Schoolleider: ‘Plasterks voorstel is zo gek nog niet’

Onderstaand artikel komt uit de NRC van 20 april 2007.
======================================================
Plasterks voorstel is zo gek nog niet

Het onderwijs schept zijn eigen stress. Door de vele vakanties moet het werk steeds opnieuw opgestart en afgesloten worden. Daarom heeft minister Plasterk van Onderwijs een punt met zijn voorstel de werkdruk het hoofd te bieden door wat uren te verplaatsen naar de schoolvakanties (NRC Handelsblad, 13 april). Neem de periode vanaf de kerstvakantie, ruwweg het tweede half jaar: hoe vaak wordt die onderbroken door vakanties en vrije dagen? Dat is behoorlijk vermoeiend. Door een deel van het werk te verschuiven naar de vakanties, neemt het druktegevoel af.

In het artikel van 13 april gaven de geïnterviewde personen daar al blijk van: de classicus gebruikt twee weken van zijn vakantie om nieuwe stof voor te bereiden. De kunstdocente gebruikt vier weken om de begeleiding van haar leerlingen af te ronden en de ontvangst van een nieuwe groep voor te bereiden. Overigens vind ik deze getallen ongeloofwaardig: halvering daarvan is realistischer.

Zo durf ik ook de stelling aan dat driekwart van de leerkrachten niet de 1.659 uren maakt, gewoon omdat dat fysiek onmogelijk is. Reken maar na: 5 lesuren van 50 minuten op een dag, betekent dat de leerkracht ruim 4 uren van 60 minuten (klokuren) gemaakt heeft. Als hij/zij dan aan minimaal achtenhalf moet komen om de 43 klokuren per week te maken, houdt dat in dat hij thuis nog minstens 4,5 klokuren moet werken. Iedereen snapt, dat dat niet gaat lukken. Zo haalt ook niemand de 100 klokuren deskundigheidsbevordering. Wat is er dan realistischer die 100 uren te boeken in vakanties?

De regel van 1.040 uren onderwijstijd is enerzijds terecht en anderzijds onzinnig. Terecht, omdat te veel scholen in het voortgezet onderwijs veel te vroeg met het cursusjaar stopten. Dat daar correctie op komt, is niet meer dan billijk. Echter, 1.040 klokuren is doorslaan naar de andere kant. Alleen door het toepassen van onzinnige kunstgrepen komt men bij benadering aan die mallotige eis: bijvoorbeeld het meetellen van de tijd dat een docent met zijn klas eet (in het voortgezet onderwijs bijvoorbeeld). Dat levert de fantastische winst van 10 minuten per dag op: ja, daar word je warm van.

De auteur, M. Sinke, oud-docent, is adjunct-directeur in het voortgezet onderwijs.
===================================================

11 Reacties

  1. Als je maar weinig getallen
    gebruikt, krijg je vaak een simpel sommetje. Maar er klopt iets niet, denk ik. Zoek de verschillen!

    • Chinees rekenen
      Dit is dus Chinees rekenen. Een docent geeft 5 lesuren dus 4 klokuren, dat klopt. Van 8u30 tot 12u30 bijvoorbeeld. Nu moet ik snappen dat ik dan thuis géén 4,5 uren meer kan werken. Dat snap ik dus niet. Naar huis fietsen, lekker eten, beetje klooien en van 14u00 tot 18u00 werk nakijken en voorbereiden voor de volgende dag. Ik hoor het jullie al zeggen 0u30 te kort per dag. Klopt want op zaterdag bereid ik de les voor van maandag en doe hier en daar nog wat verbeterwerk dat is blijven liggen. S’ avonds heb ik dan nog tijd om mij te amuseren op het forum van BON. En ja het klopt dat ik mijn deskundigheidsbevordering in mijn vrije tijd of vakantie doe, ik leer chinees rekenen. Trouwens weer een Adjunct-directeur die denkt dat er alleen maar gewerkt wordt als je voor de klas staat. De rest is dan duur betaalde vrije tijd, vindt hij vast.
      Adjunct-directeur zei je, leer klokkijken man.

      • Opstarten, afsluiten: echt ontzéttend zwaar
        En er zijn meer rare dingen die die man beweert.

        Want dat opstarten en afsluiten, dat is nou niet waar ik zo moe van word. Als ik opstart, ben ik nog lekker fit en gaat alles prima, en als ik afsluit, ga ik gewoon weer met de trein terug naar huis, slapend of nog net glazig uit het raam starend. Dáár word ik niet moe van. Van vrije dagen tussendoor word ik ook beslist niet moe.

        Waar ik moe van word, is adjunct-directeuren die de werkelijkheid ontkennen. De werkelijkheid is dat het percentage burnouts in het onderwijs hoger is dan in de meeste andere sectoren, dat er een docententekort is, en dat dat tekort hoogstwaarschijnlijk flink zal gaan groeien als er niet wordt ingegrepen.

        Als je het ziekteverzuim wilt aanmoedigen, het percentage burnouts wilt verhogen, en het docentetekort nijpender wilt maken, weet ik een prima maatregel: laat docenten meer werk doen in hun vakanties en negeer verder vooral hun bezwaren.

  2. Wij halen de 1659 uur niet.
    Het valt me op dat veel oud-docenten die doordringen tot het management beweren dat ze zeker weten dat die 1659 uur niet gehaald worden door docenten. Ik denk dat de conclusie gerechtvaardigd is, dat veel docenten die doordringen tot het management er de kantjes hebben afgelopen, toen ze nog docent waren. Ze zullen toch uit eigen ervaring spreken, neem ik aan.

  3. Sinke belazert de boel
    Dan kom ik op vrijdagmiddag laat thuis, na een hoogst vermoeiende week van tegen de 50 uur, en dan moet ik in de krant lezen dat ene Sinke vindt dat ik nog wel wat meer kan hebben, of dat mijn vakantie wel wat minder kan.
    Die meneer telt mijn 26 lesuren van 50 minuten bij elkaar en constateert dat ik dan 21,67 uur per week echt werk. Correctiewerk, gekopieer, surveillance, vergaderingen, voorbereiding, opzet practica, methodewisseling, herkansing na herkansing, lastige kinderen, collega’s aan de telefoon, ouders, ouderavonden, daar heeft hij nog nooit van gehoord.
    Laat die Sinke mijn baan maar eens overnemen. Kijken of Sinke dat kan zonder te Versuipe.

    • Sinke volgen
      < a href="http://www.refdag.nl/oud/bin/991203bin20.html">Studiehuis brengt scholieren in actie
      Zin in school / Luc Stevens (red.) / CPS /2004 / ISBN 90 6508 529 7 / € 29,50
      Dodelijk accurate beschrijving
      Luc Stevens is geen onbekende in onderwijsland. Hij staat voor een visie. Zo ook hier. Een uitdagende inhoud in een herkenbare context. Leesbaar, met veel herkenbare voorbeelden uit de praktijk, dodelijk
      accuraat beschreven.
      Boekbespreking door Mart Sinke, adjunct-directeur bovenbouw,
      Wartburg College, locatie Guido de Brès, Rotterdam, cijfer 8. Lees verder…
      Artikel in Drs.

      • paborekenaar?
        Op mijn hbo-instelling duurt een college 1 klokuur. Een paar jaar geleden heb ik voor mijn school al berekend dat ik thuis per week 7,5uur extra besteed aan schoolwerk. Dan heb ik het nog niet eens over de 45 stagebezoeken per jaar(15 studenten) waarbij de reisuren niet meetellen. Ik ben dan een oudere ervaren docent Nederlands. Ik heb daarom geen idee waar deze man het over heeft.

      • Bespreekt daar
        met instemming Luc Stevens. In zijn artikel over de Tweede Fase en het waarom van de veranderingen: ‘sleutelwoord is modernisering’. Zucht.

  4. Wat is een uur
    Is sprinten hetzelfde als wandelen? Hoeveel uur werkt een professionele voetballer per week. Waar ik hier op doel is dat ik het onzinnig vind om zo te tellen. Een les van 50 minuten tellen als 50 minuten werkbelasting. Theoretisch zou je dan 50 lesuren per week kunnen geven van 50 minuten. Dit is fysiek onmogelijk. Hier worden dus appels bij peren geteld. Persoonlijke verzorging heeft men nog nooit van gehoord, je gaat zelfs naar het toilet in je eigen tijd als je zo telt. In een bedrijf wordt in de planningen wel degelijk rekening gehouden met dit soort aspecten.
    Door de introductie van HNL met al haar nieuwe taken zou er eigenlijk eerst een fatsoenlijke arbeidsstudie gemaakt moeten worden om te weten wat iemand in een week kan, rekening houdend met de langere termijn effecten. Onderwijs vindt dat allemaal niet nodig, een beetje passen en meten en beginnen. Zelfs aan de ARBO hebben ze lak in het onderwijs. Het feit dat ze geen geld of tijd hebben rechtvaardigt in hun ogen dat je de regels niet na hoeft te leven, ze hebben er gewoon lak aan. Het feit dat ze geen geld of tijd hebben roepen ze notabene zelf op.
    Voor mij is dit weer een bewijs van de ongelofelijke arrogantie van deze mensen.
    Corgi

    • De arrogantie is
      De arrogantie is ongelooflijk, maar tot nu toe hebben ze zonder veel tegenwind alles klaargekregen. Dit zijn hele rare tijden voor bestuurders: niet alles wordt meer geslikt. Er is tegenwind. Een kat in het nauw maakt rare sprongen: zie deze meneer. Er zijn echter ook nog ongelooflijk veel bestuurders die in de ontkenningsfase zitten: de studenten en de media zeggen vreemde dingen, terwijl zijzelf ervan overtuigd zijn dat alles goed gaat en slechts enkele incidenten worden opgeblazen. En wat ik verder ongelooflijk goed vind is het feit, dat BON alle stukken inhoudelijk fileert en dat plotseling blijkt wat er aan gebakken lucht wordt geproduceerd.

Reacties zijn gesloten.