Artikel Intermediair

Net de discussie gelezen tussen Ad Verbrugge en prof. Wijnen in Intermediair.
Wijnen probeert zich daar voortdurend schoon te praten als zou hij mede verantwoordelijk zijn voor de puinhoop waarin het onderwijs op Havo en Vwo dank zij de tweede fase ontaard is.
Ad dient hem voortdurend fraai van repliek. De eeuwige dooddoener -en in slaap susser- passeert weer de revue: In de middeleeuwen waren er ook al klachten over het onderwijs. Ik kende deze al jaren in de variant van de “oude Grieken”. Hoe weten we dat eigenlijk? En waren die klachten dan niet terecht? En hielpen ze daar het onderwijs verbeteren? Hoeveel mensen klaagden er toen?
Is dit er niet eentje voor de drogredenen? Graag aanbevolen.
Groeten, Rob

6 Reacties

  1. Goed punt, Dijxhoorn
    Ik heb hier mediëvisten nog nooit over gehoord. Er zijn voor de meer gangbare zaken, als ik het goed begrepen heb, al niet al te veel bronnen over het onderwijs in de middeleeuwen, maar dit maakt echt nieuwsgierig.

  2. Toen
    toen in 1411 ’n gezel protesteerde
    en zei, dat hij niets van hem leerde
    heeft die meester hem z’n hamer gegeven
    en glimlachte, sla maar ’n keer of zeven
    waarna ’t menneke, nog maanden in coma verkeerde

  3. In het onderwijs klagen ‘ze’ altijd
    Lijkt me prima om die in de drogredenen te zetten. Wanneer je zegt dat er altijd al over het onderwijspeil werd geklaagd (en ik geloof dat dat waar is) ben je daarmee nog niet ontslagen van de verplichting om na te gaan of het onderwijspeil werkelijk daalt. Zo niet, dan zou het onderwijspeil per definitie niet kunnen dalen….
    Overigens kwam ik deze uitspraak ooit al eens bij Karel van het Reve tegen. Hij redeneerde, dat als het waar was, dat het onderwijs steeds slechter werd, dat de studenten van nu HELEMAAL NIETS MEER zouden weten (de daling van het peil was immers al talloze eeuwen geleden ingezet). Ik vind dat een mooie redenering, maar die gaat voorbij aan een paar andere dingen.
    1) Niet iedereen die roept dat het peil zakt heeft altijd gelijk
    2) Veel leerlingen zijn, god zij dank, immuun voor het slechte onderwijs en kunnen de fakkel van de kennis verder dragen
    3) In landen als Korea, China en de hemel mag weten waar nog meer gaat het onderwijs misschien wel vooruit terwijl het bij ons achteruit gaat.

    Ik vind het een mooie aanvulling op de lijst en zal hem proberen netjes te weerleggen.

    PS Ik ben niet helemaal fair tegenover vhR: hij wilde de uitspraak ‘de studenten worden steeds dommer’ weerleggen.

  4. Iets minder oud
    Weliswaar niet van de Oude Grieken maar wel van ongeveer 100 jaar na Christus is dit citaat van Tacitus:
    Geen wonder dat alles hard achteruit holt met die opvoeding van tegenwoordig, en dat onderwijs. Ouders kan het niks schelen dat hun kinderen zich lamlendig gedragen, en alleen geïnteresseerd zijn in vermaak, in acteurs en paardenraces. Er wordt niet meer ingegrepen als kinderen een grote mond hebben. En de leraren? Die weten zelf nergens iets van. Lezen, geschiedenis, concrete feitenkennis, nergens wordt in het onderwijs genoeg aandacht aan besteed.

      • Zo kun je het zien ….
        Al heb ik vanuit mijn achtergrond wel moeite met je woorden “dus toen ook al … “. Zaterdag 19 mei hebben we weer een Open Dag, mag ik je dan bij ons begroeten? Overigens: een individueel bezoek op een andere dag kan natuurlijk ook.

        EDIT: de datum moet zijn 12 mei.

Reacties zijn gesloten.