Typerend: berichtgeving HNL bij slash 21

Lees even mee: www.trouw.nl/deverdieping/overigeartikelen/article478499.ece/Slash-leerling_is_veel_bewuster

Een heel artikel waarin de loftrompet wordt geblazen op HNL, en dat allemaal gebaseerd op de mening van Luc Stevens en de “evaluatie” die de school zelf heeft uitgebracht.

“Een school zonder ouderwetse klaslokalen, maar met grote en kleine ruimten waar de leerlingen bij elkaar komen. Ze krijgen geen vakken, maar les in ’leergebieden’ zoals science of humanics. Een school waar het opdoen van kennis niet voorop staat, maar waar vaardigheden als zelfstandigheid, samenwerken, presenteren en reflecteren de hoofdrol spelen. De leerkracht is een begeleider”

In plaats van “ouderwetse” klaslokalen zijn en nu lokalen van verschillende grootte (lijkt me een enorme verbetering), waar leerlingen nu bij elkaar komen (geniale gedachte, gebruik die lokalen om leerlingen bij elkaar te laten komen, dat daar niemand eerder is opgekomen). Wat het onderwerp van hun samenwerking en reflectie is? Wie zal het zeggen. Het heeft vast weinig met kennis te doen.

Dat blijkt ook uit het volgende:
“Toen de eerste havo- en vwo-leerlingen van Slash overstapten naar de bovenbouw van een reguliere school, werden enkele kennislacunes opgemerkt. De leerlingen liepen achter met vreemde talen en wiskunde op leerlingen die de onderbouw op een andere school hadden gevolgd.”
Ze liepen enkel achter met vreemde talen en wiskunde.. maar dat haal je gelukkig snel in op een gewone school waar wel les wordt gegeven.

Nou ja… ik heb in de Trouw gereageerd, maar plaatsing van een reactie duurt meestal een flinke tijd.

Niets nieuws, ik weet het. Dezelfde absolute leeghoofdigheid als altijd. Hoe is het mogelijk dat men er mee wegkomt.

Tenslotte: de titel van de evaluatie…”Oogstbundel Slash21″ tsja… dat zegt eigenlijk alles.

6 Reacties

  1. hilarisch
    Onder tafel vandaan gekropen waar ik van het lachen onder was geschoven. Welke zichzelf respecterende leraar gaat voor zo’n club werken? En dan verder gewerkt aan mijn toets over uitzonderingen bij regelmatige werkwoorden en persoonlijk voornaamwoorden. Mijn leerlingen krijgen nl. wèl van mij iets mee: intellectuele uitdaging en algemene ontwikkeling. En een plezier dat dit leren hen geeft: toch meer dan het lezen van dergelijke persberichten…Stumpers!

  2. betste 1933
    Betste 1933 waaromp skrijf je soiets? Jij houdt niet van saamwerken en vraachen stelen -ik kan heeel goed nu vragen stelen toch?- en daan vraag icke me af hoe kan dat? Sie je nu aan je lijf hoe belangrijk ondervinding is van vraagen stelluh?

  3. Slash21
    Engelse taal. Ok ik spreek en versta het vloeiend, maar wat was dat vroeger een ellende, ik had al geen talenknobbel, woordjes stampen, huiswerk maken tot 12 uur ’s nachts, grammatica, proefwerkstress.

    De oplossing was geweest: iederwijs en daarna slash21. Alleen zo zou ik volgens de onderwijskundigen de juiste competenties ontwikkeld hebben om mijn bijdrage te leveren aan de kenniseconomie. En ik zou een heerlijke jeugd gehad hebben.

    Mijn wiskundige algoritmen, mijn software-paketten: hoe goed ze ook zijn, bij competentiegericht onderwijs was het allemaal nog een paar tandjes hoger geweest.

    • kijk, daar ga je nou mis
      Je valt direct door de mand. Je verstaat en spreekt het Engels vloeiend. FOUT, RONG!!!
      Het GAAT niet om het product. Je hebt tot snachts woordjes gestampt, maar dáár leer je geen samenwerken en presenteren en reflecteren mee hoor!

  4. De minister en slash21
    Wat vindt minister van der Hoeven van Slash21 ?
    Lees hiervoor www.minocw.nl/toespraak/260 :

    “Ik ben er heel enthousiast over dat Slash 21 de nek durft uit te steken en de ordenende principes waar ik het al over had – de klas en het lesrooster – durft los te laten.
    ….
    Ik vind dat jullie geweldig boffen.
    ..
    Jullie hebben geluk omdat bij het onderwijs dat jullie krijgen alleen de vraag telt hoe je leerlingen zo goed mogelijk kan laten leren’.

    Ik denk óók dat jullie, samen met jullie begeleiders, een hele spannende tijd tegemoet gaan.
    ….
    Al keek ik er niet zo van op dat schoolleider Henk van Dieten het helemaal eens is met zijn eigen stelling dat je van samenwerken meer leert.

    Scholen gaan het lerarentekort krachtdadig te lijf als ze hun onderwijs zo organiseren dat ze niet alleen leraren nodig hebben.
    ….
    Dit is een school die de toekomst maakt”.

    Een leerling vindt het zo handig dat je op Slash 21 vragen kunt stellen als je iets niet snapt.

Reacties zijn gesloten.