MBO en HBO en EZ | en maria van der hoeven

persbericht van het ministerie van economische zaken, hieronder ;
commentaar :
[1]
is dit een ongecoordineerde actie van EZ ?
is EZ onderwijs-competent ? is (was) de minister onderwijs-comptetent ?
[2]
het budget is 12.5 millioen euro per jaar ; nog te verdelen tussen het VMBO, MBO en HBO ;
zou de voormalige minster van onderwijs werkelijk denken dat ze met 12.5 millioen per jaar het praktijk-onderwijs kopen kan ?
[3]
dit is dus NIET het stimuleren (of zelfs maar repareren) van het leerlingenwezen in ons land ;
het leerlingenwezen is immers in nederland nooit van de grond gekomen ;
[4]
het leerlingenwezen van weleer ? vergelijk de nederlandse toekomst-visies over praktijk leren en leerlingenwezen eens met die in bijv. singapore) ;
[5]
conclusie : testimonium paupertatis ;
een paupere poging om praktijk gericht leren te stimuleren ; het zal wel goed bedoeld zijn, het zet geen zoden aan de dijk, het moet dus anders, en dat kan ook ;

=====================================

Praktijkonderwijs krijgt vijftig miljoen euro
Uitgegeven op donderdag 26 april 2007 om 14:55:44

(Novum) – Minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) stelt de komende vier jaar vijftig miljoen euro beschikbaar om het praktijkonderwijs te stimuleren. Bedrijven en onderwijsinstellingen in het vmbo, mbo en hbo moeten daarmee nieuwe manieren van praktijkleren ontwikkelen. Dat heeft de bewindsvrouw donderdag laten weten.

Bedrijven moeten volgens de minister meer invloed kunnen uitoefenen op het beroepsonderwijs. Dat moet ervoor zorgen dat afgestudeerden beter zijn klaargestoomd voor de arbeidsmarkt.

Volgens het ministerie zijn er te weinig goede stageplaatsen beschikbaar, omdat bedrijven het begeleiden van stagiaires te veel werk vinden. Ook vinden bedrijven leerlingen te weinig voorbereid op de praktijk. Bedrijven kunnen samen met onderwijsinstellingen een plan schrijven voor de invulling van stages, waarna ze subsidie kunnen aanvragen bij Economische Zaken.

16 Reacties

  1. zoveel domheid!
    Waarom begrijpt deze minister nu nog steeds niet, dat je eerst iets geleerd moet hebben voordat je naar een stageplaats kunt?

    • Referentiekader
      En dat je eerst een degelijk referentiekader nodig hebt, wil je iets aan Google hebben!

    • Praktijkonderwijs
      Praktijkonderwijs is een vorm van Speciaal Onderwijs, dus voor jongeren met een aangetoonde handicap. Zij zullen waarschijnlijk geen diploma op niveau 2 kunnen behalen en voor hen is een traject naar de arbeidsmarkt (voor feitelijk ongeschoold werk) alleen haalbaar.

      • re : praktijk onderwijs
        praktijk onderwijs :
        ok, maar zijn dat dan wegwerp mensen die de kruimels van tafel mogen hebben ? even goed zijn deze jongeren het waard, onderwijs en begleiding te krijgen ; hoeveel zijn er, is de 50 miljoen over vier jaar in verhouding ?
        mijn inschatting : way out ; dit probleem vereist een heel andere aanpak, heel andere aandacht, dan een prijs-etiket ;
        meer of minder handicap, de uitdaging is het soort onderwijs, het soort leven, de soort arbeid, hun latere omgeving ; niet het diploma niveau 2, voor iedereen, so what ; diploma-tie, is dat niet een vertekening van wat we echt willen voor deze mensen ?
        en bovendien : meer of minder handicap, verandert dat niet nog wel eens in de loop van een leven ?

        het gaat bij deze maatregel van plasterk trouwens (ook) om HBO onderwijs ; mochten daar gehandicapten tussen zitten, dan toch van een bijzonder soort – managers, bestuurders die – – – -etc.

        maarten sev

      • Praktijkonderwijs
        Scholen voor Praktijkonderwijs.

        Voor wie is het praktijkonderwijs bedoeld?
        Het praktijkonderwijs is bedoeld voor die leerlingen die niet in staat zijn ’n Vmbo opleiding met een diploma af te sluiten. Het praktijkonderwijs is eindonderwijs.

        Toelating
        Leerlingen die in aanmerking komen voor een indicatie voor Praktijkonderwijs hebben:

        een IQ hebben binnen de bandbreedte 55 t/m 80

        en leerachterstand van 0,50 of meer op twee van de vier onderstaande domeinen, waarbij minimaal één van de domeinen inzichtelijk rekenen of begrijpend lezen betreft.

        De domeinen zijn:

        inzichtelijk rekenen

        begrijpend lezen

        technisch lezen

        spelling

        Het doel van dit onderwijs is dat de leerlingen elementaire vaardigheden verwerven die ze later zowel in hun persoonlijke leven als in de werksituatie toe kunnen passen. Het praktijkonderwijs legt de nadruk dan ook op aspecten van sociale redzaamheid, emotionele ontwikkeling en begeleiding naar arbeid.

        Lees verder…

        • praktijk onderwijs
          ok, thnx voor de toelichting/link ;
          [1]
          ik blijf er bij dat 50 millioen voor 4 jaar op geen manier in overeenstemming te brengen is met wat er nodig is voor deze sector ;
          [2]
          de referentie tussen HBO en de 50 millioen (in het persbericht re: praktijk onderwijs) is dan, de toelichting/link lezende, niet relevant ;
          [3]
          het leerlingenwezen elders (bijv. duitsland) geeft (ook) ruimte aan deze soort onderwijs, voor deze jongeren ;

          • Praktijkonderwijs
            De minister van EZ bedoelt hiermee ( naar mijn bescheiden mening) niet zozeer het praktijkonderwijs maar het praktijkleren. Of te wel stage, stageplaatsen voor zowel vmbo, mbo als hbo. Anders gezegd EZ stimuleert het bedrijfsleven om (bijna) gratis, arbeidskrachten in dienst te nemen onder de titel “praktijkonderwijs”.

          • Je hebt gelijk
            jeronimoon, lees verder….

            “Met de subsidieregeling Beroepsonderwijs in Bedrijf wil het ministerie van Economische Zaken mkb-bedrijven stimuleren om samen met onderwijsinstellingen het praktijkleren te verbeteren, met als resultaat: aantrekkelijker arbeidsmarktrelevant beroepsonderwijs.

            Met praktijkleren worden alle vormen van leren in de beroepspraktijk bedoeld die binnen- of buitenschools plaatsvinden en in combinatie met het theorieonderwijs strekken tot het behalen van een vmbo- of mo-diploma. Het praktijkleren heeft dus betrekking op zowel de stages en beroepspraktijkvormingsplaatsen als op praktijksimulaties en andere vormen van praktijkleren.

            Aanleiding
            Aanleiding voor de regeling is de beperkte aansluiting tussen onderwijs en beroepspraktijk. Bedrijven waar (v)mbo’rs ervaring opdoen (leerbedrijven) en de (v)mbo-scholen hebben onvoldoende en ontoereikend contact met elkaar. Afgestudeerde mbo’ers hebben bijscholing nodig om in het mkb te kunnen werken. Leerbedrijven zitten echter aan het plafond van hun inspanning en investeringsmogelijkheden.”
            Bron.

            Maar ik lees hier niets over het HBO: De subsidie kan alleen door een samenwerkingsverband worden aangevraagd. Dit samenwerkingsverband bestaat uit minimaal één mkb-ondernemer en één vmbo-school of ROC.

          • De klauwen
            van het bedrijfsleven ( ik weet dat hét bedrijfsleven niet bestaat, maar jullie weten wel wat ik bedoel) strekken zich verder uit naar de ongeloofelijk grote subsidiepotten van het ministerie van onderwijs. Dank zij de vorige minister van onderwijs wordt langs het bochtje van EZ de invloed op het onderwijs groter en groter. De poen ligt binnen hun bereik, wie stopt dit geldverslindend monster.

          • Het is toch alleen maar …
            fijn als een bedrijf een school de mogelijkheid geeft aan studenten om te leren werken met nieuwe apparatuur ? Of vind je dat de school die apparatuur zelf moet kunnen aanschaffen ?

          • Ik wel: ik wil de boeken van mijn kind
            zelf betalen. Dan kan er met dat geld iets anders gebeuren.

          • gratis schoolboeken
            Als docent denk ik : als je blieft geen gratis schoolboeken. Als arme ouder zou het mij echter niet slecht uit komen. De maximale tegemoetkoming van de IBG dekt de kosten van het VO niet. Want daar moet ik helaas een beroep op doen. Zo behandelt dit land zijn academisch gevormde docenten (overigens ben ik al aan het eind van LB).

          • Al die zelfontplooiers
            Willen wel een baan als ze van school komen. Het is daarom volkomen terecht dat de afnemers van onze gediplomeerden hun wensen formuleren. En de eisen van de arbeidsmarkt moeten veel beter dan nu top-down via HBO/WO-MBO/VO-BO worden vertaald naar inhoudelijke onderwijsdoelen. Ook numeri fixi (onderwijskunde) zou ik niet betreuren.

Reacties zijn gesloten.