter van een universiteit, dat is echt iets voor hem.

      • Per JAAR? Toen ik het
        Per JAAR? Toen ik het bericht las dacht ik aanvankelijk dat dat het bedrag was voor de hele studie. En was ik er niet per se tegen: een studie levert je veel op (en niet alleen in financiele zin). Geef getalenteerde studenten een beurs, met name ook getalenteerde studenten uit minder draagkrachgtige milieus, en je hoeft niet te vrezen voor de toegankelijkheid van het onderwijs.

        Maar 65K per jaar, da’s wel angstwekkend veel. Dat kun je bij het huidige niveau van onderwijs dat de HBO’s en universiteiten bieden niet maken, da’s absoluut geen 65K per jaar waard.

        • Per jaar?
          In alle berichtgeving staat 65.000 euro per jaar. Maar dit kan natuurlijk fout in de Vrij Nederland gestaan hebben. De vergelijking die ik hierboven geef met de situatie in de VS doet denken dat Tichelaar niet 65.000 euro per jaar bedoelde, maar voor de hele studie of iets dergelijks.

          Overigens: als je het budget van de UVA deelt door het aantal studenten dan kom je uit op 20.000 euro.

          • citaat VN artikel
            Het artikel in VN noemt hetzelfde bedrag. Ik begrijp niet wat je probeert aan te tonen Henricus.
            Citaat: Een vervolgstap zou kunnen zijn de studenten volledig te laten betalen voor de kosten van hun studie, voor universitaire studenten zo’n vijfenzestigduizend euro per jaar, voor studenten op het HBO zo’n vijfendertigduizend. Dan zijn de universiteiten en de hogescholen aan de gebruikerskant geprivatiseerd, volgens het principe: de gebruiker betaalt.

          • Opmerkelijke manier van privatiseren overigens
            Het door de instituten gevraagde geld wordt direct doorgesluisd naar PO en MBO (waar het volgens ST het hardste nodig is).

            Opnieuw: het slechtste van twee werelden. Maar dat verrast me om een of andere reden niet echt van de pvda. Die zijn zeer goed in het bedenken van de slechtst mogelijke combinaties van verschillende systemen.

          • Doorsluizen
            Het idee van Tichelaar is waarschijnlijk dat HBOs en universiteiten geen cent meer krijgen van de overheid en dat het geld dat nu door de overheid aan HBOs en universiteiten wordt gegeven naar het PO en MBO zal gaan. Dus het geld dat universitaire studenten betalen gaat dan niet naar PO en MBO. Maar als ze 65.000 euro per jaar moeten betalen natuurlijk wel… dan heb je feitelijk een intellectuelen belasting: belasting op basis van opleiding in plaats van op inkomen.

          • Vooruitzicht
            De fractievoorzitters verwachten dat het debat over het onderwijs binnenkort pas echt losbarst als de Parle­men­taire Onderzoekscommisie Onderwijs­ver­nieuw­ingen, de Commissie-Dijsselbloem, met haar bevindingen komt.

          • Goed geld in kwaad geld omzetten
            Het meest verwerpelijke van de voorstellen van Tichelaar vind ik dat hij het hoge collegegeld wil gebruiken voor onderwijsinrichtingen die slecht presteren en onderwijsrichtingen vol leerlingen die niet willen presteren. De basisscholen leveren tegenwoordig geen kinderen meer af die kunnen rekenen, spellen en zinnen ontleden. Dat heeft niets te maken met de slechte betaling van de onderwijzers en daarom zal meer geld het lager onderwijs niet verbeteren. Het VMBO stikt van de leerlingen die die helemaal niet willen leren en door hun gedrag maken dat leerlingen die wel willen leren maar weinig kunnen opsteken. Zorg om te beginnen ervoor dat leerlingen die wel willen leren dat ongestoord kunnen doen en dwing de kinderen die niets willen leren en op staatskosten van de straat gehouden worden met ijzeren hand zich gedeist te houden en onthoudt hun ouders kinderbijslag als hun kinderen niets willen leren op school. Als je ten behoeve van VMBO-ers bij de studenten geld weghaalt dat ze voor studeren wilden gebruiken mag je best van die VMBO-ers eisen dat ze hun best doen.Hetzelfde geldt voor MBO.
            Mag je in je middelbare schooltijd meer opsteken dan je meeste leeftijdsgenoten zonder daarvoor te hoeven betalen? Verbeter dan het VWO door daar alle onzin te schrappen en het los te maken van de weinig stichtende inwoning bij andere schooltypes. Dan hebben de VWO-ers tenminste een klein beetje compensatie voor al dat geld dat ze later voor hun studie moeten inleveren.
            Seger Weehuizen

          • kop en romp
            In de kop van het artikel in Vrij Nederland wordt niet gezegd dat het om jaarbedragenn gaat. Dat wijst er op dat de latere precisering in de romp van “per jaar” een vergissing is.
            Seger Weehuizen

          • Alle berichtgeving ?
            Op termijn moet de studiebeurs verdwijnen en moeten studenten alles zelf betalen. Voor universitaire studenten komt dat neer op zo’n 65 duizend euro, voor hbo’ers op 35 duizend. *Lees verder in Dag…*.

            Deze bedragen zijn in allerlei varianten wel vaker op dit forum genoemd (wat kost een student).

        • Dat kan voor veel minder
          Voor wat het waard is: “mijn” school maakt winst bij een bedrag van € 7.600 per jaar (exclusief boeken, maar die gaan zonder winstopslag naar de student). Groepsgrootte 22 tot 32 lln, 33/30/28 vrijwel uitsluitend klassikale lesuren per week (1e/2e/3e jaar HBO).

          Zou je ook onderzoek willen laten financieren door diezelfde student moet je dus – even zeer ruw gerekend – met 15.000 Euro per persoon per jaar heel erg mooie dingen kunnen doen. Dit uiteraard afgezien van ‘derde geldstromen’ die het jaarbedrag zouden kunnen verkleinen.

        • leraar worden
          En stel je voor dat je leraar wordt na je universitaire studie. Dan kun je die 65.000 x 5 (3 jaar BA, 1 jaar MA en 1 jaar bevoegdheid) = E 325.000 nooit terugbetalen. Met andere woorden, er gaat helemaal niemand meer het onderwijs in. Je kunt leraren doodschieten, zoals Pol Pot ooit deed, dit is een wat humanere manier om van de leraren af te komen. Goed idee van Sjaak, want leraren zijn nergens voor nodig aangezien leerlingen manager zijn van hun eigen leerproces.

          • Welnee joh, maak je geen
            Welnee joh, maak je geen zorgen, we zetten gewoon MBO-ers voor de klas.

  3. Kosten per student….
    …kan niet kloppen.
    Zie pagina 81 rapport OCW (klik)

    Als ik het goed lees:
    alfa en gammastudies circa 5.000 euro
    betastudies circa 10.000 euro
    en medische studies circa 20.000 euro

    waarvan circa 30 procent personele kosten en circa 35 procent materiële kosten

    • Re: kosten per student
      Je moet ook de kosten voor levensonderhoud meenemen, niet alleen de kosten voor het onderwijs.

  4. Verre universiteit
    Toen ik in een grijs verleden studeerde bestond op de universiteit het vak Wiskunde V dat zo moeilijk bleek dat sommige mensen het nooit haalden en daardoor ook geen ingenieur konden worden. Ik heb dat vak zo snel mogelijk na mijn P2 afgelegd om er zeker van te zijn dat ik met voldoende ijver mijn ingenieursdiploma wel zou kunnen halen. Zo denk ik dat bij collegegelden van Harvard-niveau een student eerst een heel stuk studie wil afronden dat hem weinig geld kost om pas dan veel geld uit te geven om met relatief grote zekerheid het begeerde diploma te verwerven. De opbouw van het universitaire onderwijs moet dus weer veranderen. Niet Bachelor gevolgd door Master maar Theorie gevolgd door Praktijk. De eerste twee jaar kan een universitaire studie goedkoop blijven omdat men thuis de leerstof geheel zelfstandig bestudeert of met behulp van afstandsonderwijs. De tentamina die een student in het begin aflegt moeten voldoende moeilijk zijn om de student de zekerheid te bieden dat hij de studie aankan. Daarna doet de student het tweede deel, het praktijkdeel, op de universiteit. Het klinkt natuurlijk bizar om, in een tijd dat men op de universiteiten de onpersoonlijke massacolleges wil vervangen door werkgroepjes met aanwezigheidsplicht en persoonlijke begeleiding, de studenten weg te sturen naar de eenzaamheid van hun studeerkamer. Maar ik vind dat de overheid bij verhoging van het collegegeld zo voorzichtige studenten de mogelijkheid moet bieden om zonder grote schulden te maken een masters diploma te halen.
    Seger Weehuizen

    • Selectie
      Je komt Harvard niet zomaar binnen. Alleen de heel slimmen (of heel rijken) worden toegelaten. Als je toegelaten wordt, dan ben je er vrijwel zeker van dat je het diploma ook haalt. Dit is vrij standaard in Amerika en Engeland: toegelaten worden is nog het moeilijkste.

      Een mooie anecdote hierover. Op de Engelse universiteit waar ik nu werk kunnen studenten een jaar naar het buitenland gaan. De meesten gaan naar een ander Angelsaksisch land. Dat is niet alleen om de taal, maar ook het zakken/falen systeem. Als je een jaar naar een Duitse universiteit gaat dan heb je een grote kans dat je niet al je vakken haalt en dan heb je een groot probleem. Bij een jaar aan een Amerikaanse universiteit krijg je hooguit slechte cijfers en dat is een veel minder groot probleem.

      Als je studenten tienduizenden euro laat betalen, dan zul je ze een diploma moeten geven. Wel kun je onderscheid maken in het type diploma zoals hier in Engeland.

      • Precies
        Precies, een hoog collegegeld leidt tot een cultuur van “ik lap (mijn ouders lappen), DUS ik krijg dat diploma.” Precies wat we NIET moeten willen. Een diploma moet duur zijn omdat het zeldzaam is, niet omdat het veel heeft gekost.

        • Zeldzaam of…
          Omdat het zeldzaam is?
          Het lijkt mij toe dat een opleiding ‘duur’ is naarmate er kosten zijn verbonden aan het (ingewikkelde en veelal arbeidsintensieve) proces dat nodig is om een leerling/student de nodige kennis en vaardigheden bij te brengen.
          Onlangs nog een van de kinderen tot parkietenvanger opgeleid. Zeldzaam diploma. Half uurtje werk.

          • duur
            Ik bedoel ‘duur’ in de zin van ‘durus’, ‘hard’ of ‘duurzaam’. In deze van geld overspoelde wereld is alles ‘duur’ in de zin van ‘veel geld kostend’. Maar dat soort ‘duur’zaamheid kan mij gestolen worden… Geef mij maar de echte duur(zaam)heid.

          • Lees voor vetplant student
            Echte Hoodia is zeldzaam en duur. Het duurt ongeveer vijf tot zeven jaar (!) voor de Hoodia vetplant rijp is en de plant zijn eetlustremmende eigenschappen krijgt. De regering van Zuid-Afrika heeft de export van Hoodia strikt gelimiteerd tot slechts een paar buitenlandse leveranciers. Door de enorme populariteit die de miraculeuze Hoodia plant verkreeg zijn onlangs een aantal nep-producten en producten die zeer weinig van het authentieke Hoodia, of een andere varieteit ervan bevatten.
            *Bron*

        • Hoeft niet
          Bram Roth schrijft: ‘Precies, een hoog collegegeld leidt tot een cultuur van “ik lap (mijn ouders lappen), DUS ik krijg dat diploma.” ‘. Een boude stelling en met een kern van waarheid. Menig leerling is bij ons verbaasd over de moeilijkheid om het diploma te behalen, ondanks het toch redelijk forse bedrag dat men moet (c.q. laat) betalen. Je bent van harte welkom om dat proces eens van dichtbij te komen aanschouwen.

          • anders
            Er is ook nog een andere mogelijkheid, die in de angelsaksische landen ook nog wel meespeelt. Binnenkomen is het moeilijkste; daarna krijgt vrijwel iedereen een diploma.

            Maar de vraag is welk diploma. Niet alle diploma’s zijn gelijkwaardig; op het diploma staat vermeld hoe goed je het gedaan hebt (hoeveel vakken je hebt gehaald, voor hoeveel je gezakt bent, hoe lang je over je studie gedaan hebt, en misschien dit alles in vergelijking met je medestudenten).

            Om eerlijk te zijn vind ik hier wel positieve kanten aan zitten. De diplomafinanciering is daarmee tandenloos geworden: we handhaven onze eigen standaarden zonder daar financieel verlies om te lijden. Verschillen tussen leerlingen en studenten worden helder, ook dat heeft voordelen. (Onlangs ben ik boos geworden op een stel studenten die hersens hebben voor een negen, maar werken voor een zes. Ik heb ze uitgescholden. Dat soort praktijken zal dan ook minder voorkomen.)

          • Re: anders
            Dat zei ik al in mijn reactie Mark. Maar zoals je waarschijnlijk weet is hier ook sprake van inflatie: in Engeland krijgt tegenwoordig vrijwel iedereen een honours degree en krijgt een heel groot percentage een first. In Amerika moet het wel heel erg met je zijn wil je lager dan een C krijgen.

  5. Wouter is niet blij met Jacques
    Misschien ter geruststelling: vandaag is in het Financieele Dagblad te lezen dat Wouter Bos niet zo blij is met Tichelaar’s proefballon.

    ———————-
    Bos hekelt Tichelaars plan voor onderwijs
    14 januari 2008 | Het Financieele Dagblad
    Door: Correspondent Den Haag

    Van onze correspondent

    Den Haag

    PvdA-leider Wouter Bos wijst het voorstel af van PvdA-fractievoorzitter Jacques Tichelaar om de studiekosten voor universiteiten en hoger onderwijs volledig te verhalen op studenten. ‘Ik denk dat we het maar niet moeten doen’, zei Bos zondag in het televisieprogramma Buitenhof.

    De vicepremier noemde het voorstel om zo geld voor de schatkist te besparen en de kosten van de vergrijzing te dragen ‘een ongelukkige combinatie’. Volgens Bos is een dergelijke maatregel helemaal niet nodig. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om de AOW en de zorg betaalbaar te houden als de bevolking vergrijst. Zo noemde de minister van Financiën het de belangrijkste uitdaging voor de komende tijd dat mensen in deeltijd meer gaan werken. Als veel mensen die nu in de zorg werken een paar uur extra werken per week met financiële ondersteuning of anderszins zou dat veel oplossen, aldus Bos.

    De PvdA-leider deed een oproep aan werkgevers om de inkomens aan de top te matigen. Alleen zo is het kansrijk te verwachten dat ook elders in het bedrijf de lonen gematigd groeien, aldus Bos. Hij wilde geen appel doen aan de sociale partners om de lonen te matigen. ‘Dat is de verantwoordelijkheid van werkgevers en vakbonden’, zei hij.

    • Eigenlijk wel logisch van Bos.
      Weinig animo om in zorg en onderwijs te gaan werken?
      Vraag dan of de huidige werknemers langer gaan werken!
      …???

Reacties zijn gesloten.