Vanvond 19:25 N2: “de mensen van het vmbo”

Vanavond (doderdag) om 19:25 op Nederland 2 bij de NCRV, Het tweede deel an een vierdelige serie reportages. “de mensen van het vmbo”

Ik zie het net in de tv-gids, maar heb de eerste aflevering niet gezien.

Ik wilde het enkel even laten weten, heb geen oordeel over het programma.

van de website:

Over het VMBO heeft iedereen een mening, en zelden een gunstige. Het staat te boek als ‘het rioolputje van het onderwijs’ en als een school voor domme en vooral asociale probleemkinderen. Maar hoe zit het werkelijk?
In de vierdelige serie De mensen van het VMBO zien we hoe docenten met passie en doorzettingsvermogen omgaan met hun niet altijd even gemakkelijke pupillen en hoe ze hen op een hoger plan weten te brengen.

De serie volgt de praktijk op het Minkema College in Woerden. Een doorsnee VMBO-school met complexe, herkenbare problemen. Leerlingen als Amanda, bij wie het er om gaat spannen of ze haar examen wel haalt. Michiel, die vorig jaar een medescholier letterlijk naar de keel vloog en nu moet bewijzen dat hij zich kan beheersen in de klas. En Peter, wiskundedocent, die op zijn beurt een onderwijsbevoegdheid moet halen, omdat hij anders op straat komt te staan.

2 Reacties

  1. Over docenten en ‘docenten’
    1945 citeerde: “En Peter, wiskundedocent, die op zijn beurt een onderwijsbevoegdheid moet halen, omdat hij anders op straat komt te staan”.

    Vergelijk: “En Peter, gynaecoloog, die op zijn beurt een opleiding gynaecologie moet volgen, omdat hij anders op straat komt te staan”.

    Zoek de verschillen.

    Het gaat me nu even niet om de (ham)vraag of een docent een lerarenopleiding moet volgen, zoals een gynaecoloog een opleiding gynaecologie moet volgen. Het gaat me om de observatie dat Peter een ‘docent’ is, althans genoemd wordt, terwijl hij evident een beunhaas is. Met wellicht veel goede bedoelingen, en hopelijk ook veel natuurlijk talent of EVC’s (‘Eerder Verworven Competenties’). Maar *wiskunde*docent?

    Ik stel vast dat het uitdelen van de kwalificatie ‘docent’ of ‘vakdocent’ is weggegeven door de beroepsgroep aan de schoolleiders. Zodra een schoolleider in tijden van lerarentekorten de eerste de beste beunhaas voor de klas neerzet, mag deze ‘docent’ worden genoemd. Deze voorstelling van zaken draagt bij aan de illusie dat we eigenlijk heel blij moeten zijn met elke goedbedoelende beunhaas, en dat het bijzaak is of deze ‘zo’n dom papiertje’ haalt of niet. Want ‘het gaat toch om de roeping’? En ‘wat zegt zo’n papiertje nou helemaal’?

    Door passiviteit en verregaande lasciviteit ondermijnt de beroepsgroep de eigen kwaliteit, en daarmee de eigen status en het eigen salaris. Ik vrees dat het nog een tijdje duurt voor men dat inziet, ook omdat steeds meer leden van de beroepsgroep zich zelf schuldig maakt aan beunhaaspraktijken. De leraar Engels die Nederlands geeft, de tweedegrader in het eerstegraads gebied, etc.

    Wat zou de Nederlandse Vereniging van Gynaecologen te zeggen hebben over gyno-beunhaas Peter?

Reacties zijn gesloten.