Onderwijzer aan het woord

Onderstaande ingezonden brief stond in Het Parool van 27 februari 2007. Geeft heel goed een aantal problemen in het (basis)onderwijs weer.
========================================
De Cito-toets voor groep 8 zit er weer op. Dit jaar deed in mijn klas maar liefst 23 procent van de leerlingen niet mee, omdat de schooldirectie het niveau van de Cito-toets te hoog vond voor deze leerlingen en het risico dat het schoolgemiddelde dan naar beneden zou worden gehaald te groot was. Mijn vraag is dan: wat doen deze kinderen in groep 8?

In mijn groep 8 acteert een groot deel van de kinderen op het niveau van groep 5, 6 en 7. Waarom is er niet voor gekozen hen een jaar te laten zitten?

“Te grote achterstand, het is zielig, het is pedagogisch niet verantwoord of de leerling is al eens blijven zitten,” zijn dan steevast de antwoorden.

Als het niveau van de leerlingen dermate laag is, waarom worden de scholieren dan niet doorverwezen naar het speciaal onderwijs? Nu weten zowel leerlingen als ouders dat ze toch wel overgaan, iets wat de mentaliteit van de leerlingen niet ten goede komt. Het gevoel van moeten presteren wordt door dit softe beleid weggenomen.

Nu verlaten grote groepen leerlingen de basisschool met een enorme achterstand. Gek he, dat enorme problemen van uitval binnen het voortgezet onderwijs ontstaan? Er zouden richtlijnen moeten komen waaraan de leerlingen moeten voldoen en, belangrijker, de basisscholen moeten die richtlijnen uitvoeren. Voldoet een kind niet aan die richtlijnen, dan blijft het zitten of wordt het bij een tweede doublure doorverwezen naar het speciaal onderwijs. Een kind is niet geholpen met een waardeloos diploma.

Terug naar de Cito-toets. Mijn directie heeft besloten niet mee te doen aan het onderdeel wereldorientatie (geschiedenis, natuur, aardrijkskunde en burgerschap), want het resultaat van dit onderdeel telt niet mee. Dit terwijl de overheid de mond vol heeft van burgerschap, integratie en een geschiedeniscanon. Hoe maak je kritische wereldburgers van kinderen als juist dit soort vakken te weinig aandacht krijgen? Hoe kan een kind van een land houden als het de vaderlandse geschiedenis niet beheerst?

Kortom: stel die lat nou eens naar boven bij! Alleen dan zullen de onderwijsachterstanden echt bestreden worden.

Richard de Mos
==============================================

3 Reacties

  1. Gelukkig komt dit geluid nu eens van binnenuit
    Dat geeft hoop. Dit onderwerp – niet laten deelnemen aan de cito – hoort een plaats te krijgen in het vervolgonderzoek naar onderadvisering.

  2. Iedereen is gek……..
    De oplossing voor alle problemen is snel gevonden: de portemonnee moet verder open. Want immers: er zijn veel meer kinderen van allochtone afkomst dan vroeger, die extra taalles nodig hebben. Daar moeten hoog gekwalificeerde mensen voor staan. Vervolgens al die rugzakkinderen die vroeger naar ZMLK, MLK of LOM werden verwezen. En straks ook nog de gehandicapte kinderen diezelfde klassen in. Vervolgens gaat de leerkracht lekker adaptief wezen zijn, want hij moet immers kinderen individueel benaderen, want elk schaapje heeft immers wel een vlekje. Een niet al te grote school als die van mij heeft bovendien nog nooit een onderwijsassistent(e) van dichtbij gezien. En tot overmaat van ramp ziet meneer de inspecteur de Cito-toets als het instrument om even lekker met de school af te rekenen. En dus zijn ouders en kinderen thuis en op sommige scholen ook in de klas druk in de weer met de Cito-oefentoetsen. De gekte ten top, waar de commercie brood in ziet, gelet op de Cito-toets oefen-cdroms die in de handel zijn. Hoe kunnen we in deze situatie het hoogste van de kinderen verwachten? Aan de tafel van het lerarenkamertje (zeg maar gerust: rommelhok) denk ik wel eens: de hele onderwijswereld is gek, behalve ik!

    • Ik ook niet, Jan
      Ze zijn niet gek, ze zijn manager. Ze blijven ver van de werkvloer en “pruttelen en polderen”. Al de door jou terecht genoemde problemen, worden doorverwezen naar ergens… Naar ons, leerkrachten, dus. Wees wijs, JanW, volg ’n cursusje, leer wat afkortingen, blaat wat mee, links en rechts en je bent zo van het gelazer af. Beetje flauw, weet ik. Groet, Leo.

Reacties zijn gesloten.