Zegeningen van HNL

Vandaag stond er een interessant artikel in de Volkskrant van de universitair docent A. Meijer, hetgeen bij mij een heleboel vragen op heeft geroepen..
Dhr. Meijer neemt het op voor HNL. Zijn betoog is dat er ook zaken veel beter zijn dan vroeger. Zo kunnen studenten nu veel beter reflecteren dan voorheen. Tevens zijn zij beter in staat om aan te geven hoe een groep functioneert. Hij vindt de huidige studenten ook veel creatiever, ze komen met originele ideeën die ze ook zelf kunnen uitwerken. Tevens kunnen ze goed presenteren. Dhr. Meijer heeft liever een creatieve en sociaal vaardige student dan een met een hoofd vol feitjes.
Waar komt nu het idee vandaan dat het een het ander uitsluit? Waarom is het een niet gewoon toegevoegd bij het ander? Het is toch ook heel prettig als een mooie presentatie ergens over gaat en correspondeert met feiten of feitelijke verbanden. Waar zit nu het verband tussen HNL, het zelfstandig leerproces met de student als proceseigenaar en deze “nieuwe” leerdoelen? Wie heeft nu bepaald dat we kennis in moeten ruilen tegen vaardigheden?
Wie heeft bepaald welke kennis weggelaten kon worden en wie heeft dat reflecterend vermogen nu als zo belangrijk getypeerd?
Bij mijn weten waren dat niet de vakmensen en de beroepsbeoefenaren, maar wie dan wel?
Corgi

11 Reacties

  1. Als het nou waar was
    dan kon ik me nog voorstellen dat er mensen zijn die dat afwegen tegen mogelijk kennis verlies. Ik ben het er niet mee eens, maar ik kan me dergelijke standpunten voorstellen.

    Ik merk alleen helemaal niets van betere zelfkennis van de studenten (van de jeugd in het algemeen), of het moeten die studenten zijn die pleiten voor meer kennis en betere structuren.

    Ik merk alleen dat mn in het vmbo het gedrag van veel jongeren helemaal niet zoveel vooruit gegaan is.

    Hoorde vanmorgen bij Noorderlicht op de radio van een onderzoeker die heeft geconstateerd dat kinderen die met een te groot zelfvertrouwen vaak gedragsproblemen geven. Bij tegeslag wordt men agressief. Kinderen met en iets bescheidener zelfbeeld zijn een stuk handelbaarder.

    maar ja…

    • Zeer onwenselijk effect van HNL.
      “Kinderen met en iets bescheidener zelfbeeld zijn een stuk handelbaarder”.
      Het is juist het hebben of verkrijgen van kennis die je doen beseffen dat je veel niet weet, dat er veel kanten aan een zaak zitten die je nog niet beheerst. Dit besef leidt dan tot enige mate van bescheidenheid. Als het onderwijs nu zo ingericht wordt dat je deze bescheidenheid gaat zien of typeren als een zwakte dan zijn het de wijzen die laag scoren en de ledige sprekers die hoog scoren. Wat is er nog onwenselijker dan dit, dit is heel slecht onderwijs?
      Corgi

        • The lord of the flies
          ooit voor mijn lijst gelezen. Geeft een heel aardig idee wat er met kinderen gebeurt als er geen sturing is. Ze leren beslist veel in die situaties, maar het is de vraag of het de juiste dingen zijn.

          Ze leren precies datgene waardoor ze kunnen overleven. Bij lord of the flies had dat te maken met geweld en macht. Bij HNL heeft dat te maken met voldoendes halen zonder er ene moer voor te doen en met er uit lullen (communicatieve competentie).

          De dames en heren van de onderzoekscommissie kunnen wellicht wat literatuur aanwijzingen gebruiken

  2. Beste Corgi, moet je het feestje dan echt altijd verpesten?
    Gun Meijer nou eens zijn lol: zijn leerlingen en hij doen de hele dag lekker sociaal- en daar zijn ze goed in! Zitten de hele dag een beetje naar elkaar te loeren, zo houden ze het groepsproces in de gaten. Wonderbaarlijke en grootse gebeurtenissen in het lokaal van Meijer,die zelf iets met emailtjes doet (ook al zo sociaal).

    Eerlijk is eerlijk: hij lijkt mij heel erg aardig, en eerder het type docent dat gewoon graag onder de mensen is en gewoon geen zin heeft om iets slechts te zeggen over de jongelui. En hij heeft gelijk: leerlingen zijn buitengewoon leuk. Ik kan het weten, want ik was zelf de leukste docent op school (ik werd maar een keer per week bedreigd, en briefjes op de rug had ik ook niet altijd last van: ze sloegen mij wel eens over! haha). Maar dan kun je, zoals Corgi zegt -pestkop- toch als docent wel gewoon je werk blijven doen en die kinderen iets leren?

    • Hoe kom je daar nou bij?
      Hoe kom je daar nou bij? Waarom zou je überhaupt de leerlingen proberen iets te leren? Allemaal ballast…!

      _______________________________________________________
      “Modern onderwijs is georganiseerd geheugenverlies. Wie niets meer uit zijn hoofd leert, vernietigt het verleden.”

  3. Verschillen in beroepsopleidingen
    Een aspect dat bij deze discussie steeds ondersneeuwt is het volgende. Ik kan me werkelijk voorstellen dat het dienstig is om een thuiszorgmedewerkster te krijgen die goed kan communiceren en open staat voor kritiek. We nemen aan dat ze thuis al heeft leren stofzuigen en poetsen.
    Zou iemand van u een wasmachine-reparateur, een CV-monteur, een elektromonteur of een loodgieter aan huis willen, die zijn vak niet goed kent? Sterker nog: ik vrees dat zelfs Doekle, Sjoerd, Margot en Maria liever een vakmens over de vloer hebben.
    Een elektromonteur mag nog zo netjes een hand kunnen geven en zichzelf voorstellen, vervolgens moet hij wel weten hoeveel extra energie er nodig is voor die machine die u in de uitbouw wilt plaatsen. Het liefst onttrekt hij die niet aan een groep die incidenteel ook al volledig gebruikt wordt bij inschakeling van de oven. Daar moet je heel wat voor weten, heel wat voor kunnen. De sociale vaardigheden zijn dan nog steeds noodzakelijk, maar wel als slagroom op de pudding.

    • De leveranciers van Doekle en consorten
      De door u genoemde personen zijn die problemen voor. Wetende dat de Nederlandse vaklieden aan het uitsterven zijn, halen ze direct een Pool in huis. Vervolgens steken ze de loftrompet over internationalisering en het Verenigde Europa.

      • Loftrompet
        Beste S,
        Het zou mij niet verbazen als er in de bestuurskamers echt zo geredeneerd is. Nederland kennisland betekent dan dat iedereen op mbo of hbo of universitair niveau gaat werken en het vmbo niveau los je op met import. Dit zou dan weer betekenen dat ook hier bewust beleid achter zit. Zolang als dat de bestuurders niet gedwongen worden om openheid van zaken te geven blijft dit gissen.
        Vandaag lees ik dan weer in de pers dat deze bestuurders het parlementair onderzoek wantrouwen want nu moet het parlement zichzelf beoordelen. Tja, zelf je eigen onderwijsvlees keuren is geen punt en op basis daarvan betaald worden ook niet maar als een ander zoiets doet dan …
        Corgi

  4. Zegeningen HNL: Top-Tipkaarten
    Het IJburg College, dit jaar gestart in Amsterdam, geeft de leerlingen Top-tipkaarten

    “Top-tipkaarten
    Trots zijn op wat je bereikt en leren vanuit je kracht
    Een mooi compliment kan zoveel meer teweegbrengen dan tien correcties. Op het IJburg College werken we vanuit de kracht van leerlingen. Benoemen wat goed gaat en van daaruit verdieping zoeken. Zo delen we top-tipkaarten uit. Wanneer een leerling iets laat zien wat bijzonder is schrijven we op wat daar goed aan was, eventueel gevolgd door een tip om nog beter te worden. Op deze manier kunnen leerlingen trots zijn op wat goed gaat en met dat gevoel verder leren. Leerlingen worden uitgedaagd om steeds een stapje verder te gaan dan ze denken dat ze kunnen. Laten zien wat je kunt, trots zijn op wat je hebt bereikt en leren door reflectie.”

    Andere pluspunten van de school:
    “Ook van spieken kun je leren!”
    Zie verder de rollen mentor, expert, thema begeleider en coach. Leest en … huiver.
    Hier nog meer.

Reacties zijn gesloten.