kiezen als oplossing voor de discussie over onderwijsmethodes !

Met veel belangstelling lees ik de argumenten van voor en tegenstanders van het nieuwe leren. Veel van de gewisselde argumenten hangen, mijn inziens, samen met de paradigma’s of uitgangspunten van de spreker. Deze uitgangspunten vertalen zich dan in een keuze voor een methode zoals het nieuwe leren, een zaak waar je vooral in gelooft of juist helemaal niet. Wat mij nu zo enorm verbaasd is dat de enen partij de andere aan het dwingen is dat geloof aan te nemen. Dit dan weer, in teveel gevallen, zo sterk dat je zelfs binnen de instellingen niet openlijk mag uitkomen voor je andere geloof. Waarom is het op dit moment feitelijk niet mogelijk een keuze te maken tussen (HBO) instellingen of afdelingen daarbinnen die het nieuwe leren wel of niet aanhangen. Als student krijg je die keuze niet en als medewerker ook niet. Dit niet kunnen kiezen terwijl je niet gelooft geeft in beide groepen onnodig veel frustraties. Natuurlijk kun je er altijd uit en heb je dus wel een keuze zal de andere partij aanvoeren. Dit argument vind ik onjuist omdat je hiermee een “geboren” docent nu dwingt iets anders te gaan doen en als student kun je echt nergens naar toe. Het niet kunnen kiezen uit onderwijsmethoden staat haaks op de huidige tijdsgeest zoals bijvoorbeeld mogen blijken uit de consumentenbescherming. Hoor je niet overal dat de student als klant gezien moet worden welnu laat hem of haar dan kiezen.
Corgi

1 Reactie

  1. schaalvergroting
    Ik denk dat de belangrijkste reden dat we niet kunnen kiezen de schaalvergroting is. Hierdoor worden verschillende onderwijsinstellingen onder één bestuur geplaatst. En die hebben één visie. Je kunt moeilijk 2 HTS-en in één HBO hebben die op verschillende visies gebaseerd zijn. Is te duur en is lastig in de marketing van de naam van de Hogeschool. Wij zijn de Hogeschool voor / tegen het competentie-leren.

    Dat elke instelling dan dezelfde keuze maakt is ook niet vreemd. RTL, SBS en Veronica hebben ook allemaal dezelfde programma’s. Daarbij komt klinkt NIEUW veel beter dan “degelijk” en hebben onderwijskundigen het op die grote instelling voor het zeggen. En juist onderwijskundigen vinden het leuk om te experimenteren met onderwijs, zoals wiskundigen het leuk vinden om nieuwe wiskunde te ontdekken. Ook hebben onderwijskundigen juist geen vakmatige achtergrond en zijn ze uit de aard van hun studie vooral geinteresseerd in vakoverstijgende onderwijsvormen. Kortom: ik vind het allemaal wel vervelend, maar in het geheel niet vreemd.

Reacties zijn gesloten.