het moet niet gekker worden

De krant van afgelopen zaterdag schrijft: ‘Scholieren van Regionale Opleidingen Centra (ROC) overal in het land, komen in opstand tegen lesuitval en de kwaliteit van de opleiding. Zij keren zich tegen het zogeheten competentiegerichte leren.’
Dus, zij protesteren niet tegen autoritaire leraren of overbelasting maar vragen om les. Geen actie om ‘baal’-dagen in te voeren maar klagen over slecht onderwijs. Over het ‘competentiegericht’ leren zegt een woordvoerder van deze leerlingen: ‘Er is te weinig begeleiding en les. De studenten moeten het zelf maar uitzoeken.’
Hoe moeten de vorstelijk beloonde managers in hun fraaie directievertrekken zich hierbij voelen? Het zou natuurlijk het mooist zijn als ze dadelijk zelf voor de klas gingen staan en boeiende lessen gaven. Helaas, de meeste van hen kunnen dat niet en sommigen hebben ook nog nooit als leraar gewerkt. Ze hebben het druk met organiseren.
Margo Vliegenthart, voormalig staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, die blijkbaar een goed heenkomen heeft gevonden als voorzitter van de mbo-raad, zegt dat het ‘niet de bedoeling is van competentie gericht leren dat studenten het zelf maar moeten uitzoeken’. Jawel mevrouw, maar waarom vinden die klagende studenten dat nu juist wel? En zouden deze onderwijsconsumenten het dan verkeerd zien?
Maar mevr. Vliegenthart voegt eraan toe: ‘Aan de andere kant werkt de docent die met een krijtje voor het bord vertelt hoe de wereld in elkaar zit, ook niet meer voor deze jongeren.’
Wat een heerlijke opmerking! Zo’n opmerking die veertig jaar geleden, vóór de nieuwe lerarenopleidingen werden gesticht, al gemaakt werd, en die na al die jaren van vernieuwd onderwijs nog steeds herhaald wordt, net als die opmerking over kennis die zo snel veroudert.
Echter, de studenten hebben zich helemaal niet uitgelaten over het type leraar dat ze willen hebben: ze willen gewoon les en begeleiding. En het is best mogelijk dat een leraar met een krijtje en een bord voor hen ‘heel goed werkt’. Als hij maar goed lesgeeft. Dat is vast beter dan wat ze nu krijgen, want dat is zo goed als niets en het is daarom volkomen begrijpelijk dat sommigen hun lesgeld terug willen.

Cornelis Verhage 21 – 11 – ’06

14 Reacties

  1. Ik hoop dat er bij BON
    Ik hoop dat er bij BON juridisch geschoolde mensen aangesloten zijn die de leerlingen die hun lesgeld terugwillen adviseren willen over een eventueel proefproces.

  2. Oud vs Nieuw
    Weet je/jullie?

    Ik werk als zij-instromer nog maar 5/6 jaar in het onderwijs. En ik word zo ontzettend moe van al die ouwe zeikerds die het maar hebben over klassikaal onderwijs en het oude systeem etc.

    En dan gaan ze vreselijk HIPPIE-achtig tekeer met HNL. Want dat is HIPPIE-cool ofzo.
    (Misschien zegt Cartman in de serie “SouthPark” het wel het beste: “goddamned Hippies!”)

    Die Hippies weten blijkbaar niet dat er tussen de tijd dat zij naar school gingen en de tijd waarin zij nu “lesgeven” een andere tijd was.
    Zijn lekker in hun oude HIPPIE-shit blijven hangen. DISCO!! Beotch… Ring a bell?

    En IK ben in die tijd naar school geweest. En dat was helemaal niet zo gek.
    Misschien als je in de sixties en seventies naar school ging, dat het wel ruk was, maar de generaties daarna hadden een prima systeem hoor! Daar hebben die Hippies wel voor gezorgd.

    Toen al kon je de boel traineren met het overdrijven van je emotionele toestand. En dat is NU des te erger. Die koters hebben heel snel door WAT ze moeten zeggen. (zo veel reflectie-vermogen hebben ze dan ook wel weer 😉 )

    Wat werkt in de praktijk? (ik zou bijna zeggen, praktijk gestuurd heeft men geleerd), dat de cursisten LES heel prettig vinden en als zeer nuttig ervaren.

    Laat al die Hippies die ooit gesmoord werden door de regels van tucht en orde uit de jaren vijftig alsjeblieft hun mond houden.

    Ze zijn “not connected” met deze generatie en hebben ook geen enkel recht van spreken!

    Gegroet,

    ChojinSan.

    PS: Als u al de engelse termen in deze “reply” niet begrijpt. Dan mag u zich gaan afvragen wat u doet om in contact te blijven met jongeren!
    (zo bot durf ik het dan ook wel weer te stellen… Is natuurlijk niet helemaal waar,.. Weet ik ook wel, maar je moet toch wel eens stangen).

    (No pang, swa!)

    • “En dan gaan ze vreselijk
      Citaat: “En dan gaan ze vreselijk HIPPIE-achtig tekeer met HNL. Want dat is HIPPIE-cool ofzo.
      (Misschien zegt Cartman in de serie “SouthPark” het wel het beste: “goddamned Hippies!”)”

      Ik heb je bericht twee keer moeten lezen voordat ik de strekking snapte, terwijl ik eigenlijk nog hartstikke te gek jong ben.

      Terzake dan: ik herken wat je schrijft. HNL wordt vaak gedragen door de oudere garde. Mij bekruipt bij die mensen vaak het gevoel dat ze een laatste ‘trick’ willen ‘pullen’, om in jouw jargon te blijven: een laatste kunststukje. Daarnaast lopen veel mensen hard, omdat ze bang zijn door de bezemwagen te worden opgeveegd. Oftewel: sluit je aan bij de modieuze kant, dan ben je in ieder geval geen oude verzuurde zak. Voorbeeld: een docent die lesuren lang hoorcolleges gaf en nu 180 graden gedraaid is en ineens geen wandjes meer tussen de lokalen wil. Verklarende omstandigheid (zo gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen) is dat deze docent sectorleider is geworden en zich inmiddels hult in de warme deken van het management.

      Groet,

      Catilina (27 jaar)

      • Indeedie
        My point exactly,…

        Eerst maar volhouden dat het niet zo hard moet lopen, om vervolgens te predikken dat het de heil van het onderwijs is.

        KOTS! :-S

        (ChojinSan 35 jaar, maar wel computernerd 😀 )

    • spelregels
      Beste Chojinsan,

      Ik wil u er graag op wijzen dat er op dit forum spelregels gelden. Die spelregels slaan voor een deel op het elkaar fatsoenlijk aanspreken. Termen als “ouwe zeikerds” passen hierbij niet. Volgende post graag wat gerichter en inhoudelijker. Commentaar op dit bericht graag niet via het forum uiten, maar via een intern bericht in mijn richting. Bedankt voor de medewerking.

      Ralph Hanzen
      co-webmaster

    • Stangen, stangen…
      …’s evengoed nadenken, waar ken ik die term toch van: ja, van mijn papa, uit de jaren zestig, zeventig! Foei ChojinSang, zulke oude woordjes… -Voor de rest heb ik bij jouw stukje wel een vertaalsleutel nodig. Niet omdat ik je woorden niet begrijp, maar ik begrijp helemaal niets van de redenering (??) Nou kan ik niet slapen, lig ik de hele tijd te denken: wat bedoelt zo’n jongen toch? Leuk hoor.

      Eerste vraag: wat is een oude zeikerd? Is dat iemand die en zeikt en boven de 50 is? Geef eens aan, wat is de bedoelde leeftijd.

      Wat is er zo Hippie-cool aan HNL?

      En ik ben in die tijd naar school geweest… (welke tijd wordt hier bedoeld: was dat afgelopen donderdag, van 4 tot 6?)

      Als die hippies niet ‘connected’ zijn met ‘deze’ generatie, met welke generaties zijn deze hippies dan wel connected (of zijn ze, oh schrikbeeld, helemaal niet connected?)

      Ik hoop inieder geval dat jij en ik wel een beetje connected zijn zeg, en dat ik wat uitleg moge bekomen…

      hoi, slapeloze simon.

      • veinzen
        Gelukkig dat er meer mensen zijn, die deze hypercoole tekst niet snappen. Vreesde al dat het aan mij lag. Veinst deze hypercoole dat hij op een niveau
        staat waar ouwe zeikerds geen benul van hebben? Of weet hij misschien niet wat “veinzen” betekent?
        Vergooi je moers taal niet,want dat behoort tot ons culturele erfgoed!

      • Een hippie reageert
        Zo’n ouwe zeikerd ben ik, die Hippie ben ik, docent natuurkunde/scheikunde aktief en wiskunde/informatica inactief. Puber op de eerste mammoet school van Nederland de Osdorper Scholen Gemeenschap 2500+ leerlingen, nood behuizing. Democratisering, leerlingen/studenten gingen mee denken. Het suffe onderwijs moest van de baan. Dat werd dus toen het nieuwe leren. Maar het verschil met de huidige generatie is dat wij geen PC/MSN/Mobiel haddeen, nee wij hadden de autoloze zondag, vooruitstrevende docenten, degelijk onderwijs met een twist. Na school naar het Vondelpark een joint een fles wijn en een slaapzak met de halve klas. Een tijd waarin respect en autoriteit nog hoogtij vierden.
        Deze ouwe zeikerd is zijn connection met toen en met nu niet verloren, deze uwe zeikerd weet wat dissen is en battled wel eens met zijn kids. Ondanks dat leeftijds verschil is er maar weinig afstand tussen mij en mijn kids, ze gaan voor mij door het vuur net als ik voor hun. Ik MSN met ze, waarover, soms over koetjes en kalfjes, soms over natuur oof scheikunde vragen betreffende het huiswerk. Dat is NU mijn nieuwe lesgeven.
        Ze zien mij als een soort van voorbeeld omdat ik mijzelf ben en me niet anders voordoe dan wie ik ben en hun neem zoals ze zijn.
        Waarom doe ik dat, omdat ik mezelf herinner zoals ik toen was, mezelf niet vergeet en verloochen en met (en vanuit) liefde met de kids en mijn vakken bezig ben.

        Zo en nu slapen
        Sticky Nicky (my nick in the old days)

    • Woorden
      Aan uw woorden te zien, bent u meer door de leerlingen gevormd dan zij door u.

      Ik ben daarentegen van mening dat de leerling moet stijgen en dat de leraar niet moet afdalen.

      En ik ben er trots op dat ik zo ouderwets ben.

    • Mea Culpa
      Mea Culpa, Mea Culpa, Mea maxima Culpa!

      Laat mij nou niet de “verwarrer” zijn.

      Natuurlijk heb ik met mijn reactie een tegenreactie willen uitlokken.

      Ik ben echt van mening dat er oude “zeurpieten” (is dit okay webmaster?) zijn binnen het onderwijs… En die groep begrijpt het niet zo goed, denk ik. Die relateren alles aan het onderwijs dat zij ooit hebben gevolgd.

      Dat was en is ook mijn punt.

      Onderwijs is altijd al aan verandering onderhevig geweest en is niet hetzelfde als “vroeger”.
      Daarom begrijp ik die gelovigen van HNL niet als zij zeggen:”Tsja da’s natuurlijk wel anders dan het traditionele onderwijs zoals jij en ik dat hebben gehad”.
      DAT onderwijs is n.l. non-existent. Al jaren.

      Daarom mijn punt dat er ook mensen werken in het onderwijs die wel zijn opgevoed met de nieuwe methoden.

      Enfin….

      Wellicht heb ik met een borreltje teveel op, teveel los gemaakt. (onbedoeld).

      Vandaar: Mea Culpa…. en laten we vooral de discussie voort zetten.

      Gegroet,

      ChojinSan.

  3. Twee opmerkingen:
    Twee opmerkingen:
    Als de docent dingen staat te vertellen die niet meer van deze tijd zijn vraag ik mij sterk af hoe dat, in een organisatie die vergeven is van de managers, mogelijk is. Het verhaal van de docent dient namelijk effectief te zijn.
    Verder zie ik het verband tussen, het niet effectief zijn van de lesinhoud en de gehanteerde onderwijsvorm, niet. Volgens mij kan dat in alle onderwijsvormen voorkomen.
    Wat ik wel zie is dat je eerst kennis en kunde moet aanbrengen alvorens je mensen los kunt laten. De vorm die hierbij gekozen wordt is secundair als men maar inhoudelijk gecoached wordt. Doe je dit niet dan verzuipen ze gewoon.
    Ik zie deze studenten als drenkelingen die om hulp roepen en die krijgen ze gewoon niet. Geen wonder dat ze boos worden.
    Corgi

  4. Reactie op : Het moet niet gekker worden.
    Vanzelfsprekend klaagt de “student” , hij/zij weet geen richting aan de
    studie te geven. De vakdocent weet dat wel, mits deze met zijn tijd is
    meegegaan. Ik ben zij-instromer sinds najaar 2001 en ik weet heel veel
    leerlingen te binden aan mijn vak, natuurkunde, een vak dat meestal niet
    populair is. Ik weet zeker dat als ik dit vak in de trant van “de zoek het
    maar uit show” ga geven, dat er geen leerling zich meer aan het vak (kan)
    hecht(en). Op Havo/VWO-3 niveau is het vak te lastig voor 2/3 deel van de
    leerlingen om dit grotendeels zelf uit te vechten. Het VMBO is een heel
    ander verhaal. Trouwens, met alle leergebieden in ogenschouw genomen,
    welk eindniveau, bij gelijk welk vak in acht genomen mogen we verwachten?

Reacties zijn gesloten.