Een hogeschoolbestuurder aan het woord

Onderstaand artikel van Henk Pijlman, voorzitter college van bestuur Hanzehogeschool Groningen, stond in Trouw van 28 februari 2007.
===================================================
Vooral geen problemen creëren voor het onderwijs

Heel Nederland maakt zich grote zorgen over het niveau van het voortgezet onderwijs. Leerlingen luiden de noodklok, ze willen meer en beter les. ‘Beter Onderwijs Nederland’ wil alleen nog maar academici voor de klas. De inspectie onderzoekt de lesuitval in het voortgezet onderwijs.

Een van de aanleidingen van de discussie is het niveau van de studenten op de pedagogische academie. Recent bleek de taalbeheersing van veel studenten onder de maat. Eerder al was gebleken dat het rekenniveau ook niet verheffend was. Veertig procent van de instromende havo-leerlingen scoorde onvoldoende op een redelijk eenvoudige rekentoets.

Het is dan wrang dat de Tweede Kamer recent besloten heeft om met ingang van komend schooljaar het vak wiskunde niet meer te verplichten voor havo-scholieren met het profiel cultuur & maatschappij. Veertig procent van de pabo-studenten had dit profiel op de middelbare school. Tegelijkertijd kon er volgens diezelfde Kamer geen sprake van zijn dat het automatische toelatingsrecht van deze scholieren tot het hbo, en dus ook tot de pabo, ter discussie werd gesteld: geen toelatingsvoorwaarden of selectie.

De Kamer is bang voor het dan te verwachten tekort aan leraren. Eerder stemden de volksvertegenwoordigers in met een experiment om mbo-3 leerlingen toe te laten aan de pabo. Een onzalig experiment dat gelukkig uiteindelijk (overigens zonder evaluatie) werd gestaakt.

Nu klinkt dan vanuit het hbo het pleidooi voor een voorbereidend jaar voor studenten die met een onvoldoende taal- en rekenniveau het hbo in willen. Als er niets gebeurt, zullen we wel moeten.

De Kamer wil ondertussen een parlementair onderzoek. Wat een geld gaat dat allemaal kosten! We creëren een probleem en proberen het daarna op te lossen. Het lijkt me beter problemen te voorkomen. Het helpt dan niet als de Kamer zich druk maakt over het rekenniveau van studenten en tegelijkertijd besluit wiskunde niet langer te verplichten.

Verplicht wiskunde dus opnieuw voor iedereen in het voortgezet onderwijs. Dan hebben we in ieder geval een kans dat de rekenscore van pabo-studenten niet nog verder daalt.

De auteur, Henk Pijlman, is voorzitter college van bestuur Hanzehogeschool Groningen.
===============================================

5 Reacties

  1. Onsamenhangend stukje
    HIj deelt kennelijk onze zorg, maar komt enkel met de opmerking om wiskunde weer verplicht in alle profielen te laten zijn.
    Dat was het (kennelijk) al een tijd en heeft niet geholpen de huidige ellende te voorkomen. Er moet veel meer gebeuren, en wij weten wat. Hij niet. Zal dat met zn positie te maken hebben? Zou zomaar kunnen.

  2. Parlementair onderzoek: natuurlijk veel te dúúr!
    Ja ja, wát een geld gaat dat allemaal kosten, zo’n parlementair onderzoek!

    Voorbeeld zóveel uit de serie: “Hoe probeer ik als bestuurder een ontwikkeling te onderdrukken, zonder dat ze merken dat ik er bang voor ben.”

    Volgens mij kosten er in het onderwijs vooral heel veel andere zaken veel te veel geld, en dat zijn níet de docenten…

    • AUW
      Hehe, die zit! Erg scherp Em70
      _______________________________________________________
      “Modern onderwijs is georganiseerd geheugenverlies. Wie niets meer uit zijn hoofd leert, vernietigt het verleden.”

  3. Losse flodders
    Het is te hopen dat zijn medebestuurders ook bijdragen aan de probleemanalyse en oplossingsmethodiek.
    Dit lijkt wel heel erg op de losse flodders die ik zelf zit af te schieten.

Reacties zijn gesloten.