Onderwijs dat appelleert aan de belevingswereld

Momenteel neigt men ertoe leerlingen en studenten te motiveren door hen op een reclame-achtige manier tot onderwijs te verleiden. Onderwijsinstellingen worden daar welhaast toe gedwongen, willen ze nog leerlingen en studenten trekken. Men haakt aan bij de (vermeende) belevingswereld van jongeren en propageert dat het leuk is wat er op het onderwijsprogramma staat en dat je het natuurlijk allemaal op je eigen eigenwijze manier mag doen. Maar een dergelijke voorstelling van zaken wekt de illusie dat de leerling als onderwijsconsument mag verlangen dat het onderwijs naar zijn smaak en luimen wordt ingericht. Het werkelijk kunnen en dus ook leren van iets brengt evenwel met zich mee dat de leerling het vak moet leren verstaan, en niet andersom.

Bovenstaatnde tekst komt van uw site. Een tekst die meent dat jonge mensen geen belevingswereld ervaren.
Ik ben niet wars van straffe uitspraken, maar komt u eens kijken bij ons.

In de Academie voor Technologie en Management propedeuse hebben wij onderwijs zodanig vormgegeven dat de studenten hun eigen creativiteit en talenten kunnen uiten en ontwikkelen. Zelf en samen dingen bedenken en ook bouwen en dan nog presenteren aan een vak- en publiekjury ervaren zij als geen sinecure, als ‘de weg is nog lang’. In projectonderwijs krijgen zij de opdracht om een machine te ontwerpen en bouwen en in een bedrijf knelpunten in een productieproces te lokaliseren, analyseren en verbeteren.
Zij vinden het leuk en om zelf dingen te bedenken en bouwen, uitdagend om de realisatie te ervaren en spannend of dat zal lukken. Zij leren eigen gedachten te communiceren in projectgroepen, met docenten, vakmensen en ouders.
Wij hebben deze onderwijsvorm gekozen omdat wij ervaren hebben dat het de universele natuurlijke behoefte van de jonge mens aanspreekt en de dat onderwijskwaliteit continu gemeten wordt door studenten, docenten, ouders en bedrijfsleven.

mvg.
wil@mastop.net
www.zininleven.nl

5 Reacties

  1. Fijn dat het bij u werkt!
    Fijn dat deze manier van werken bij u werkt. Het vervelende is dat het niet bij iedereen werkt, afhankelijk van persoonlijkheid, sociale achtergrond, leerstijl en nog een hele hoop meer. Daarom is het van belang dat dezelfde stof ook op andere manieren geleerd kan en mag worden.

    • motivatie
      Natuurlijk, maar daarop heb ik niet gereageerd.
      BON suggereert dat het een illusie is de belevingswereld van jonge mensen aan te spreken, daar ben ik het niet mee eens. Onderwijs zodanig vormgeven dat jonge mensen er overwegend plezier aan beleven is mijn streven, dat motiveert tot leren, en dat is in meerdere onderwijsvormen mogelijk.
      ‘Bouwstenenonderwijs’, basisvakken, noodzakelijk om bv integrerend onderwijs te verwerkelijken, wordt soms als ‘saai’ ervaren, maar jonge mensen zien die trainingen als noodzakelijk als ze passen in het geheel en dat motiveert.

      • Dat suggereert BON helemaal niet.
        BON suggereert helemaal niet dat het een illusie is de belevingswereld van jonge mensen aan te spreken.

        BON zegt dat het altijd maar weer aanspreken van de belevingswereld van jonge mensen leidt tot slecht onderwijs. BON zegt dat het op korte termijn willen plezieren van jonge mensen door continu hun belevingswereld aan te spreken deze jonge mensen op de lange termijn ernstige schade toebrengt.

        Overigens is bovenstaande mijn interpretatie van wat BON zegt, ik ben geen officiele woordvoerder.

      • interpretatie
        Ik denk dat er nog een andere interpretatie van het woordje ‘vermeende’ mogelijk is (en dat is de interpretatie die ik aanhang. Tjonge, het lijkt wel bijbelstudie :-): de onderwijsafstemmers stemmen het onderwijs af op wat zij denken dat de belevingswereld is. We hoeven niet zo ver te zoeken voor voorbeelden waarin men het faliekant mis heeft, die voorbeelden kennen we allemaal uit eigen ervaring 🙂

        Ik ben het wel met de oorspronkelijke opsteller eens, en met Mark79, dat het afstemmen op de belevingswereld (in de praktijk verwordt dit vaak tot ‘het moet leuk zijn’) is doorgeslagen. Deze column is me uit het hart gegrepen …

  2. Onderwijs dat appelleert aan …
    A. Molendijk
    Het is leuk dat het bij deze meneer of mevrouw van de Academie voor Technologie en Management zo creatief en spannend toegaat. Maar hoe zit het met de schriftelijke verslaglegging van de studenten? Ik merk op dat er in het BON-stukje waarop ik reageer en op de Academie-site (www.zininleven.nl) toch wel erg veel storende Nederlandse constructiefouten zitten (de ‘header’ van de site is wat dat betreft geen reclame voor de Academie). Zoiets mag van een vertegenwoordiger van een Academie niet verwacht worden. Creativiteit hoort degelijkheid in taalgebruik niet in de weg te staan. Een aankomend manager die daar niet op gewezen wordt (en dus training in dezen mist) loopt het gevaar om bij een sollicitatie niet aangenomen te worden vanwege zijn/haar knullige sollicitatiebrief.

Reacties zijn gesloten.