De weg kwijt 2

Ondanks het verbale onderwijsgeweld ga ik weer terug naar de basis.

Scholen zijn primair opleidingsinstituten waar kinderen en jongeren begegeleid worden op weg naar hun volwassenheid. De leraar staat in die onderwijsleerprocessen centraal op grond van zijn/haar kennis, kunde en enthousiasme. Daarbij is een juiste methodisch-didaktische aanpak een vereiste. Ik ben van mening dat we op dat punt de weg zijn kwijtgeraakt.

16 Reacties

  1. waarin begeleiden?
    Naar mijn gevoelen moet in het VWO het accent bij het begeleiden liggen op het overdragen van kennis aan de leerling, het ontwikkelen van zijn cognitieve vermogens en het hem aanleren van een intellectuele afstandelijkheid. Daarom hoort een VWO-opleiding ook geen deel uit te maken van een school voor HAVO en VMBO.
    Seger Weehuizen

    • Wat zou Seger zeggen…
      …van ‘vorming’ (Bildung)?
      Dat is méér dan kennisoverdracht.
      Heeft ook te maken met ‘normen & waarden’.

      • Bildung hoort erbij
        “Bildung ist ein sprachlich, kulturell und historisch bedingter Begriff mit einer sehr komplexen Bedeutung. Eine präzise, oder besser noch einheitliche Definition des Bildungsbegriffs zu finden, erweist sich daher als äußerst schwierig. Je nach Ausrichtung und Interessenlage variieren die Ansichten darüber, was unter „Bildung“ verstanden werden sollte, erheblich”.
        Ik ben dus maar eerst een stukje gaan wandelen. Het aanleren van een intellectuele habitus hoort bei “bilden” maar is er niet synonym mee. Met “afstandelijkheid” bedoelde ik eerst kritisch denken en dan misschien iets doen. Kennisverwerving hoort bij Bildung. Maar ook het vermogen om moreel te oordelen. Vergroting van de sociale competenties wordt er ook wel toe gerekend maar dan denk ik niet aan een sociale stage maar aan de communicatie tussen “gebildete Leute’. Ik voel wel wat voor deze definitie: “Bildung ist der Erwerb eines Systems moralisch erwünschter Einstellungen durch die Vermittlung und Aneignung von Wissen derart, dass Menschen im Bezugssystem ihrer geschichtlich-gesellschaftlichen Welt wählend, wertend und stellungnehmend ihren Standort definieren, Persönlichkeitsprofil bekommen und Lebens- und Handlungsorientierung gewinnen. Man kann stattdessen auch sagen, Bildung bewirke Identität …“ …“ (Henning Kössler). Het lezen van klassieke schrijvers, ook van na de Grieks-Romeinse periode die in de landstaal schreven en zich “bewährt” hebben, de studie van de wiskunde en de kennis van de vaderlandse geschiedenis vallen ook eronder. Ja Hals, Bildung hoort erbij in het VWO
        Seger Weehuizen

          • WOEDE
            Het is niet de minachting voor andere onderwijssoorten die maken dat ik zo veel over het VWO schrijf. Het is de woede over alles wat onnodig het VWO is aangedaan. Het moest van zijn elitaire karakter beroofd worden: bij de talen geen vertalen meer, geen grammatica-onderwijs meer, op het Gymnasium minder uren voor de klassieke talen en het vrijwel onmogelijk maken om zowel Latijn als Grieks mee te nemen naar het eindexamen en de verminderde aandacht voor literatuur. Meer algemeen: het omlaag halen van de onderbouw van het VWO door de invoering van de basisvorming met de onbegrijpelijke uitleg dat daarmee het pijl van het onderwijs aan de Nederlandse jongeren omhoog zou gaan. Bij de wiskunde was het weghalen van de Euklidische meetkunde pijnlijk maar verdedigbaar omdat er zo meer ruimte kon komen voor de modernere vormen van wiskunde waarvan de kennis nog belangrijker was. Maar wat voor soort onnozele “wiskunde” is daarvoor uiteindelijk in de onderbouw in voor de plaats gekomen? Zoals de zelfstandige Gymnasia hebben laten zien heeft de inkwartiering van het VWO bij de overige onderwijsvormen de VWO-leerling geen enkel voordeel gebracht. Behalve omdat grootschaligheid het onderwijs zoveel voordeel zou brengen zou inkwartiering en een gemeenschappelijke basisvorming “omwegen” in het onderwijs afsluiten. Maar de MAVO werd VMBO en de weg van een MAVO-leerling met verlate of onopgemerkte VWO-potentie werd probleemloos verlengd. Het invoeren van onuitgeteste onderwijsvernieuwingen zoals zelfstandig leren, kennis opzoeken, scripties maken en het werken in groepjes. Het om ideologische reden stellen dat wat goed is voor een VMBO-er ook goed is voor een gymnasiast. Het stupide adagium dat kennis niet nodig is omdat alles op internet staat. Al die stomme stokpaardjes berijdende politici die met hun informatiemanipulatie ONNODIG vooral het VWO verminkt hebben. Vandaar mijn aandacht voor VWO. Faraones: Let my people go!Seger Weehuizen

          • lullepot
            Ik ben nog niet uitgeraasd
            VWO-leerlingen moeten tegenwoordig op school in de eerste klas van het vervolgonderwijs een lullepotje houden in een vreemde taal die ze nog nauwelijks spreken. Paedagogen zouden moeten weten dat intelligente kinderen vaak laat met praten beginnen omdat ze het verafschuwen om dingen fout te doen. Zo’n opdracht gaat tegen de geaardheid van een intelligent kind in en stelt een verkeerd signaal.
            Het tot tweedegraadsgebied verklaren van de onderbouw VWO was een aanslag op het VWO. Het geven van carte blanche op het gebied van de salarissen aan de besturen van grote scholen was een aanslag op het VWO en de weigering van Plasterk om eerstegraad leraren die in de bovenbouw VWO les geven in de regel te betalen volgens schaal 12 is een aanslag op het VWO. Het laatste is ook een aanslag op de weinige overgebleven zelfstandige gymnasia, de bolwerken van zo goed als nog mogelijk is VWO-onderwiijs. Hoe moeten zij aan geld komen om op de snel verslechterende lerarenmarkt goede leraren te kunnen aanwerven?
            Seger Weehuizen

          • Niets dan lof
            voor die (helaas) paar mensen, die zich zo inzetten om ’t wegrotten van ’t onderwijs te benoemen en proberen te veranderen. De waarde van het VWO is mij bekend. Ik heb er ’n paar honderd kinderen naar toe gestuurd en mijn zes jongere broers en zussen hebben er allemaal op gezeten.
            Ik mis alleen op dit forum het inzicht, dat restauratie bij basisonderwijs en eerder moet beginnen.
            Dat ik blijf reageren, komt omdat veel onderwijzers erg eigenwijs zijn.

          • Leo’s basis
            Het is al vaker gezegd: waren er maar meer onderwijzers en -essen op dit forum. De inbreng vanuit het basisonderwijs wordt volgens mij zeer gewaardeerd.
            De meeste meepraters zijn VO en HBO-docenten. Daardoor zijn er veel reacties uit die hoek, en vanuit dat gezichtspunt. Maar als er iets gezegd wordt over het basisonderwijs is dat doorgaans constructief.
            Dat de restauratie op de basisschool moet beginnen, daar zijn we het toch over eens? Maar hoe dat dan moet, daar heb ik persoonlijk niet veel ideeën over, en anderen hebben die ideeën misschien ook niet.
            Daarom, Leo, blijf vooral regelmatig je commentaar leveren, al dan niet dichterlijk vormgegeven!

            En verder sta ik helemaal achter de tirade van Seger.

          • Leo,..
            …’Ik mis alleen op dit forum het inzicht, dat restauratie bij basisonderwijs en eerder moet beginnen.’…
            Dat zeg je wel meer en ik weet niet waarom.
            Ik denk dat ieder zich dat wél realiseert en dat komt regelmatig in de discussie aan de orde.

          • In de discussie
            is hoogbegaafdheid hot
            de juf zot
            en presteert not
            ’t bo rot
            en’t vo wreed bedot

            met permissie
            ik geloof dat not

            zelfs voor piet snot
            onbegrepen en los van elke god
            voor iedereen toch ’n nieuwjaarskussie

          • prikt ie, Leo?
            Dat kussie?
            Doe dan maar een stevige hand!

            En dat generaliserende gedoe over juffen in deze discussie vind ik helemaal niets! Niveau cafe-praat!

          • “al dat generaliserende gedoe vind ik niks”
            Dit is in zichzelf een tamelijk generaliserende opmerking weknow. Zo eentje waarvan ik me afvraag: bedoelt hij mijn inbreng? Ik denk dat als je bepaald generaliserend vindt, dat je op op dat commentaar kunt reageren. Dat is duidelijker dan: “het niveau in deze discussie is café-praat niveau”

        • Reactie:Bildung hoort erbij.
          Dat impliceert een grote verantwoordelijkheid voor de school, waarbij we niet genoeg hebben aan schrijven, taal en rekenen alleen. Ook de zogenaamde gammavakken spelen daarin een belangrijke rol.
          Een mooie definitie en een mooie reactie bovendien.
          Plezierig om mensen zoals jij op dit forum te onmoeten.
          Dat is wat heden ten dage in de lerarenkamer te vaak ontbreekt: het gebrek aan “gebildete Leute’ om mee te communiceren.
          Daar wil ik niet zozeer mijn collega’s op aanspreken, die mag ik evenzeer, alswel de overheid die dat voor de meesten onmogelijk heeft gemaakt.

          • Bildung sollte selbstverständlich sein!
            Niet om elitair te zijn: Het is (voor lieden als ik) prettig in een omgeving te werken waar ‘Bildung’ vanzelfsprekend is, waar een intellectuele benadering van de wereld normaal is. Zonder ‘Bildung’ kan het heus heel gezellig worden, maar op den duur is gezelligheid alleen wat schraal.

Reacties zijn gesloten.