Tovenaarsleerlingen

In BN/De Stem van 3 februari stond een artikel van Maarten Tamsma dat verdient in brede kring gelezen te worden. Het begint als volgt: ‘Daar waarschuwen we al jaren voor’, riepen de onderwijsbonden toen het Centraal Planbureau in oktober de noodklok luidde over terugloop van het aantal academici in het voortgezet onderwijs. Ze vergeten erbij te zeggen dat zij mede aan de wieg stonden van het stelsel van functiewaardering ( Fuwa) voor onderwijsgevenden. Mede door die Fuwa zoeken academisch gevormden elders emplooi. De bonden gedragen zich als de tovenaarsleerling die verbouwereerd het effect van eigen handelen observeert. En dat is erg hypocriet.’
Tamsma refereert ook aan de HOS regeling die onder Deetman werd ingevoerd en die reeds een enorme aanslag was op het inkomen van de academisch opgeleide leraar. De gevolgen zijn niet uitgebleven en worden nog versterkt door het systeem van functiewaardering dat de hogere salarissen reserveert voor functies buiten het eigenlijke lesgeven. Terecht besluit Tamsma zijn artikel met enkele harde uitspraken: ‘Ik wed met elke bondsbestuurder dat zonder drastische tegenmaatregelen over vijf jaar de helft van de lessen in de bovenbouw van het vwo wordt gegeven door docenten die daar als leerling zelf niet geschikt voor waren en nooit een universiteit van binnen hebben gezien. Beleidsmakers menen blijkbaar dat academisch werk- en denkniveau ook kan voorspruiten uit docenten met een havo-vooropleiding.’
De hypocrisie van de bondsbestuurders is inderdaad stuitend. Daarvan nog een voorbeeld. Volgens een artikel in de economie-bijlage van NRC Handelsblad van 9 februari ziet Martin Knoop, algemeen secretaris van de Algemene Onderwijsbond ( Aob ), de problemen die het groeiende lerarentekort veroorzaakt ‘met lede ogen aan’. Dat inzicht komt wat laat. Evenals zijn vroegere voorzitter Jacques Tichelaar ( ondertussen de ‘vriend’ van onze premier ) is Knoop ten volle medeverantwoordelijk.
Voor sommige vakken zijn er straks helemaal geen leraren meer te krijgen, zegt het artikel in NRC Handelsblad, bijvoorbeeld voor Duits, wiskunde en de technische vakken. De lesuitval, nu al groot, zal ondanks inschakeling van half bevoegden en onbevoegden, sterk toenemen. In het regeerakkoord wordt nu gesproken over forse extra bedragen voor onderwijs. Dat is al eerder gebeurd en tot nu toe zijn het zoethoudertjes geweest die grotendeels ( het management) op de verkeerde plaats terecht zijn gekomen. Wedden dat de bondsbestuurders erbij staan en ernaar kijken?

Cornelis Verhage 10 02 2007

13 Reacties

    • Maar alleen als Sharon Dijksma minister wordt
      Want als ze dat niet wordt, dan wil Sjakie liever een vrouw als fractievoorzitter… blurb… hoe ver kun je komen met een kamervraag in de twee maanden en twee niet afgemaakte studies.

      Oh ja… en een enorme berg loyaliteit.

      Zou HNL dan toch opleiden voor de belangrijke functies en de maatschappelijke status?

      • Geef het maar toe!
        Ik heb u nu al zo vaak over Dijksma gehoord….Volgens mij wilt u haar gewoon als schoondochter!

      • “Vluchten kan niet meer.”
        “Vluchten kan niet meer.” 🙁
        Of misschien nog wel? Ik ga de koffers maar eens zoeken 😉


        Omdat veel forumdraden de neiging hebben langer te worden, verdient het aanbeveling het venster beschikbaar voor het forum, tot de rechter zijkant van het scherm te laten doorlopen.

      • De ondergang van Rome
        HNL leidt inderdaad op voor belangrijke functies en de maatschappelijke status. Voor belangrijke functies moet je vooral geen kennis hebben (dan ben je een gevaar) en heel veel blaten.

        HNL legt wel een bom onder onze samenleving. Europa is, als het niet uitkijkt, op weg naar een situatie als in de middeleeuwen met boekverbrandingen en al.

        • Deze gedachten waren 10 jaar geleden volslagen onvoorstelbaar.
          Maar het verbijsterende is dat ik het op dit moment om verschillende redenen helemaal niet meer zo onvoorstelbaar vind.

  1. Over die tekorten is al nagedacht!!
    Het komt goed uit dat die tekorten liggen bij de impopulaire en ‘moeilijke’ vakken Duits, wiskunde en techniek. Daar wilden we natuurlijk al veel langer wat aan doen.

    Wiskunde: geen probleem. We laten een leerkracht van de basisschool wat sudoku’s uitdelen en wat elementaire optelsommetjes, en dat noemen we ‘de Nieuwe Wiskunde’.

    Duits: geen punt. Een videootje (uiteraard ondertiteld) van Derrick opzetten kan iedereen. Kommen Sie bitte mit ins Präsidium.
    Slaat het Duits desondanks niet aan bij de leerlingen, dan schaffen we het gewoon af. Eerst mijn fiets terug!

    Techniek: begeleid kleien en figuurzagen is óók techniek. Daar vinden we nog wel iemand voor op de huidige PABO’s.

    Excuseert u mijn zure toon. Ik wil beweren dat de genoemde tekorten zullen leiden tot verdere inhouds-inflatie en/of algehele afschaffing van die vakken.

    • Die taal eraf staat al in de steigers.
      Dat Duits of Frans eraf gaat, is vanaf volgend jaar met de vernieuwde bovenbouw al een feit. Onder (onduidelijke) voorwaarden kunnen scholen leerlingen vrijstelling geven zodat ze een van deze talen laten vallen. Het is aan de scholen om dit in te vullen.

    • Ik dacht dat… nou èn!
      Laat ik dan verzuurd zijn. Vakleraren Duits, Frans en wiskunde, ooit voor vervolgopleiding determinerende vakken zijn/worden in het VO opzij gezet. Wie dit ervaart maakt zich over zijn image geen zorgen meer, collega. (hele diepe zucht)

  2. Petje af voor Tichelaar
    Petje af voor Tichelaar, zoals hij optrad in Buitenhof van zondag 11 februari 2007, geeft mij veel vertrouwen.

  3. Die Maarten,…
    Is die even veranderd.
    Hij was een klasgenoot van mij en groot voorstander van het inwisselen van vakinhoud voor didactiek.
    We hadden daar in de klas stevige discussies over.
    Ik was voor een leraar met een goede opleiding, veel vakkennis en een beetje didactiek.
    Maarten was voorstander van veel didactiek en wat hem betreft hoefde de docent niet meer dan drie bladzijden voor te liggen op de leerling.
    Is hij even veranderd!
    Genieten!

Reacties zijn gesloten.