NRC-Next hoofdredactioneel commentaar

Vanmorgen in de krant:


Net als veel fervente aanhangers van het nieuwe leren denkt Margot Vliegenthart, voorzitter van de MBO-raad, dat de jeugd van tegenwoordig niet meer gewoon les kan krijgen. Dan zou zij beter naar al die jongeren moeten luisteren die gewoon les willen.
Zij kan ook haar licht opsteken bij het beroepsonderwijs in Vlaanderen. Daar heerst rust in de klas zodat de docent iets belangrijks gewoon kan uitleggen. Dat komt niet omdat de Belgische leerling genetisch gezien rustiger is dan de Nederlandse. Vlaamse gediplomeerden zijn wel gewild bij Nederlandse werkgevers

Het volledige commentaar is als bijlage bijgevoegd.

Iedereen die niet direct belanghebbende is bij HNL lijkt het met ons eens te zijn.

4 Reacties

  1. Hans de Boer en de Taskforce Jeugwerkloosheid
    Ik had het al eens eerder gehoord: ook Hans de Boer is verre van gelukig met het verplichte competentiegerichte onderwijs aan de ROC’s. Nu staat dat ook weer in dat commentaar. Dat is een opmerkelijke verklaring omdat Hans de Boer het voor zijn functie moet hebben van een goeie samenwerking met de ROC’s.
    Weet iemand of er contacten zijn tussen BON en de taskforce / HdB? Het zou grote betekenis hebben als hij ons openlijk zou steunen!

  2. Oliedom
    Competentiegericht leren is niets anders dan examengericht leren. De toetscriteria en toetsvormen wijzigen alleen. Op zichzelf is dit niet verkeerd. Wat wel verkeerd is dat je nu ineens hele andere toetscriteria tegenkomt zoals zelfreflectie en dat het containerbegrippen zijn en dat er nog geen competente assessoren zijn etc. Erger is dat het ineens een excuus is om kennisoverdracht te schrappen alsmede incompetente docenten aan te stellen. Het vaag maken van de meting om te verdoezelen dat je de norm niet meer haalt, verwerpelijk.
    Een catastrofe wordt het als het op dit soort ideeën gebaseerd blijkt. Ze kunnen niet meer luisteren, stilzitten, concentreren en zijn volkomen vrij om hun eigen prioriteiten vast te stellen etc. en daarom vertellen we het ook maar niet meer en mogen ze het mooi zelf uitzoeken. De docent als stimulator, organisator, corrector, vakgericht opvoeder, kennisvraagbaken, coach tegen denkfouten en vooral eye-opener in een klap afgeschaft.
    Gewoon kortzichtig en oliedom, een beweging precies de verkeerde kant op.
    Corgi

Reacties zijn gesloten.