Gratis advies van Bart Tromp aan minister Plasterk

Het onderstaande gratis advies van columnist Bart Tromp aan minister Plasterk komt uit het Parool van 22 februari 2007.
===========================================
Gratis advies aan minister Plasterk
De Opgave: op alle niveaus de kwaliteit en professionaliteit van het onderwijzend personeel vergroten.

De kwaliteit van het onderwijs had centraal moeten staan in de laatste verkiezingscampagne, want de toekomst van Nederland is bovenal daarvan afhankelijk. Dat gebeurde niet. In het regeerakkoord is voor onderwijs en wetenschap nauwelijks anderhalve pagina – van de 53 – uitgetrokken. Het taalgebruik is ook hier abominabel. ‘Tegen deze achtergrond zal de fusieprikkel voor het voortgezet onderwijs worden afgeschaft.’

Het goede nieuws is echter dat juist omdat de denkers van Beetsterzwaag niet veel hebben verzonnen, de nieuwe minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen grote ruimte heeft. Voor het eerst gaat het hier om iemand die geen politicus is, maar wel, als het om onderwijs en onderzoek gaat, ‘met zijn poten in de modder heeft gestaan’. Ik verwacht daarom veel van Ronald Plasterk en geef hem hierbij alvast een gratis advies.

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd. Begin met het opheffen van de commissie-Korthals Altes. Die werd indertijd door staatssecretaris Rutte ingesteld om te ‘adviseren’ over ‘selectie aan de poort’ van de universiteit. De commissie leverde een ondermaats rapport af, waarin zij zich voor zo’n selectie uitsprak. Ze bestaat dan ook uit leden die geen enkele kwalificatie hebben op het terrein van selectieprocessen. Maar Rutte wilde geen experts, hij wilde lui die zijn vooroordelen bevestigden.

De logische stap die dan volgt, is ervoor te zorgen dat het centraal eindexamen, om te beginnen voor het vwo, weer over de hele linie wordt ingevoerd op basis van duidelijke criteria. Zodat het vwo-examen weer kan worden waarvoor het ooit was bedoeld: als toelatingsexamen voor de universiteit

Als dat inderdaad gebeurt, dient de propedeuse in ere te worden hersteld. Deze is indertijd ingevoerd als proefjaar: wie de tentamens van het eerste jaar met goed gevolg aflegde, mocht verder studeren. Maar bij de invoering van een nieuw studiefinancieringsstelsel, ruim twintig jaar gelden, besloot de Tweede Kamer dat studenten twee jaar over de propedeuse mochten doen.

Dat was een open uitnodiging om van het eerste jaar een ‘pretjaar’ te maken. Tegenwoordig wordt het al als heel streng beschouwd als universiteiten eisen dat studenten in het eerste jaar tenminste de helft van de studiepunten voor de propedeuse halen.

Dit is een idiote situatie, waaraan de nieuwe minister een eind moet maken. Maar dat kan alleen als hij een eind maakt aan het perverse financieringssysteem van universiteiten (maar ook andere onderwijsinstellingen).

Zij krijgen nu geld op basis van het aantal scholieren en studenten dat zij laten afstuderen. Dit heeft ertoe geleid dat exameneisen systematisch naar beneden worden bijgesteld, om aan de vereiste rendementscijfers te voldoen. Het betekent ook de verdere demoralisering van het docentenkorps, dat wordt ‘afgerekend’ op het percentage geslaagden, ongeacht hun prestaties.

Vandaar de volgende opgave voor de nieuwe minister: op alle niveaus de kwaliteit en de professionaliteit van het onderwijzend personeel vergroten en het onderwijs niet verder laten uithollen. Want het onderwijs in Nederland is de laatste twintig jaar georganiseerd naar het model van een negentiende-eeuwse fabriek. De mensen die het echte werk doen worden beschouwd als willoze radertjes in een machine die door managers en ‘onderwijsdeskundigen’ – die het zelf geen half uur voor een klas uit zouden houden – in elkaar is gezet.

Minister Plasterk zou hier een eerste stap kunnen doen door de wet Modernisering Universitair Bestuur van zijn PvdA-voorganger Ritzen af te schaffen. De ‘modernisering’ kwam namelijk neer op een extreem hierarchisch bestuursstelsel, waarbij zowel inspraak als collegiaal bestuur werden afgeschaft. Van bovenaf benoemde bonzen gingen de dienst uitmaken. ‘Bovenaf’ betekent in dit geval dat colleges van toezicht, die bij voorkeur bestaan uit voormalige ‘captains of industry’ zonder enige wetenschappelijke kwalificatie, colleges van bestuur van universiteiten aanstellen. Zij zijn aan niemand verantwoording schuldig, hoewel het hier toch om belastinggeld gaat.

Daarnaast moet de nieuwe minister een eind maken aan het misbruik dat onderwijsinstellingen van hun nieuwe autonomie hebben gemaakt door duur onderwijs af te schaffen in ruil voor een merkwaardig bijgeloof dat ‘het nieuwe leren’ heet. Ik heb al eerder uiteengezet dat het hier gaat om oplichterij van het zuiverste water. De autonomie van onderwijsinstellingen ontslaat de overheid immers niet van haar verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs in Nederland.
====================================================

6 Reacties

  1. Advies van Bart Tromp.
    Allemaal leuk en aardig, maar gewoon weer verder met pruttelen en polderen. Stelselmatig wordt in alle discussies het basisonderwijs overgeslagen. Als de Delta werken destijds, vanuit datzelfde principe gebouwd zouden zijn, was half Nederland ondertussen verzopen. En reken maar dat er veel leerkrachten in het BO aan het verzuipen zijn.

    • En dan krijg je ook nog Sharon Dijksma…
      Bart Tromp werkt in het hoger onderwijs en dit is toevallig ook het enige deel van het onderwijs waar minister Plasterk direct over gaat. Niet zo vreemd dus dat het advies van Tromp aan Plasterk vooral daarover gaat. Het basisonderwijs (inderdaad het belangrijkste van alles!) moet het doen met staatssecretaris Dijksma.

      • Nieuwe CITO voor regering
        Misschien zouden we baat hebben bij een CITO toets voor bewindslieden in spé. Wie weet was mw. Dijksma dan niet door de mazen van het net gekomen.

    • Domino-effect
      Als de minister dit advies wil overnemen, dan kan hij het alleen succesvol uitvoeren door de aanvoerlijnen naar het universitair onderwijs ook aan te pakken. Anders droogt de poel WO-studenten snel op. Dat is dan weer een mooie voorzet om met het BO aan de slag te gaan.

      Maar ja, as is verbrande turf…….

      Planeten Paultje

Reacties zijn gesloten.