Afgeven op elkaar

Op het forum druppelt van VO kritiek naar het PO door.

Kritiek naar beneden is niet zo zinvol. ‘Beneden’, de basisschool dus, heeft minstens net zo’n drama meegemaakt als het VO. Samenvatten?
– KLOS opgeheven, alle PA’s in grote HBO-instellingen ‘geïntegreerd’ en dus verzopen (veel goede docenten weg)
– WSNS, en, hoe aardig veel kinderen met leer- engedragsproblematiek ook zijn. dit is niet de methode om ‘ieder’ tot zijn recht te laten komen; kinderen die normaal mee zouden moeten kunnen verzuipen nu ook in de problematiek
– schaalvergroting: grotere organisaties, grotere klassen, grotere stapels papier, grotere taken, naar verhouding minder menskracht, minder betrokkenheid, minder motivatie, minder waardering, minder opvolgers….
– voorschriften en protocollen, want de werkvloer doet het niet goed…
Met bovenstaande is duidelijk: de werkvloer zal het in de ogen van het huidige ministerie met zijn vernieuwers nooit goed doen; naarmate we het slechte nieuws vaker in de krant lezen, zal het alleen maar minder kunnen worden, toch? En nu de minster wil dat we op één van onze arbeidsvoorwaarden gaan beknibbelen, is het mij nog duidelijker geworden: wat voor soort kabinet er ook zit: als wij in het onderwijs niet één lijn gaan trekken maar op elkaar gaan katten, dan is aan het eind van deze kabinetsperiode ook de motivatie, die vanuit BON uitgaat, weg bij velen die zich in de gedachten van BON prima kunnen vinden. Er is keihard resultaat nodig om het huidig onderwijs weer op de rails te krijgen. Dus: schouders eronder, sta voor je eigen kwaliteit en geef niet af!

bewerken | reageren

5 Reacties

  1. Zijn wij hier dan mietjes?
    Ik ben het volledig met u oneens.
    Als je ergens iets wilt verbeteren moet je beginnen met de dingen bij de naam te noemen. Als we dan, uit angst voor lange tenen, allerlei broodnodige informatie verdonkeremanen doen we hetzelfde wat de CITO jarenlang gedaan heeft. Dat helpt de zaak niets verder.
    Ik ben van mening dat veel basisscholen tekort schieten in hun taak waar het lezen, schrijven, rekenen, aardrijkskunde en geschiedenis betreft. Die mening is gebaseerd op de vaardigheden die ik aantref bij mijn leerlingen in het voortgezet onderwijs. Dat is het vaststellen van feitelijke achterstanden, en dat is geen afgeven.
    Op dezelfde manier ben ik van mening dat mijn eigen school zwaar tekort schiet in het goedmaken van die achterstanden en het verder opleiden van diezelfde leerlingen. Komt er straks kritiek op de vaardigheden van onze ex-leerlingen, dan zal mij dat niet verbazen.
    Wanneer je je bij feitelijke en zakelijke kritiek onmiddellijk in je kuif gepikt voelt ben je eigenlijk niet zo geschikt voor overleg en discussie.
    Ieder mens moet zich in zo’n situatie afvragen wat hij/zij zelf redelijkerwijs kan doen en wat er nog verbeterd kan worden. Wanneer je geen kritiek kunt slikken valt de basis voor elke verbetering weg.
    Ik heb de kritiek op de basisschool van mijn zoon ook niet voor mij gehouden, maar die zo tactisch mogelijk naar voren gebracht. Dat is mij, voor zover ik kan nagaan, niet speciaal kwalijk genomen. Ik geloof dat ze er ook werkelijk wat mee gedaan hebben.
    Los hiervan is kritiek op instellingen natuurlijk geen persoonlijke kritiek. En tenslotte wil ik opmerken dat op dit Forum nog nooit iemand iets ongenuanceerds in de trant van: ‘als die basisscholen nu hun werk maar eens deden, dan was het leed snel geleden’ heeft beweerd.

  2. Afgeven
    Gebeurt bij alle schoolovergangen; PO – VO – HO/U; en gaat zowel over de beschikbare kennis als de benodigde vaardigheden.
    Ik zie dat niet als een verwijt maar als een opdracht; niet als een aanval op personen maar op een systeem dat niet deugt.
    Daarom ben ik blij dat via BON alle betrokkenen hun hart kunnen luchten en er over de schuttingen heen gekeken kan worden.
    Het is de aanzet tot verbetering: schouders eronder, sta voor kwaliteit; geef niet af en luister naar elkaar!

    • afgeven
      wat is dat? Is dat kritiek geven? Het valt mij op dat gefundeerde kritiek vaak als afgeven wordt bestempeld.

      • Wielrenners
        die van kop af gaan geven ook af; niet afgeven wil daar zeggen dat je steeds maar vooraan blijft rijden

    • Helemaal correct
      en daar het systeem begint bij het PO (en ervoor), moeten verbeteringen daar beginnen.
      Met bijvoorbeeld het afschaffen van WSNS.
      Duur, maar simpel en effectief. Het “genezende” effect groeit vanzelf door naar boven.

Reacties zijn gesloten.