Klachtenregeling

Klachtenregeling:

Er gaat soms zoveel mis, dat ik wel eens een klacht zou willen indienen.
Echter de klachtenregeling blijkt alleen voor ouders en leerlingen te zijn.
Hoe is dat elders geregeld? Of mogen docenten niet klagen in deze klaagcultuur?

17 Reacties

  1. Met ons gaat het GEWELDIG
    Voor arbeidsconflicten zou je zeggen: de Bond. Maar helaas: zowel AoB als CNV zijn in handen van leden van dezelfde kaste waaruit onze bestuurders worden gerecruteerd.

    Voor onderwijsinhoudelijke zaken zou je zeggen: de inspectie. Maar nee: ook geheel beheerst door dezelfde mensen.

    Voor algemene wantoestanden zou je zeggen: politici. Maar dan toch wel de één of twee witte raven in de zwarte zwerm. De rest: volkomen onverschillig.

    (Twijfelt u aan dit verhaal? Let dan eens op het gemak waarmee de hoofdrolspelers uit deze drie sectoren overstappen naar baantjes in één van die andere sectoren. Zij zijn volledig inwisselbaar voor elkaar, maar buitenstaanders komen er niet tussen.)

    De overeenkomst met de mafia (politie: omgekocht; rechters: omgekocht; vakbonden: omgekocht, politici: omgekocht) is frappant.
    Misschien dat de Nationale Ombudsman iets voor ons kan betekenen.

    Tenslotte schiet mij nog de Rijdende Rechter te binnen.
    Mr. Frank Visser, die is misschien nog niet omgekocht.

    En tot slot: het Laatste Oordeel

  2. wat is dat klagen?
    Docenten klagen toch niet? Nou zeg wat is dat voor vies woord, een leraar is toch bezield en gedreven. Onderwijs is toch een roeping!

    In dat veld heb je toch geen klachtencommissie en vertrouwenspersoon voor de uitvoerenden nodig.

    Dat is alleen maar voor de lijdende voorwerpen nodig. de leerlingen en ouders die van ons te lijden hebben.

    Zo denken ze er bij ons tenminste over, of zijn wij als school niet uniek!?

    • Beste BON-ners,Bij Diederen
      Beste BON-ners,
      Bij Diederen is de Inspectie er bij gekomen. Mij is gezegd geen contact te zoeken met de Inspecteur bij de laatste visitatie. Heeft het zin de Inspectie te informeren? Zo ja, over wat voor zaken? Wat zijn de risico’s?

      • Wie zegt dat?
        Het hangt er vanaf wie dat tegen je gezegd heeft. Ik neem aan dat je de bond, of een goede advocaat achter dit probleem hebt gezet?

        • klacht
          Als je met je klacht naar de inspectie gaat wordt de directie boos.
          Als je met je klacht naar een advocaat moet, is de zaak al in in te ver gevorderd stadium om er nog iets positiefs uit te halen
          Als je met je klacht naar de ombudsman gaat, moet je je maar afvragen of deze jouw zaak wel op de juiste manier behartigt.
          Als je met je klacht binnen je school terecht kunt bij een klachtencommissie, kun je voorkomen dat de boel excaleert.

          Op onze school wordt heel veel geklaagd, maar altijd op de verkeerde plek.
          Iemand noemde onze school een open inrichting, ik denk dat wanneer iemand dat in de mond neemt, er genoeg redenen zijn voor een goede klachtenregeling. Ook voor docenten en dat heeft niets met bezieling o.i.d. te maken.

          bazin

          • Klagen bij Maria
            Heel herkenbaar, bij ons wordt in dezelfde termen over de organisatie (of het gebrek daaraan) gesproken. Ik heb naar aanleiding van een fraai staaltje van intimidatie door leidinggevenden mijn verslag en beklag gedaan bij onze minister (die staat immers graag dicht bij de werkvloer).

            Na slechts 3 maanden kwam gisteren dan toch eindelijk een antwoord binnen. Meelevend maar verder nietszeggend. Wel maakt zij melding van het feit dat een eventuele klachtencommissie geen directe band met de school mag hebben. Kijk, en dat wist ik nog niet. Iets om rekening mee te houden?

  3. Klachtenregeling voor docenten
    Het lijkt me dat hier een relevant punt aan de orde gesteld wordt. Kan een effectieve klachtenregeling voor docenten niet op het verlanglijstje van de BON?
    Ik zet het in ieder geval bij het verlanglijstje op mijn eigen blog: Wat wij echt willen. (Jammer genoeg ken ik nog niet de truc om rechtstreeks door te linken)

    • Oké, staat de
      Oké, staat de klachtenregeling inmiddels op het wensenlijstje van BON?
      Op mijn speurtocht naar scholen met een klachtenregeling voor docenten heb ik 2 scholen gevonden. Echter halverwege deze regeling bleek het toch meer een klachtenrgeling voor ouders en leerlingen te zijn dan voor docenten!
      Hoog tijd lijkt mij om daar iets aan te veranderen!

  4. klachtenregeling
    Mijn voormalige werkgever heeft op zijn site de klachtenregeling beschreven, zie
    www.noord.amsterdam.nl/smartsite.dws?id=13133 Ik meldde schriftelijk een klacht over mijn directeur, maar kreeg als antwoord terug dat de klacht niet in behandeling werd genomen:
    “Uw klacht heeft namelijk betrekking op een door u kennelijk als negatief ervaren functioneringsgesprek en is als zodanig geen klacht in in de zin van de Klachtenregeling”

    • onafhankelijke commissie
      Het is natuurlijk belachelijk dat jouw klacht bij de directeur terechtkwam. Er hoort een onafhanekelijke commissie te zijn die klachten afhandelt.

      • klacht
        Marche, die onafhankelijke commissie is er blijkbaar niet. Of er ie alleen een bordje met die naam op de deur, en daarachter zit niets, of een toilet.

      • Het zelfde probleem ondervinden klagende ouders
        Als je een probleem hebt met een leerkracht, moet je eerst langs de directeur waarvan je al doorhad dat hij niet naar je wil luisteren, om vervolgens bij het bestuur terecht te komen dat je weer terug verwijst naar de directie die niets wil doen. Dit weet ik uit eigen ervaring. De mogelijkheid tot klagen is vaak een papieren letter. Toen ik nogmaals ging aandringen bij het bestuur, werd ik geïntimideerd (als je je mond niet houdt, kunnen we je wel wegpesten).

    • Is er een verslag gemaakt ?
      Is er een verslag gemaakt van het bewuste functioneringsgesprek ? En met wie was dat gesprek, met de directeur ? En aan wie meldde je de klacht ? Graag iets meer informatie, anders kan ik niet beoordelen wie hier “fout” zit.

      • verslag?
        GPB, natuurlijk is er verslag gemaakt. Lees mijn eerdere werk: hun notulen klopten niet. Ik vroeg een eigen notulist, wat werd toegestaan. Ik vroeg een collega. Na en half jaar mocht dat niet meer, omdat men schreef een regel toegevoegd te hebben aan het IPB, dat “een collega als raadsman(heb ik nooit gevraagd)/notulist uit eigen werkring niet meer is toegestaan”. Dat IPB kreeg ik nooit. Het logische vervolg was een cassetterecorder neerzetten. Daarin heeft men een “afwijzend beleid”. Dit kreeg ik natuurlijk ook niet. Omdat ik mijn recorder niet uitzette, zei men dat ik het gesprek weigerde. En dat legde men uit als werkweigering: twee keer 5 % salariskorting. Omdat men genoemde stukken niet kan laten zien, zei ik dat men loog(staat niet gedrukt). Men stelde dat men gekrenkt was, en men besloot me twee keer 10 % in mijn salaris te korten. Deze zaak komt op 24 april, om 10.00 uur voor de rechtbank, Pernassusweg Amsterdam. Voelt een onzer juristen zich geroepen aldaar aanwezig te zijn?

Reacties zijn gesloten.