Aanpak onderwijs in Amsterdam Slotervaart

bron: NOS-journaal

In Amsterdam-West worden drie scholen “verbeterd” door er hele brede scholen van te maken. Samen met Sociaal en maatschappelijk werk, zorg en politie. Allemaal bij elkaar. En de kwaliteit van het onderwijs moet omhoog, zo werd ons verzekerd. Dat gebeurt door nieuwe leraren aan te nemen. Extra leraren heb ik begrepen. Nu zijn er klasjes van 14 kinderen.
Als het experiment slaagt wordt het breder in het land uitgevoerd.

Waar komt al dat geld vandaan en waar gaat al dat geld naar toe, vraag ik me dan af. Dat laatste lijkt wel duidelijk: een fiks deel zal opgaan een allerlei maatschappelijke organisaties die daarin participeren. De zoveelste poging om een dure en onwerkbare oplossing te implementeren daar waar goed degelijk onderwijs (o.a. in Arnhem) heeft bewezen dezelfde en meer problemen op te lossen ZONDER extra kosten.

Zouden ze daar in Amsterdam niet van op de hoogte zijn, of zouden de Amsterdamse (en landelijk Wouter Bos) politici vooral veel connecties hebben met het “maatschappelijk middenveld in de sociale hoek”?
Hoeveel geld aan sociale ondersteuning wordt er nu al niet in A’dam west gepropt? Duizenden euro’s per persoon per jaar is mn voorzichtige schatting. Als dat geld nu eens in regulier en goed onderwijs gestoken zou worden?

10 Reacties

  1. Brede school (1)
    De ‘brede school’ is een samenwerkingsverband tussen partijen die zich bezighouden met opgroeiende kinderen. Doel van het samenwerkingsverband is de ontwikkelingskansen van de kinderen te vergroten. Een ander doel kan zijn een doorlopende, en op elkaar aansluitende opvang te bieden.
    Onderwijs is in ieder geval participant. Kinderopvang, welzijn, peuterspeelzaal, sport, cultuur, bibliotheek en andere instellingen kunnen ook een onderdeel van de brede school zijn.
    De brede school komt tot nu toe nog het meeste voor in het basisonderwijs, maar in het voortgezet onderwijs is begonnen aan een inhaalslag. Er zijn ruim 600 brede scholen in Nederland. In 2010 moeten dat er 1200 zijn.
    Een variant van de ‘Brede School’ speelt een belangrijke rol in de Amsterdamse buurt Overtoomse Veld. In dit stedelijke vernieuwingsgebied is 72% van de bevolking van niet-Nederlandse afkomst. Veel problemen komen er samen. De drie basisscholen – de Ru Paré school, de professor Einsteinschool en de Huizingaschool – ontwikkelen zich tot zogenaamde Community-Centres (gemeenschapscentra). Het proefproject Nieuwe Coalities voor de Wijk wil de vorming van dit soort Brede Scholen versnellen. De school is een natuurlijke ontmoetingsplek voor kinderen en hun ouders. Door een verbreding van de activiteiten voor de kinderen en hun ouders naar kunst, cultuur en sport, wordt hun maatschappelijke participatie vergroot en daarmee het vermogen effectief een bijdrage te leveren aan de toename van de kansen van kinderen en een versterking van de maatschappelijke positie van hun ouders. Daarnaast worden activiteiten ontwikkeld door instellingen als jeugdzorg, (school)maatschappelijk werk, sociaal-juridische hulpverlening (bijvoorbeeld formulierenhulp), gezondheidszorg, politie en justitie, en leerplichtambtenaren.

    • Hoe solidair is de Nederlander
      Voor al die schitterende voorzieningen in de achterstandswijk het Overtoomse Veld hoeven de vaak werkeloze ouders van de kinderen waarschijnlijk nauwelijks iets te betalen. Als er meer van zulke voorzieningen in achterstandswijken komen zullen tweeverdieners die wel voor de opvang van hun kinderen moeten betalen en voor wie er niet altijd zulke goede voorzieningen voor hun kinderen zijn misschien niet meer voldoende solidariteit hebben om daaraan via de belastingen en via rekeningen van de kinderoppasorganisaties aan bij te dragen. Die bereidheid zal nog verder dalen als ook nog eens het onderwijs verder verslechtert zodat ze bovendien nog geld moeten opbrengen om hun kinderen naar private onderwijsinstellingen te sturen. Ik ben benieuwd wanneer het spaak gaat lopen.

  2. Brede school (2)
    Vóór 2012 zijn álle openbare basisscholen in Edam, Beemster, Zeevang, Waterland, Landsmeer, Oostzaan en Wormerland een ‘Brede School’.
    Deze ‘Brede Scholen’ krijgen niet elk een multifunctioneel gebouw, maar wel een netwerk met naast onderwijs ook aanbod in kinderopvang, sport, muziekles en club- en buurthuiswerk.
    Kees Swart, directeur onderwijs van de Stichting Primair Openbaar Onderwijs in de Regio Waterland en Oostzaan (SPOOR), zegt in Dagblad Waterland dat het aangeboden dagarrangement is te beschouwen als een totaalpakket. Hij vindt het een ideale oplossing voor werkende ouders en voor kinderen die zoveel van de opvang gebruik maken dat ze daarbuiten geen tijd meer hebben om naar een sportclub te gaan of muziekles te volgen. Het bestuur van het openbaar onderwijs wijst op de maatschappelijke opdracht die scholen hebben.
    Inmiddels is een samenwerkingsverband aangegaan met de Stichting Kinderopvang Noord-Holland voor het verzorgen van voor-, tussen- en naschoolse opvang met ingang van 1 augustus.
    De ‘Brede School’ is één van de speerpunten van Balkenende IV.

    • Geen slecht plan
      Waarschijnlijk gooi ik een knuppel in het hoenderhok. Ik vind het geen slecht plan. Mijn eigen kinderen zou ik nooit 5 dagen uitbesteden, maar voor veel ouders die hun kinderen buiten schooltijd laten rondhangen is het een goede oplossing. Ze kunnen of willen zelf niet opvoeden; dan maar een ‘staatsopvoeding’, altijd nog beter dan geen opvoeding.

      • Re: geen slecht plan
        Ook ik vind het geen slecht plan. Maar het probleem is dat alle scholen nu brede scholen moeten worden. De school is verantwoordelijk voor kinderopvang (natuurlijk zonder enige werkelijke zeggenschap over de kinderen te hebben).

        • Zoals altijd
          Zijn de plannen mooi. Alleen zal het wel op dezelde manier uitgewerkt worden met als gevolg een onbeheersbare groei van bureaucratie, commissies, implementatiegroepen, managementslagen, medebeslissers, bestuurderen en uiteindelijk een bodemloze echoput waaruit constant de roep om méér, nog méér geld weerklinkt. Of ben ik nu te pessimistisch?

          • Maak van Ajax een BREDE sport/cultuur vereniging
            En binnen de korste keren spelen ze derde klasse amateurs.
            Als een school enkel een school is en er niet voor hoeft te zorgen dat de kinderen smorgens en savonds worden opgevangen en eten krijgen (ook al gebeurt dat door anderen), dan hoeft de schooldirecteur niet te overleggen over gedragsregels over vakantietijden, over gebruik en schoonmaak van toiletten, over klachten die er zijn over juf x van de school of over meester y van de opvang. Hoe onafhankelijker van elkaar de verschillende organisaties staan, hoe makkelijk en flexibeler het werk gaat. Bredere basis zorgt zonder enige uitzondering voor een hogere en bredere top, voor meer coördinatie, voor meer overleg, voor meer ….

            Kijk maar naar het verschil in besluitvorming tussen “Europa” en “Nederland”.

            Denk je dat er ooit een mierenhoop an de grond zou komen als er overleg was tussen de mieren? Zouden ganzen ooit in Afrika aankomen als er projectvergaderd werd? Over het waarom en hoe van de formaties van ganzen en andere kuddedieren zijn trouwens interessante ontdekkingen gedaan: elk beest volgt gewoon elk ander beest dat zoveel minuten/seconden bij hem blijkt te blijven. Elke wanorde verandert dan vanzelf in een prachtig kudde gedrag.

          • Niet onder één organisatie
            Het idee van een brede school is niet dat alles door één bestuur of directeur georganiseerd wordt. Het gaat om een school in één gebouw (of naast, of dichtbij) andere voorzieningen als tussen- en buitenschoolse opvang. Van daaruit wordt samen gewerkt met muziekscholen, sportclubs e.d. Voor al deze voorzieningen wordt door de ouders apart betaald, maar ze hoeven het niet meer te regelen qua transport e.d.

          • van daaruit wordt samengewerkt… in één gebouw …
            Ik weet wel dat het niet de school of de directeur is die alles doet. Maar hij moet samenwerken. Afspraken maken, coordineren. Dat lijkt allemaal prachtig, want het sluit dan zoveel beter op elkaar aan. Maar elke flexibiliteit verdwijnt en er komt een hele berg aan beheerders van verschillend allooi aan te pas. En allerlei mensen bedenken plots allelei projecten en andere leuke danwel zinnige dingen als je dat bij elkaar plempt. Hartstikke “leuk” maar ik zou zeggen: beperk je als school tot het zijn van een school. Laat je niet in met allerhande zij-, pre-, post-, boven- en beneden activiteiten. Voor al die zaken moet je samenwerken. En ik persoonlijk heb al moeite genoeg om alleen mijn eigen hersens een beetje zinvol aan te sturen. Samenwerken is veel en veel te ingewikkeld, samen denken is bijna onmogelijk. Dingen alleen of met een bekend en ingewerkt groepje doen, dat werkt als een tierelier. Dat geeft energie. AL het andere zuigt. Ik ben voor absoluut minimale samenwerking. Alleen als je het in je eentje niet voor elkaar krijgt.
            In de economie hebben ze het over verminderde meeropbrengsten, herinner ik me van “mijn” economieboek van Heertje destijds. Hoe meer mensen je ergens aan zet, op een gegeven moment hebben de extra mensen nauwelijk effect, hoe je het ook in elkaar steekt. En al snel veroorzaakt iedere extra kracht een veelvoud van ellende en coordinatietreurigheid.

            ALs je mensen weergeeft met een stip en samenwerken met een lijntje tussen twee stippen, dan heb ik in mijn eentje nul lijnen, met één ander samen één lijn, met 2 anderen samen al 3 lijnen. Heb ik een groepje van n en stop ik daar eentje bij, dan krijg ik n-1 extra samenwerklijntjes. En dan heb ik het alleen nog maar over 1 op 1 samenwerkingen in een groep. Moeten groepjes van 4 met andere groepjes van 3 samenwerken, dan… nee, dat wil je niet weten… het aantal samenwerklijntjes explodeert. En die moeten gemanaged worden wardoor managers binnenkomen, waardoor….. extra samenwerklijntjes ontstaan waardoor…..HELLUPPPPPPPPPPP de school verzuipt!

            School? was hier een school dan? Het is toch een breed multifunctioneel multialles centrum? Nooit geweten dat dat ooit een school was? Nog steeds.. Nee joh.. je meent het.

      • Staatsopvoeding
        Zo heeft na de val van de muur het communisme toch nog gewonnen.

        (Hoewel ik toe moet geven dat het voor de achterstandswijken nog zo een slecht idee niet is.)

Reacties zijn gesloten.