Werkdruk bij beginnende leerkrachten!!!

Goedemiddag,

Ik ben voor mijn studie, de pabo, met een afstudeeronderzoek bezig. Het onderzoek gaat over ‘werkdruk bij beginnende leerkrachten’.
Graag zou ik reacties willen van beginnende leerkrachten over hun mening van werkdruk in het onderwijs,

Binnenkort komt er ook een enquëte met daarin een aantal vragen mbt werkdruk in het onderwijs.
Graag reacties!

10 Reacties

  1. Werkdruk
    Hoi Gerlinda,

    Wat een geweldig onderwerp om je afstudeeronderzoek over te doen; mijn complimenten!

    Even een vraag: wat versta je onder een “beginnende leerkracht?” Nul, of ook één of meer jaar ervaring? Hoeveel eraanvoorafgaande stage-ervaring? Beperk je je tot het basisonderwijs of doe je het breder?

    Ik werk in het voortgezet onderwijs en mijn mening is, kort samengevat:
    – de werkdruk is sowieso veel te hoog;
    – werkdruk heeft niet alleen te maken met onervarenheid en tijdgebrek, maar ook met gebrek aan controle over je eigen werk (rooster, klassen/jaarlagen, lokalen, hulpmiddelen, effectieve pauzetijd, werkruimte, scholing, didactiek);
    – het docentschap is zo’n beetje het enige beroep waarin het normaal lijkt te zijn dat je door de hoge werkdruk sowieso de eerste (al gauw drie tot vier) jaren niet fulltime kunt werken. Ik ken geen enkel ander beroep waarin dit het geval is. Ik vind het gewoon een misstand; kennelijk is er gewoon iets mis met de baan als die niet fulltime uitgevoerd kan worden;
    – docententekorten, docentenverloop, ziekteverzuim en percentage burnout bevestigen het gegeven van te hoge werkdruk (voor zover gelezen in de media; exacte bronnen heb ik niet)

    Kijk ook eens naar andere landen:
    – in Frankrijk begin je fulltime aan één school, maar met veel minder lesuren; die bouw je langzaam op;
    – in een noordoostelijke staat van de VS hebben ze, om het hoge verloop tegen te gaan en zo jonge docenten te behouden, eens het salaris flink verhoogd en de werkdruk verlaagd. Dit beleid bleek erg succesvol. Helaas weet ik de bron van deze informatie niet meer.

    Succes met je onderzoek!

  2. Lesgeven vreet bij beginnende leerkrachten energie
    Gerlinda,
    Ik stond vorig schooljaar als LIO met 12 lesuren voor de klas. Ik had 4 verschillende soorten klassen (2 VMBO-t, 2 Havo, 3 VMBO-t en 3 Havo klassen). Ik gaf op maandag 5 lesuren en had op dinsdag en woensdag vrij. Dit kwam mij erg goed uit om weer bij te tanken na de ‘volle’ maandag. Op donderdag gaf ik dan weer 3 lesuren als aanloop naar de vrijdag met 4 lesuren. Gelukkig kon ik dan op zaterdag en zondag de ervaringen van donderdag en vrijdag laten bezinken en mijzelf weer opladen voor de maandag. Met de Herfstvakantie en de Kerstvakantie was ik helemaal leeg. Ervaren docenten kunnen zich er niks bij voorstellen hoeveel energie het kost voor beginnende leraren om het vak in een zo kort mogelijke tijd onder de knie te krijgen. Ik moest mezelf voor Kerst (binnen 3 maanden) bewijzen wat uiteraard niet lukte want iedereen weet dat je er minstens een schooljaar voor nodig hebt. Mijn jaarcontract is daarom niet verlengd zodat ik binnenkort weer terugkeer naar het bedrijfsleven.

    • ervaren leerkrachten kunnen zich er niets bij voorstellen???
      Excuseer me de opmerking, maar wat is dit nu voor generaliserende onzin? Ervaren leerkrachten zijn allemaal beginners geweest. Eerlijk gezegd voel ik me knap beledigd door je generaliserende opmerkingen over 1e graders die.. of ervaren leerkrachten die niet …..

      Het getuigt aan weinig reflectievermogen als je zo hoog van de toren blaast en mensen die het wel gelukt is om leraar te worden en te blijven beschuldigt van alles dat mooi en lelijk is. Op deze manier is er geen discussie te voeren.

      Overigens: ik begrijp maar al te goed wat voor stress je hebt als beginnend docent. Het is niet voor niets dat velen er voor moeten kiezen om een deeltijd aanstelling te accepteren. Dan hebben ze de rest avn de week en het weekend en de vakanties om voor te bereiden en te overleven.

      • Ik zal wat specifieker zijn
        1945,
        Vorig schooljaar brandde ik bijna af door de energie die er bij me werd weggenomen als beginnend docent voor de klas. Zowel de voorzitter van mijn sectie (30 jaar schoolervaring en eerstegrader) als een lid van de schoolleiding die mij begeleidde en beoordeelde (30 jaar schoolervaring en tweedegrader) konden er zich heel weinig bij voorstellen. Zij hamerden eigenlijk alleen maar op de ordehandhaving in mijn klas. Ook binnen de directie was er geen begrip voor mijn situatie en lag er na 3 maanden al een negatief advies over mijn functioneren. Mijn ervaring is dan ook dat veel docenten die al vele jaren voor de klas staan vergeten zijn hoeveel energie en hoeveel tijd het een beginnend docent kost om je bewust te worden wat het docentschap inhoudt laat staan hoe je het vak onder de knie moet krijgen. Ook tijdens mijn opleiding tot leraar heeft mij niemand kunnen vertellen wat het leraarschap nou eigenlijk inhoudt. Mijn begeleider vanuit de schoolleiding wist vooral te vertellen wat ik allemaal niet goed deed. Dit maakte het lesgeven nog vermoeiender. Door het lezen van het boek “Leraar met hart en ziel” vond ik uiteindelijk mijn weg maar jammer genoeg was het toen te laat. Vanaf 1 oktober heb ik weer een full-time baan in het bedrijfsleven aanvaard.

        • Thieu
          Ik kan begrijpen dat slechte persoonlijke ervaringen een bepaald beeld van de werkelijkheid scheppen. Je wordt op lang niet alle scholen goed begeleid als beginnende leerkracht, en lang niet elke larerenopleiding is goed. Net als dat niet iedere student van de lerarenopleiding geschikt is. Ik kan er in jouw geval niet over oordelen, maar wat je opnoemt komt beslist vaker voor.
          Toch maken dergelijke generalisaties de discussie voor mij onmogelijk. Ik heb nooit gezegd of zelfs maar gedacht dat onderwijs gemakkelijk was, zeker niet voor beginners. Als ik dan via het groepskenmerk ervaren 1e graads leraar toch beschuldigd wordt, ben ik genoodzaakt me daartegen teweer te stellen.
          Hopelijk vind je bij je nieuwe baan de invulling die je wenst. Succes!

    • Beste Thieu
      ervaren docenten hebben destijds ook startproblemen gekend, de een wat minder dan de ander natuurlijk. Heel normaal.

    • @Thieu
      Jonge en oude leerkrachten hebben te maken met hoge werkdruk. Gezien over een lerarenloopbaan heb je te maken met toenemende ervaring en afnemend fysiek en psychisch weerstandsvermogen.
      Het is voor jong en oud een kunst om overeind te blijven in het leraarsvak en het is maar de vraag wie het moeilijker heeft.

      • @hendrikush
        Ik ben een jonge leraar gezien mijn korte ervaring als zij-instromer met het lerarenvak maar een oude leraar gezien mijn leeftijd. (48) Ik heb eigenlijk 2 handicaps volgens jouw redenatie. 😉 Had men iets meer geduld met mij gehad dan was ik waarschijnlijk uitgegroeid tot een bevlogen leraar. Het mocht echter niet zo zijn.

        • Betreurenswaardig
          Dat je dit is overkomen. Misschien heeft op de achtergrond meegespeeld dat benoeming van leerkrachten ook onderhevig is aan marktwerking. Oudere werknemers (>40) hebben bij alle werkgevers meer moeite om aan een baan te komen. Dat is een van de redenen dat ‘oude knakkers’ vastroesten in het onderwijs en aan hun school.

Reacties zijn gesloten.