Plasterk op vrijdag de dertiende.

Bericht van ’n luisteraar:

Emancipatie. PvdA. Goede dingen. Idiote topinkomens. Borsato. En blabla. Woorden omdraaien. Bonus. Topsalarissen. Zalm. Tabaksblatt/AH. Old boys. Huurtoeslag. 1euro. SP. (Onderwijs??) Gewone mensen.
Jan Schaefer spotje. Brug tussen beleid en mensen.
Onderwijs. Spotje. Sassenheim. Zuurstoftherapie. Lesdruk.
Blabla. ……vakantiedagen. tekort aan leraren. blabla
Kost geld. Ha ha. Geen taboe. Commissie! 80% bureaucratie.
Managers maken de diensten uit. Deetman.
Fusietoets. Kan dat terug. blabla. Achterhoedegevecht. Hoeveel%? blabla.
Fulltime vrouwen. Azie/bla/bla. Fantastisch aan de slag. Women on top. Klacht m.b.t. te weinig vrouwen aan de top. Mannenkartel.
Bla bla. Nog meer bla bla. Zwanger en zo. SG. Ha ha. Kinderopvang. Vrouwen in hogere benoemingen?
Departementen bewust maken van meer vrouwen. Nog meer over vrouwen. 10miljard verlies. Artsen.
Kinderopvang.

Dat was het.

23 Reacties

  1. Ach ja, diepe zucht
    Het was niet veel meer dan dit, of dit.
    Of was het luchtfietserij ?
    Plasterk ergerde zich dood in het begin toen het over Bos ging. Vond het zeer sterk van hem dat hij dat boekje bij zich had. Dat Tweede Kamerlid, Ewout Irrgang van de SP, moeten we in de gaten houden.

  2. Nu begrijp ik het
    De chaos in een gerenomeerd programma als Nova lijkt verdacht veel op de chaos en structuurloosheid in een moderne leeromgeving die vroeger school heette.
    Het is een wederzijdse besmetting. Treurig inderdaad. Niets zeggende niet-info en eigenlijk ook niet-tainment.

    Men moest gesprekken op Radio en TV die korter duren dan een uur en waarbij meer dan drie personen betrokken zijn verbieden.

    • rommelig
      Ok, het was wat rommelig. Dat lag niet aan Plasterk overigens. Voor de rest: hoe lang is het geleden dat de minister van onderwijs het had over het stoppen of zelfs terugdraaien van fusies? Of een minister van onderwijs die de grootschaligheid als een erkend probleem benoemd? Of een minister die de kleilaag van managers liever kwijt dan rijk is? Een minister die dit hardop zegt, verdient meer steun dan we hem hier af en toe geven. Laten we in gedachten even zo’n twee maanden teruggaan in de tijd en ons afvragen wie er toen zat en hoe de wind toen waaide. Het blijft politiek en wie digitale veranderingen verwacht, is onrealistisch. Lange adem, blijven volhouden en constructief blijven. De ruk aan het stuur is gegeven. Het is nu zaak het stuur langzaam maar zeker over te nemen. Samen met Plasterk. Zonder kunnen we niet.

      • Eens met Ralph
        Ik vond het goed dat Plasterk afgelopen week het vuur aan de schenen is gelegd over die vakanties; dat soort docent-assertiviteit is gezond en ik vind dat de docenten in het NRC en bij Nova het prima verwoord hebben. Maar zelf vond ik het ook verfrissend dat Plasterk open was over het eerst afstoppen van verdere fusies, en zelfs over het terugdringen ervan. Kennelijk is dit geen taboe, ook niet voor coalitiepartner CDA.

        En hoe Plasterk het formuleerde weet ik niet, maar het leek hem moeilijk om bestaande grootschaligheid terug te dringen. Mijn vraag aan jullie: wát is daar nou precies voor hem moeilijk aan? Er is toch ooit een ondergrens aan het aantal leerlingen voor scholen vastgesteld (en opgetrokken); dan kun je toch ook een bovengrens vaststellen? Gewoon in de vorm van een wet met een redelijke ingangsdatum die met een grote kamermeerderheid wordt aangenomen. Als je scholen genoeg tijd geeft, en dat zal al gauw gaan over meerdere jaren, wát is daar dan moeilijk aan? Je hoeft toch geen draagvlak te hebben bij de besturen? Het gaat er toch alleen om dat er draagvlak voor is binnen regering en parlement? Wat zie ik over het hoofd?

        • Wat EM70 over het hoofd ziet
          Denk aan de splitsing van de energiebedrijven. De bestuurders verzetten zich hevig. Ze lobbyen erop los bij kamerleden en in de pers. Ze gooien er ongelovelijk veel (belasting-)geld tegenaan. In het onderwijs zal het hetzelfde gaan. Succes is mogelijk, maar het wordt een taai gevecht.

      • Oplossing werkdruk laten wachten
        De zaak van BON wordt er ongetwijfeld één van lange adem en misschien dat Plasterk de zelfde kant op wil. Echt duidelijkheid daarover is er nog niet. Toch begrijp ik niet dat als je erkent dat de werkdruk te hoog is en er dringende noodzaak is om te zorgen dat mensen het onderwijs niet verlaten, maar het nodig is om juist mensen aan te trekken, je dan in dit tempo met commissies te werk gaat en zo weinig concrete maatregelen in het vooruitzicht stelt.
        Uiteraard kun je de koers van deze trein niet in een paar maanden radicaal wijzigen. Maar tenminste op één punt verbetering organiseren …. dat zou al zoveel helpen. Dit is het seizoen waarin mensen beslissen: heb ik in deze sector nog iets te verwachten? Het zou handig zijn als Plasterk daar iets meer op inspeelde. De politiek is van de lange adem, docenten die al heel lang op hun tandvlees lopen hebben die lange adem misschien niet.

        • Op ’n vleugje had ik gehoopt.
          We zullen moeten wachten op de volle honderd dagen.
          Neem ’n teugje zon.
          Straks kunnen we hem vragen,
          waarom hij zo begon.

      • Rommelig lag zeker niet aan Plasterk
        Ik vind ook dat je gelijk ehb t met je oroep om het de kans te geven. Een verademing tov Maria vd Hoeven. Draait niet om de problemen heen en vond zijn idee over de vakantie inhoudelijk ook acceptabel. Als inderdaad de werkdruk onevenredig over het jaar verdeeld is, dan is het toch geen doodzonde eens na te denken of dat neit anders kan. Ik heb dat eerder hier ook aangegeven. Wat mij betreft goed ook dat hij dat staande hield (al is dat idee wellicht in zichzelf niet goed of niet goed mogelijk)

        Ik ben enkel vrijwel altijd teleurgesteld in een discussie op TV of radio. Het is zo vreselijk leeg. Nooit tijd om zelfs maar één zin ononderbroken te kunnen uitspreken. Maar inderdaad, daar kan Plasterk niets aan doen. Hij laat zich interviewen, gaat vragen niet uit de weg, zelfs vragen die niet op zn eige terrein liggen. En belangrijk: de man heeft humor. Dat is een teken van intelligentie.

        • Zonder
          Plasterk met deze opmerking naar beneden te willen halen: Van der Hoeven heeft zo weinig gedaan, dat het wel heel raar moet lopen wil Plasterk na vier jaar niet meer hebben bereikt. Maar bovendien was het idee van die fusiestop notabene van haar afkomstig!

      • Plasterk lijkt een veel betere minister dan Maria
        Maar je weet hoe het werkt, immers, Ralph? Zolang mensen het idee hebben dat een bepaalde zaak hopeloos is, sluiten ze zich er maar helemaal voor af. Met Plasterk is de hoop op verandering voelbaar geworden- en dat maakt ongeduldig.

        Plasterk is een verademing, en we hadden ons geen betere kunnen wensen. Maar nu willen we zo graag dat hij heel hard aan het werk gaat en ook daadwerkelijk de eerste maatregelen neemt.

        Overigens was zijn proefbalonnetje wel heel erg onhandig,- niet omdat wat hij heeft gezegd op zich nu zo vreselijk is, maar omdat een dergelijke opmerking bewijst dat begrip voor het VO niet iets is wat de nieuwe minister van ‘nature’ heeft. Jij zou een dergelijke fout niet hebben gemaakt. De ‘vakantie’-opmerking was een ‘buitenstaanders’-gedachte. En dat hij daar nog even koppig aan vast hield, houdt in dat de portee van zijn opmerking nog niet helemaal tot hem is doorgedrongen. Voorlopig geloof ik dat de hogescholen hem meer aan het hart gaan. Vo en Basis-onderwijs, daar heeft hij nog -pakweg- vijftig dagen van onderzoek en verkenning voor nodig. Het zou aardig zijn als hij eens een week lang kon meedraaien op een school: als leraar. Ik denk overigens dat hij een erg goede docent is (ik zou wel les van hem willen hebben). Dan gaat het werk wel meer voor hem leven. Al die korte bezoekjes zijn niet ‘echt’.

        En dan in het nieuwe schooljaar: graag de bezem door de stal, Ronald!

        • Bezem gaat nog niet door de stal
          in het nieuwe schooljaar: dat gebeurt hooguit het jaar erna. Zie de antwoorden op de kamervragen.

  3. Merkwaardige keuze van Nova
    om Max Kohnstamm uit te nodigen, hoeveel waardering ik ook heb voor zijn optreden. Plasterk werd aan de tand gevoeld over uitspraken ten aanzien van de werkdruk in het VO en je nodigt een HBO-docent uit …

    • Onbegrijpelijk
      Werkdruk is er toch helemaal niet binnen het HBO ? Dat zei Kohnstam zelf. Daar is veel meer het probleem, dat het geld niet bij het primair proces komt en de docent dus niet toekomt aan goed onderwijs verzorgen. En de bestuurders allerlei zaken doordrukken waar niemand om gevraagd heeft.

      • Volgens mij zei Kohnstamm iets anders …
        … namelijk dat de werkdruk niet het probleem binnen het HBO is. Daarmee wilde hij volgens mij niet zeggen dat werkdruk in het HBO geen probleem is. Sterk vond ik van Kohnstamm dat hij de bureaucratiemeter en BON herhaaldelijk onder de aandacht bracht. En heb je de reactie van Ferry Mingelen gezien op de mededeling dat slechts 20% van het budget bij het primaire proces terecht komt? Hij viel zowat van zijn stoel van verbijstering – leuk!


        Marten

        • Kohnstamm zei:
          “Ik ben niet voor verhoging van de werkdruk”. En hij vind het raar dat het instituut drie maanden plat ligt. Hij is voor zomercursussen, commerciele activiteiten enz. En ik zeg er maar achteraan: universiteiten liggen toch ook niet drie maanden plat ?

          • Zomercursussen
            Op Nederlandse universiteiten wordt in juli en augustus ook geen college gegeven. Dit is de periode dat docenten enigzins ongestoord onderzoek kunnen doen en naar conferenties kunnen gaan. Voor docenten in het basis- en voortgezet onderwijs kun je ook aan iets dergelijks denken (dat heet geloof ik ‘deskundigheidsbevordering’, daar heb je geen leerlingen bij nodig). Dit moet je echter natuurlijk niet als werkdrukverlaging proberen te verkopen. Werkdrukverlaging houdt in: kleinere klassen, minder lesuren per week en minder gezeur aan je kop van de managers.

            Aan mijn Amerikaanse universiteit worden veel zomercursussen gegeven. Daar wordt je als docent standaard NIET voor ingeroosterd. Je kunt ervoor kiezen om in die periode wel college te geven: dan krijg je extra geld of je hoeft gedurende het normale collegejaar een vak minder te geven. Deze optie (in de zomer college geven) is overigens niet populair onder docenten, het is ieder jaar weer een probleem om voldoende mensen voor de klas te krijgen.

          • Een bedrijf wel
            Wat in de discussie over het aantal vakantiedagen nog ontbreekt is dat in veel bedrijven de arbeidsproductiviteit in de zomerperiode zeer laag is. Een deel van de werknemers is wel aanwezig omdat men in het voor- of naseizoen met vakantie gaat, maar je kunt maar weinig doen in die periode. Reden: de ene helft is met vakantie, een kwart is net terug en het laatste kwart zit al naar zijn vakantie toe te werken. Effect: in pakweg juli en augustus komt er niets nieuws tot stand.

            De zomerperiode is wel bij uitstek een periode van opruimen, archiveren en een beetje voor jezelf nadenken over het najaar. Dat gegeven – naar mijn mening geldig voor een groot deel van de bedrijven in Nederland – samengevoegd met de hoge piekwerkdruk van docenten rechtvaardigt m.i. de conclusie dat de gemiddelde docent minstens evenveel uren maakt als de gemiddelde kantoorwerknemer. En met een hogere werkdruk dan die kantoorwerknemer!

          • Wat jij daar noemt …
            … is wat ik thuis zo’n beetje in de eerste week van de zomervakantie (opruimen) en de laatste week van de zomervakantie (voorbereiden) doe ….

            IN MIJN EIGEN TIJD

          • Ook dat nog
            Dus van die vakantieweken gaat nog een deel verloren aan bijkomende werkzaamheden. Dat maakt de vergelijking met “het bedrijfsleven” nog schever.

            Gewoon voor mijn nieuwsgierigheid: hoeveel weken zomervakantie heb je officieel? Wij hebben er zes met daarop aansluitend twee weken van ‘inleidende schermutselingen’ (bijscholing, vakgroepvergaderingen, personeelsdag en op het einde de intocht der nieuwe studenten) voordat het circus weer in volle omvang losbarst.

          • Officieel …
            … hebben wij 7 weken. Maar daarbij teken ik aan dat ik in ’t VAVO werk, met louter eindexamenklassen (éénjarig versneld) en daardoor ook een “kort” jaar heb. Ons schooljaar gaat over 39 weken dus bij 1659 uur is dat 42,5 uur/week (piekmomenten gaan al gauw richting 60 uur/week). Maar omdat veel dingen toch blijven liggen door de waan van de dag, ben ik alle vakanties wel voor school bezig. De meivakantie is “mijn enige echte vakantie” roep ik altijd: schoolexamens achter de rug en de eindexamens moeten nog komen.

            Daaruit blijkt ook het nadeel van het vasthouden aan de jaartaak: volgens de urennorm kon ik best fulltime lesgeven. Ik had daardoor op een gegeven moment aan eindexamenklassen geschiedenis 2x mavo, 2x havo, 1x vwo en maatschappijleer ook nog eesn 2x havo en 1x vwo. Dat betekende in examentijd 250 examens nakijken (5 verschillende examens, inclusief 2e correctie). Fysiek zowat onmogelijk. En dan had ik nóg “uren over” op de jaartaak …
            Grappig is wel dat ik in ’t reguliere onderwijs wel eens haast ruzies onder collegae heb meegemaakt om wie de eindexamenklassen kreeg, terwijl ik na 11 jaar haast geen eindexamen meer kan zien 🙂

Reacties zijn gesloten.