Verplicht brede scholen in Rotterdam

Het onderstaande artikel stond in de NRC van 28 februari 2007. Na het voortgezet onderwijs is nu het basisonderwijs de klos van de constructieve onderwijspolitiek: de brede school zal en moet er komen. Misschien dat basisscholen leerlingen eens zouden moeten leren lezen, schrijven en rekenen?
========================================
Een kwart van alle Rotterdamse basisscholen verlengt de onderwijstijd de komende jaren met zes uur per week. Het gaat om ‘brede scholen’, die behalve lessen ook culturele en sportieve activiteiten bieden.

Dat schrijft de gemeente Rotterdam in het actieplan Maatwerk op school; meer leertijd voor kinderen, dat vanochtend is gepresenteerd. Met de activiteiten op brede scholen hoopt het gemeentebestuur onder meer de ontwikkelingskansen van leerlingen te vergroten, segregatie tegen te gaan, leerlingen meer taalvaardigheid bij te brengen, hogeropgeleiden aan de stad te binden en de sociale cohesie in wijken te vergroten. Bovendien moeten de plannen een bijdrage leveren aan de gezondheid en culturele ontwikkeling van leerlingen.

De basisscholen hebben enthousiast gereageerd op de mogelijkheid om leerlingen langer op school te houden: tweederde van de ongeveer 180 Rotterdamse basisscholen had zich aangemeld voor een subsidie, uit het Europees Sociaal Fonds. De komende vier jaar komen 45 scholen in aanmerking voor die subsidie. Met de verlenging van de onderwijstijd is tot 2010 meer dan 11 miljoen euro gemoeid. Elke deelnemende school krijgt tienduizend euro.

Met de nadruk op brede scholen sluit Rotterdam aan op landelijk beleid. Het nieuwe kabinet heeft het stimuleren van brede scholen als doel opgenomen in zijn regeerakkoord. Over tien jaar zouden alle basisscholen in Rotterdam behalve onderwijs ook sportieve en culturele activiteiten moeten aanbieden. Daarbij gaan scholen samenwerken met onder meer bibliotheken, voetbalverenigingen en kunstenaars uit de buurt waarin de school staat.

Het uiteindelijke doel van het actieplan is het verhogen van het opleidingsniveau van Rotterdammers. In totaal trekt Rotterdam de komende vier jaar 166 miljoen euro uit om alle doelen uit het actieplan te realiseren. Behalve in een langere onderwijstijd investeert de gemeente in voorschoolse voorzieningen, onderwijs aan driejarigen, schakelklassen voor leerlingen met een taalachterstand en gemengde kleuterklassen. De gemeente draagt zelf 43 miljoen euro bij en het Rijk investeert 93 miljoen euro.
=============================================

42 Reacties

  1. De roep om brede scholen
    komt volgens mij uit een andere hoek: scholen signaleren al een aantal jaren dat ze (te) veel leerlingen binnenkrijgen waarbij er van alles schort aan de situatie thuis. Ze komen zonder eten op school, ze moeten te jong alleen naar huis, er is te weinig naschoolse opvang thuis, ze worden niet gestimuleerd, etcetera. Tegelijkertijd kwamen dergelijke geluiden uit de hoek van de gezondheidszorg (schoolartsen) en het maatschappelijk werk. En tenslotte: als je wilt dat alle kinderen naar een gewone basisschool gaan, zijn er voorzieningen nodig om het basisonderwijs te ondersteunen. De brede scholen willen juist al deze voorzieningen onder één dak brengen om te zorgen dat kinderen en ouders in een kwetsbare positie niet aan de aandacht ontsnappen en de begeleiding krijgen die ze nodig hebben.
    Natuurlijk moet daar de kwaliteit van het onderwijs niet onder lijden. Maar er is natuurlijk wel een grens aan hoe lang een jong kind kan leren. Eigenlijk vind ik het zielig voor kinderen die hieraan moeten deelnemen. De meeste kinderen hebben een gloeiende hekel aan naschoolse opvang, gewoon omdat ze moe zijn en toe zijn aan geborgenheid. Aan de andere kant is er natuurlijk wel een groep kinderen die je letterlijk beter van de straat kunt houden.

    • Hulde aan Fritzi
      Het lijkt wel, of je binnen het basisonderwijs werkt. Je reactie betekent in elk geval, dat ik de handdoek nog niet in de BON ring werp. Dank daarvoor.

  2. Brede scholen in Rotterdam.
    Als basisschool leerkracht in ’n grote stad, lijkt het me, dat iets altijd beter is dan niets. De klos, denk ik niet, constructief misschien wel. Al was het alleen maar, om het “pruttelen en polderen”, proberen te doorbreken. Of zag je die 166 miljoen liever naar het VO gaan?
    45 Van de 180 Rotterdamse basisscholen, krijgen tenminste wat perspectief. Blijkbaar wordt er ergens ver boven “ons”, misschien toch wat verder gekeken, dan sommige neuzen lang zijn. Soms.
    Dit initiatief, is in elk geval tastbaarder, dan veel van het geneuzel dat ik op dit forum lees.
    De laatste zin van je inleiding, kan ik niet goed inschatten. Als (M)ULO klant uit eind jaren 60, proef ik enige minachting voor het werk van de huidige basisschool leerkracht. Als basisschool leerkracht in 2007, bespeur ik in elk geval, dat er weinig concrete kennis bestaat, (ook) binnen dit forum, over wat er daadwerkelijk binnen het BO aan de hand is. Misschien vandaar, dat ik me leerkracht noem en niet leraar.
    Mij bekruipt langzaam het gevoel, dat BON misschien wel beter die poot van het BO kan afstoten. Is toch eigenlijk te verwaarlozen. Zeker qua forum inzendingen. ’n Beetje multinational doet niet anders.

    • Ervaring in het BO
      Ik heb een universitaire studie gevolgd en afgerond en heb me later omgeschoold voor het BO. Ik heb vijf jaar in deze sector gewerkt en vond het afschuwelijk: de randvoorwaarden om kinderen goed te begeleiden zijn niet voldoende aanwezig. Het was in veel scholen vies, een eigen bureau was al een luxe, je zat altijd met kinderen die beter af zijn op een speciale school, de kwaliteit van directies vond ik beneden alle peil, veel collega’s konden niet spellen en/of rekenen en gaven ouders rapporten mee waarin dat duidelijk was te lezen. Ook vond ik veel collega’s erg snel een oordeel vellen over kinderen. Zodra ze bijvoorbeeld wisten dat ouders gescheiden waren, werd allerlei gedrag daaraan opgehangen. Verder vond ik ze vaak bevooroordeeld als het om hoogbegaafde leerlingen ging: de ouders werden dan steevast gezien als aanstellers of drammers. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
      Kortom, ik ben daar weer zo snel mogelijk uit gegaan en werk nu in het VO. Hoewel ik het erg leuk vond om de ontwikkeling van kinderen tussen 5 en 12 te volgen en ze te instrueren, zou ik nooit meer terug willen.

      • Wittgenstein
        Als ik dit zo lees ben jij (net als ik?) een van die mensen die we zo hard nodig hebben in het basisonderwijs. Maar je weet wat er met de grote filosoof Wittgenstein gebeurde toen hij leerkracht was aan een basisschool? Hij werd er door de ouders uitgewerkt. Nu NOG zeggen de kinderen van eertijds: “Ik heb nooit van iemand zo veel geleerd als van meester Wittgenstein.”

          • kwaliteit BO
            Ik zou niet eens moeite hebben met het lage salaris, mits er maar kwaliteit geboden wordt. En betutteling van ondermaatse baasjes is ONVERDRAAGLIJK.

          • Ja, je hebt een goede directeur nodig
            en een stevige intern begeleider, plus natuurlijk heel goede leerkrachten (uit België?).

          • Schoolhoofd? “Uw profiel metjste niet als andre kandidate.”
            Ik heb, met Wittgenstein in gedachten, in het verleden wel eens gesolliciteerd naar een functie als schoolhoofd. Is niks geworden, maar nogmaals, het is belangrijk genoeg om je nek voor uit te steken en een laag salaris te accepteren.

        • re Wittgenstein
          Ik ben erg benieuwd naar je bron BramRoth, zowel van je uitspraak over de ouders als over de kinderen. Van meester Wittgenstein heb ik geen hoge verwachtingen. Hij -een ingenieur, stond nog geen 3 maanden voor de klas of hij schreef al een eigen taalmethode -met kleurtjes geloof ik- want de bestaande leerboekjes bevielen hem niet. Hij hield het niet lang vol met al die domme kinderen. Helaas ben ik de bron kwijt van deze uitspraken.
          Willem Smit

          • Leuk
            Leuk dat er meerdere versies zijn. Ik zal het eens nakijken. Mijn bron: de verfoeide televisie in een tijd dat er nog zo heel af en toe iets interessants te zien was. Lang geleden.

          • Ik vermoed dat Willem
            de versie van die andere Willem gelezen heeft (W.F.Hermans). Ik herinner me dat in Hermans beschrijving nogal wordt benadrukt dat hij (Wittgenstein) de kinderen in Trattenbach erg dom vond. En hij gaf ze af en toe een ‘ram’. Wittgenstein wordt een bijna Hermansiaans romanpersonage, door niemand begrepen en toch best wel slim… (Sadistisch Universum, 2).

          • re re Wittgenstein
            Ik heb wat gegoogled.
            Eerst twee aardige sites. De eerste is representatief voor de idolate sektevorming rond W. maar wel informatief.
            [Peters] en
            [nog eentje]
            UIt de eerste dit fragment:
            “The school-reform movement … had attacked the old “drill” schools of the Hapsburgs based on passive rote learning and memorisation (influenced strongly by Johann Herbart), to argue for the establishment of the Arbeitsschule or “working school” based, by contrast, on the active participation of pupils and a doctrine of learning by doing. Bartley notes that Wittgenstein was far from being an advocate of the movement; rather, he mocked its slogans and made fun of its slogans considering them vulgarisations. Bartley provides a detailed account of Wittgenstein’s six years teaching at Trattenbach, Otterthal and Puchberg: he recounts the story of Wittgenstein slapping the face of one of his girl pupils, the “conspiracy” against him led by Piribauer who also instituted legal proceedings, and finally the trial at Gloggnitz that acquitted Wittgenstein.”

            Wat ik beweerde over een taalmethode met kleurtjes klopt niet. Ook niet dat W. als ingenieur voor de klas ging staan. Hij zat in 1919-20 een jaar op een “kweekschool”, hield het onderwijzersvak zes jaar vol en had voor WO I een tijdje filosofie in Cambridge gestudeerd.

            Willem Smit

          • Bertrand Russell
            En studeerde in Cambridge af bij Bertrand Russell van de ‘Principia Mathematica en de kappersparadox.
            Een herenkapper schrijft op zijn winkelraam “ik scheer alle mannen die zichzelf niet scheren”
            De vraag is: scheert die kapper zichzelf?
            Je kunt het ook met andere werkwoorden proberen; onderwijzen b.v.

      • In ’n note(n)dop
        gebeuren die dingen inderdaad.
        Niet binnen het VO?
        Kwestie van geluk hebben, misschien..
        Of pech.

      • Fritzi, breed inzetbaar
        Zo, dacht ik dat ik breed inzetbaar ben voor een school om met mijn achtergrond vele vakken te kunnen geven en daarnaast heb ik de vele functies (van concierge tot directie) binnen de school voor langere of kortere tijd vervuld. U ben eerste graders, u hebt Pabo gedaan en u hebt nogeens een tweede graads vak er bij geleerd, petje af.

          • ?????
            wel werk geen baan, verklaar u nader, en welke vakken bent u bevoegd, ik weet nog weleens wat, en in welke regio?

          • Ik bedoel dat ik wel werkzaam ben
            in het onderwijs, maar onder de huidige omstandigheden ervaar ik dit niet als een ‘baan’. Ik vind het pas weer een baan worden als ik met mijn vak mag bezig zijn en niet met allerlei geteut eromheen zoals portfolio’s etcetera, etcetera.

    • Beste Leo
      Ik heb zeker geen minachting voor het werk van de huidige basisschool leerkracht (het is het belangrijkste werk in de maatschappij). Wel maak ik mij ernstige zorgen over het feit dat de huidige basisschool leerkracht zijn eigen werk niet serieus neemt. Het doel van het basisonderwijs is om kinderen te leren lezen, schrijven en rekenen (en nog wel iets meer, maar deze drie zijn veruit het belangrijkste). Volgens de huidige basisschool leerkracht (de goede niet te na gesproken) moet het vooral ‘leuk’ zijn op school: lezen, schrijven en rekenen zijn daar ondergeschikt aan.

      Dat er zo weinig foruminzendingen komen uit het basisonderwijs lijkt mij een symptoom van het bovenstaande: basisschool leerkrachten vinden over het algemeen Beter Onderwijs niet zo belangrijk, ze willen vooral leuk met kinderen bezig zijn; of die kinderen ook iets leren is secundair. Daarom roeren de basisschool leerkrachten zich amper op deze site (denk ik).

      • Beste Mark
        Je laatste twee woorden waren, “denk ik”. Ze vatten alles samen. Ik weet heel weinig van de dagelijkse gang van zaken binnen VO en hoger. Ik pretendeer ook niet, allerlei meningen daarover te hebben. Hooguit lees ik hier en in de media, dat daar van alles aan de hand is. Je opmerking, dat het werk van de basisschool het allerbelangrijkste is in de maatschappij, is fnuikend. Dat is ’n opmerking, die de doorsnee manager gebruikt, om de doorsnee werknemer te lijmen en vervolgens vakkundig in te pakken.
        “Ik denk”, dat je ’n vrij beperkte inkijk, binnen het huidige basisschool gebeuren hebt.
        Overigens, zonder verder te reageren op je meningen over het BO, vind ik inderdaad, dat het daar best wel wat leuker zou mogen zijn/worden.
        En, misschien hebben veel BO leerkrachten het wel veel te druk, om nog op deze woordenbrij/brei (naar keuze) te reageren.

    • Leo
      afstoten; dat is het laatste wat ik wil. Naast de problemen van de verschillende schoolsoorten zijn er problemen die het hele onderwijsveld aangaan. Daarover lees en leer ik, vaak voor het eerst, op deze site. BON is een nationale, open, lerarenkamer; alle bijdragen zijn waardevol! Juist omdat we ons te vaak hebben opgesloten in ons eigen schoolhok waren we buiten het onderwijsveld zo gemakkelijk tegen elkaar uit te spelen. Mee blijven doen svp.

      • Ja Leo, blijf erbij
        want juist de kwaliteit van het basisonderwijs verhogen is zo verschrikkelijk belangrijk.

        • Motivatie van een leerkracht
          Zelf werk ik in het BAO en reageer geregeld op forumberichten hier. Maar voel me daarbij vaak een roepende in de woestijn. Het is in mijn ogen onvoorstelbaar zo volgzaam mijn collega-BAO-leerkrachten zijn. De jonkies slikken alles omdat het onderwijs is, zoals ze het op de PABO hebben geleerd, of omdat het onderwijs toch maar een bijbaantje (part-time immers) is. Daardoor is er betrekkelijk weinig binding met school en vak. Uitgedrukt in het tellen van gemaakte werkuren. Uren op? Probleem voor de school!
          Oudere leerkrachten is de moed in de schoenen gezakt.Ze geloven niet meer in verbeteringen in hun arbeidsomstandigheden, moegebeukt als ze zijn na al die jaren van bezuinigingen, taakverzwaringen en het feit dat er toch niet naar de arbeiders op de werkvloer wordt geluisterd. Waarom ik na 28 jaar nog altijd voor de klas sta is dan ook vanuit puur persoonlijke motieven, waar de overheid gelukkig geen enkele vat op heeft. Ik heb als kind een rottijd gehad op de lagere school. De kinderen die ik in de klas heb leren veel en gaan met plezier naar school. En daar heeft de hele reeks nietsnutten, van Deetman tot en met Van Der Hoeven, niets aan kunnen veranderen!

          • Lage betrokkenheid
            bij docenten die het als bijbaan beschouwen, omdat een partner het echte inkomen verdient, is ook in het VO een probleem. Maar ik denk dat het ook een wisselwerking is. Als docenten zich gewaardeerd en gesteund weten, zou waarschijnlijk een groter aantal parttimers meer betrokkenheid vertonen. Mensen nemen ‘emotioneel ontslag’ als ze zich niet erkend voelen. Fulltimers kunnen zich dat minder veroorloven.

          • Algemeen probleem
            Dit is zo’n probleem dat ons allemaal aangaat. Rond je veertigste zit je opgesloten in het onderwijzersvak. Dan ben je buiten het onderwijs niet meer interessant en maak je (on)bewust de keus om te blijven. Daarnaast sta je voor de keus: in het management of in de klas. Zelf heb ik uitdrukkelijk gekozen voor mijn vak en de leerlingen. En de laatste loodjes wegen zwaar. Gelukkig word je geholpen door je ervaring en de beloning komt via je leerlingen. En de rest probeer je langs je koude kleren te laten afglijden. Ik dacht wel eens; je zult toch je hele leven tandensmid zijn, of je zult toch je hele leven die ellende in je spreekkamer moeten aanhoren. Geef mij dat gerotzooi in de klas dan maar en voor de rest “ze zien maar”.

          • Prima
            Dat had ik tot de laatste les. Maar ik bestuurde zelf mijn taakbelasting, bepaalde zelf mijn taakinvulling en liet me daarbij, buiten mijn vakgenoten, niet meer hinderen door wat anderen ervan vonden. Mijn vak was keizer, mijn leerlingen koning en ikzelf de manager.

          • Aan JanW
            geef ik virtueel een hand.
            Tussen al dit verbale geweld,
            hoofdzakelijk over geld,
            is het fijn, ’n geestverwant.

  3. re Verplicht brede scholen in Rotterdam
    Ze leren het nooit. Ik snap wel dat je in Rotterdam met meer dan 35% allochtone lln. iets meer wilt doen aan taalachterstand en goed onderwijs maar dat heeft niets met brede scholen te maken. De brede scholen zorgen alleen maar voor verdunning van het leerklimaat en voor meer management en geadministreer. Die extra schoolambtenaren die straks met bibliotheken, sportclubs en kunstenaars moeten samenwerken zitten nu gewoon buiten de school uit hun neus te eten en dat is beter.
    Ik wist niet dat brede scholen als doel zijn opgenomen in het regeeraccoord. De journalist probeert ons nog wat voor te rekenen maar dat lukt niet. Zeker op een brede school gezeten.
    Willem Smit

  4. Brede school zegt toch niets over inhoud?
    (Dit is een reactie op de oorspronkelijke post. Dat zie je in de layout maar moeilijk terug, vandaar dat ik het erbij zet 🙂

    Ik ben de draad kwijt. Ik dacht altijd dat de brede school een organisatorisch concept was dat boven de scholen uitging (om het maar eens in managementtermen uit te drukken). Concreet: je brengt school, buitenschoolse opvang, kinderdagverblijf, sportverenigingen, culturele verengingen (dans- en muziekscholen, bijvoorbeeld) allemaal bijeen in dezelfde lokatie. Dat is handig voor alle betrokkenen: ouders hoeven zelf niet om half vier hun kind naar de sportvereniging of BSO te brengen, het kind steekt de gang over. (Ja, met twee werkende ouders is het anders best een uitdaging). Muziekles kan door hooggekwalificeerde muziekdocenten gegeven worden, de musical wordt in samenwerking met de muziekschool en de dansschool gedaan, en nog veel meer van dit soort schaalvoordelen. (Let op: schaalvoordeel heeft hier niet de negatieve smaak die het elders heeft … ).

    Dit staat toch los van de vraag of ze op de basisschool in kwestie wel of niet de staartdeling onderwijzen?

    • Precies Mark
      Ik probeerde dit ook al te betogen.
      “De brede school is een samenwerkingsverband tussen partijen die zich bezighouden met opgroeiende kinderen. Doel van het samenwerkingsverband is de ontwikkelingskansen van de kinderen te vergroten. Een ander doel kan zijn een doorlopende, en op elkaar aansluitende opvang te bieden.
      Onderwijs is in ieder geval participant. Kinderopvang, welzijn, peuterspeelzaal, sport, cultuur, bibliotheek en andere instellingen kunnen ook een onderdeel van de brede school zijn.”

      Zie
      www.bredeschool.nl/
      Op deze site staat overigens ook een interivew met Dijksma over haar beleidsvoornemens: o.a. “veel aandacht voor taal en rekenen”.
      www.bredeschoolnizw.nl/

    • De vraag is of het in de praktijk ook zo zal uitpakken
      Er lijkt inderdaad op die manier niet veel mis met de brede school. Ik vrees alleen dat de praktijk anders zal zijn. Nu hebben de school en de voetbalvereniging niets met elkaar te maken. Elke organisatie organiseert zn eigen “ding” zonder rekening te houden met de ander.
      Als het straks onder één dak zit, wedden dat er dan overleg verwacht wordt tussen die twee organisaties. Voor je het weet krijg je gezamelijke activiteiten (het is zo handig om de gymleraar en de voetbaltrainer samen dingen te laten doen). En natuurlijk moet er één loket komen, één telefoonnummer. Dat is gemakkelijk voor de ouders. En kostenbesparend natuurlijk.
      Vanzelfsprekends moet er één pedagogisch klimaat zijn, overal dezelfde regels voor de kinderen, dezelfde manier van de regels handhaven, dezelfde normen en waarden. Anders is het zo verwarrend voor de kinderen.
      Dat pedagogisch uitgangspunt moet beschreven worden en goedgekeurd door de verschillende besturen (of maken we er ook maar één bestuur van). En natuurlijk vastgelegd in procedures.

      Misschien draaf ik wat door, en ik begrijp sommige voordelen. Maar er zijn ook enorme risico’s. MIsschien zorgt het aanbod wel voor vraag. Dan komt en een ontbijtrestaurant voor de kinderen. Kunnen de ouders eerder naar hun werk. En ‘savonds later terug, want een warme hap is dan toch ook zo geregeld.

      En voor je het weet is iedereen vergeten dat het brede educatie centrum vroeger school heette.

    • Beste Mark
      Natuurlijk is een brede school op zich een goed concept (dat is het communisme ook). Het probleem is dat het in de praktijk vrijwel altijd zo uit lijkt te pakken dat het onderwijs de dupe wordt. Want: sport en cultuur, die zijn toch ook belangrijk….

      Een school is er om kinderen te leren lezen, schrijven en rekenen. Als ze ook een ‘bijdrage [moet] leveren aan de gezondheid en culturele ontwikkeling van leerlingen’ dan gaat dat in de praktijk ten koste van het leren lezen, schrijven en rekenen.

      Verder is het slecht dat de brede school (min of meer) verplicht wordt. Als ouders dit echt willen, dan kiezen ze toch voor zo een brede school en als ze het niet willen niet. De markt doet zijn werk dan wel. Moet er dan wel iets te kiezen zijn, anders kan de markt zijn werk niet doen….

      • Volgens mij vergis je je
        Het gaat om naschoolse activiteiten die in het zelfde of aanpalende gebouw worden aangeboden. Niet om activiteiten onder schooltijd.

    • inhoud & brede school
      Dus om de ouders te gerieven ga je een nieuw multifunctioneel gebouw neerzetten dat plaats biedt aan schoolarts, pastoor, remedial teachers, snackbar, tandarts, straatdealer, hangjongerenbegeleiders, gemeente-ambtenaren, zes lagen managers, leraren, zonnebanken, traumateams, het klaar-over-coordinatiecentrum, bonk, ballet, en blaaspoepmuziekschool, oorarts, sexuele voorlichters, sportaccomodaties, dieren- en plantenhoek, multiculti-evenementencentrum, emancipatie- en anti-discriminatiepolitie, arrestatieteams? Wat moeten we dan met die oude gebouwen?
      Ik overdrijf, maar in een brede school verdwijnt de school. En dat is wat de vernieuwers werkelijk willen, net zoals ze willen dat het echte leren verdwijnt. Een school is een school, geen synergie bitte.
      Willem Smit

      • Wel geestig je opsomming
        maar bedenk wel dat er ook ouders zijn die je anders de drempel van een logopedist of orthopedagoog etcetera niet over krijgt. Als ik het wel heb, is het een Scandinavische uitvinding. Ik heb het inmiddels even nagezocht. Het is inderdaad de Europese tegenhanger van de Amerikaanse community schools. De brede scholen zijn in Denemarken anders uitgewerkt dan in Zweden. In Nederland zijn er veel varianten, afhankelijk van de buurt waar ze staan.
        Zo’n zonnebank lijkt me trouwens wel wat in de school; kun je nog een beetje opfleuren na je werkdag … En in sommige scholen is dagelijkse bijstand wegens emotionele kwetsuren ook geen overbodige luxe.

        • ouders?
          Fritzi, ik bezocht net de site die je opgaf. Lees en huiver.
          Die ouders kunnen dan ’s avonds in het brede gebouw buurtfeesten geven. De scholen stinken nu al zo naar zweet en hormonen, dan komt er nog zuur bier bij.
          Willem Smit

          • Gaat ver
            Goede schoonmaakploeg nodig, plus uitsmijters!!
            Ik dacht in eerste instantie meer aan een zaaltje voor het bestuur van “Creatief met Kurk”. Andere kurken dus.

        • Aardrijkskunde en brede school
          De voorbeelden Amerika en Scandinavië voor de brede school gaan over dunbevolkte gebieden waar grote reisafstanden en grote spreiding in voorzieningen het economisch rendabel maken voorzieningen te concentreren in één gebouw.
          De mensen zouden daar dolgelukkig zijn met de hoge dichtheid aan kleinschalige voorzieningen zoals in ons land.
          Het is heerlijk om tijdens je werkdag even frisse lucht te kunnen happen bij het verkassen naar een ander gebouw en een ander (werk-)sfeer. Small is beautiful!

          • In Nederland kost het je verplaatsen van werk
            naar school toch veel tijd door alle files. Afstand is niet altijd afstand.

          • Lopen of fietsen
            zou de norm moeten zijn, en net zoals bij de brandweer reistijd meetellen als (halve) werktijd.

Reacties zijn gesloten.