Onderwijs moet polariseren, 5 stellingen

Veel van de discussies hier op BON draaien om de positie van de academisch geschoolde of 1e graad leraar en zijn of haar bezoldiging. Een tweede duidelijke draad tekent zich af m.b.t. de onderwijsvorm( les of project, Pgo etc. en de toetsing.
Voor mij zijn dit allemaal verschijnselen met een en dezelfde oorzaak namelijk een gebrek aan waardering. Dit brengt mij tot een aantal stellingen.
1e Onderwijs is een maatschappelijk sterk ondergewaarde activiteit.
2e De samenleving heeft relatief weinig financiële offers over voor het onderwijs
3e Het Nederlandse onderwijs is structureel bezig met een inhoudelijke downgrading om alle
niet – onderwijskundige doelen van de onderwijsorganisaties te financieren..
4e Door bedenkelijke managers en vooral een gebrek aan objectieve toetsing
krijgt deze downgrading alle ruimte.
5e Er heerst een chaos in of aan diploma’s in Nederland.

Ad 1 Dit mogen blijken uit de onderwijsgebouwen, de status van het docentschap, de student/docent ratio’s en de aandacht van de politiek voor dit onderwerp. De onderwijsactiviteit zelf zoals het geven van les wordt gezien als minste activiteit in het onderwijsveld door het onderwijsmanagement. Dit wordt tot uitdrukking gebracht door de gestelde budgetten en de gehanteerde normen.

Ad2 Dit mogen blijken uit het feit dat Nederland relatief het minste uitgeeft aan onderwijs van alle vergelijkbare landen. Verder geldt dat de gemiste belastinginkomsten door de hypotheekaftrek qua omvang al net zo groot zijn als 50% van de hele onderwijsbegroting.

Ad3 Verschijningsvormen hiervan zijn o.a. dat de eerste graad vakdocent van een normaal tot een uniek verschijnsel wordt. Verder kan iedereen alles ofwel de vakdocent verdwijnt in zijn geheel. Dit alles gebaseerd op de wegbagatellisering van de kenniscomponent. In het Hbo ben je bijvoorbeeld docent 1 en geen docent wiskunde meer. Aan de andere kant zien we bestuurslagen, dienstverlening en internationalisering terugkeren op een wijze dat het geen verband heeft met de onderwijstaak. De lum sum financiering maakte dit mogelijk.

Ad4 Onderwijsinstellingen mogen geheel, zoals in het Hbo of gedeeltelijk zoals in het VO hun eigen producten, nagenoeg zonder toezicht, beoordelen. Accreditering in het Hbo gaat hierbij m.n. over proces en niet over inhoud. Er blijken ook veel managers bereidt om zeer technocratisch om te gaan met het voor de onderwijskwaliteit bedenkelijke beleid. Normen worden hierbij zonder schroom systematisch opgerekt.

Ad5 Dit wordt sprekend geïllustreerd door o.a.. al die erg korte buitenlandse routes om aan Masterdiploma’s te geraken na het Hbo en de gelijkstelling van PABO-diploma’s met “echte” Hbo-diploma’s.

Oplossingen:
Zie het manifest.

Toevoeging op dit manifest is een bewustwording campagne dat er in het onderwijs een wij en zij bestaat en dat er geen sprake meer is van een gezamenlijk belang of doel. De docent, de student en de verzorgers hiervan staan lijnrecht tegenover de onderwijsmanagers met hun eigen agenda’s. Deze polarisering dient publiekelijk gemaakt te worden om tot een herstel van het machtsevenwicht te komen en dus tot een herstel van de kwaliteit.
Corgi

7 Reacties

  1. pabo en echte HBO
    Ik denk dat leraar basisonderwijs een heel moeilijke functie is. Het vereist een fikse kennis van de verschillende vakken, een HBO niveau algemene ontwikkeling en heel goede sociale vaardigheden. Daarnaast moet je van onbesproken gedrag zijn en professioneel sterk in je schoenen staan (al is het alleen maar om de zoveelste vernieuwing kritisch te kunnen beoordelen).

    Kortom: ik ken weinig functies die qua diepgang, breedte en sociaal/emotionele component zo veel eisen als de functie van basisschoolleerkracht. Het is de homo universalis onder de wetenschappers en de tienkamper onder de atleten.

    Jammer alleen dat er de klad is ingekomen de laatste 30 jaar.

    • PABO
      Beste 1944,
      Ik ben het helemaal met jouw stelling eens, over de basisschooldocent . Ik ken de mijne allemaal nog. Het gaat mij er in dit verband om dat vakdocenten met een pedagogische aantekening op het Hbo vervangen worden door PABO docenten of beter gezegd docenten van de lerarenopleidingen 2e graad, die dan als inhoudsdocenten worden ingezet.
      Corgi

      • PABO op VMBO
        Jullie weten toch dat OCW een inspecteur een onderzoek laat verrichten naar de mogelijkheid PABO-gediplomeerden ook bevoegd te maken voor de onderbouw VMBO (alle richtingen).
        Ze leren op het VMBO toch al zo weinig, straks nog slecht ook.
        Juist zwakke leerlingen hebben keien van docenten nodig.

        • PABO op het VMBO
          Beste historica,
          Waarschijnlijk moet je ook dit weer positief zien. Hoezo gebrek aan carriëre mogelijkheden, de lagere school docent groeit door naar de middelbare. Let wel dat dit allemaal valt onder de downgrading van ons onderwijs. Wim Sonneveld zei vroeger: “als iets niet door de beugel kan maak je gewoon de beugel wat groter”.
          Corgi

          • Vroeger ook
            Vroeger gebeurde dit -leraar basisschool (onderwijzer toen nog) wordt leraar middelbare school- natuurlijk ook. Maar dan moest je als onderwijzer wel een extra diploma halen….

            Ik denk dat dit ‘doorgroeien’ opzichzelf niet slecht is (waarschijnlijk is het zelfs goed). Maar: dat extra diploma moet wel gehaald worden (en liefst niet bij een frauderende HBO instelling).

          • Extra diploma
            Heel juist Mark,
            De doorgroeiende docent wordt hoger opgeleid bij een betrouwbare instelling en groeit daardoor door. Dit is eigenlijk het oude verhaal van de MO-akten.(1987)
            Corgi

  2. Wij en zij
    In mijn betoog over polarisatie spreek ik van een wij en een zij. Wij de studenten, de ouders en veel docenten t.o.v. zij de onderwijsmanagers. Deze week werd ik er echter fijntjes op gewezen dat HNL ook niet alle onderwijsmanagers blij maakt en dat m.n. het middenmanagement helemaal niet blij wordt van de polarisering. Als dit zo voor een groot deel van het middenmanagement geldt kunnen we wel eens steun uit een zeer onverwachte hoek krijgen. Laten we hopen dat er zich in dat middenmanagement, de teamleiders en instellingsdirecteuren, veel bekeerlingen bevinden.
    Corgi

Reacties zijn gesloten.