En plotseling weet je het: je wordt educatieve uitgever!

Een uitgever over de verandering van methodes: het aandeel van de methodes zal sterk verminderen. Er komt meer project materiaal. Hij noemt een voorbeeld van waar het naar toe gaat. Een rijke leeromgeving, die goed past bij de belevingswereld van de leerling, “het mobieltje”.
Dat is een hele rijke leeromgeving, want je kunt er iets mee met biologie, je houdt het tegen je oor aan enzo. Maar ook iets met natuurkunde: trillingen en golven.

Ik zie voor me op een rommelig bureau een ongelooflijk rijke leeromgeving:
– Mijn horloge: geschikt voor filosofie (wat is die tijd eigenlijk), wiskunde (zowel modulo rekenen als romeinse cijfers!!), scheikunde (want de wijzers lichten op), geschiedenis (over de tijdmeting en de invloed daarvan op de maatschappij), maatschappelijke integratie (wij hebben horloges en zij de tijd) dierenwelzijn (want het bandje is, vrees ik van leer):
– mijn bibliotheekpas (onuitputtelijk natuurlijk)
en zo kan ik alle voorwerpen en rommel voor me af gaan, en bij elk voorwerp kom ik gemakkelijk tot 10 lesdoelen. Eindelijk weet je het: je wordt educatieve uitgever!

Overigens de eerlijke uitspraak aan het einde van het verhoor: Onderwijsvernieuwingen zijn het bestaansrecht van de educatieve uitgeverijen.

2 Reacties

  1. ‘nieuw soort kennis’
    Sjoerd Slagter tijdens de *ALV van de VO-raad:*

    “We horen de roep van regeringsleiders en bedrijven om topmensen.

    Scholen beginnen die roep te vertalen naar nieuwe leerprogramma’s en verbeterde onderwijsprestaties. De uitdagingen van deze nieuwe eeuw vragen om een nieuw soort kennis, om nieuwe leermiddelen, om het benutten van alle talenten. ”

    • En vervolgt hij…
      Dat betekent ruggesteun voor die leerlingen die dat nodig hebben om dat ene treetje hoger te kunnen zetten, maar het betekent ook extra uitdagingen geven aan de bollebozen die meer in hun mars hebben

Reacties zijn gesloten.