Domme student

Domme student

Het is ondertussen algemeen bekend dat de taalvaardigheid van veel aankomende studenten (ver) beneden de maat is. Universiteiten geven, met name voor rechtenstudenten, bijspijkercursussen lezen en schrijven. Er zijn daartoe ‘academische’ onderwijzers aangesteld die proberen de studenten tot een aanvaardbaar niveau te brengen.
De Erasmus Universiteit hanteert de ‘taaltoets’ ook als selectiemiddel voor de rechtenstudie. In oktober 2008 hadden studenten de meeste moeite met het onderdeel ‘stijl’: 30% haalde een voldoende. Voor spelling slaagde 54 %, voor basisnederlands 70%. De minste problemen waren er met het onderdeel grammatica, waarvoor 84% een voldoende scoorde. Slechts 17% behaalde op alle vier de onderdelen een voldoende (BN/DeStem, 7mei). Als studenten aan de rechtenfaculteit geen kans zien om binnen twee jaar te slagen voor de toets mogen ze niet doorstuderen.
Deze maatregel wordt door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) onacceptabel geacht. Een woordvoerder zegt: ‘Dat is natuurlijk belachelijk. De student heeft zich tijdens het vwo-examen al bewezen. Dat diploma zou voldoende moeten zijn om te worden toegelaten tot de universitaire studie.’
Die redenering is wel erg simpel. Blijkbaar heeft het vwo-examen niet goed gefunctioneerd. Het is immers niet erg waarschijnlijk dat de universiteit onnodig extra middelen gaat aanwenden – onttrokken aan het budget dat ter beschikking staat van het reguliere onderwijs – om werk te doen dat al gedaan is.
De woordvoerder van het ISO zegt ook nog dat door het invoeren van een taaltoets als selectiemiddel de waarde van het vwo-diploma onderuit wordt gehaald. Maar dat ìs al gebeurd en trouwens, door de opzet van de eindexamens wordt die waarde systematisch gedevalueerd. Wie niet weet hoe dat zo gekomen is kan het nalezen in een onlangs verschenen brochure van de Vrienden van het Gymnasium ‘Tijd voor Onderwijs wordt slecht gebruikt’.
Daarom, het voorbeeld van de Erasmus Universiteit verdient navolging. Als er dan scholen zijn voor voorbereidend wetenschappelijk onderwijs die daardoor op het idee komen om zich te profileren als school die zó goed opleidt dat oud-leerlingen zonder mankeren slagen voor die extra toetsen, is er al veel gewonnen.

Cornelis Verhage

6 Reacties

  1. Alle studenten taaltoets
    Volgens mij las ik onlangs dat de VU vanaf komend studiejaar ALLE studenten aan een taaltoets wil onderwerpen. Het VWO faalt dus gewoon, anders zou dit niet nodig zijn.

    • Maak universiteiten hoeders VWO
      Zou het geen goed idee zijn om de gehele bovenbouw VWO naar de universiteiten te verhuizen. Zij kunnen dan hun eigen geschiktheidonderzoeken incorporeren in het eindexamen. De twee hoogste klassen van het VWO geven bovendien onderwijs op een hoger niveau dan alle andere middelbare-school-opleidingen dus de bovenbouw VWO kan heel goed uit het secundair onderwijs weggehaald worden. Vóór de invoering van de Mammouthwet viel trouwens heel het Gymnasiumonderwijs onder de hoger-onderwijs-wet.
      Seger Weehuizen

  2. domme studenten -1-
    ref : verhage, hierboven

    Dat is me wat, domme studenten. Moest niet maggen (taalzuiver dialect, streek in oostelijk Nederland).

    Interessant wat de Erasmus universiteit doet ; maar wel fout. Ik verschil van mening met je : het verdient géén navolging.
    De universiteiten hebben weinig keus – maar één keus hebben ze wel : eerstejaars weigeren, die na kerstmis nog niet het nodige taalnivo hebben ; gewoon een tentamen barriere ; volgend jaar nog es proberen.
    Dat gaat ten koste van de universitaire omzet. Erasmus probeert er wat van te maken, beleid : peil, maar vooral omzet ; de ezel die van twee walletjes eet – wat een gewoonte is van ezels. Ezels zijn niet zo des-intelligent als men denkt ; vergelijk ze met ministers en staatssecretaressinnen.
    Erasmus accepteert het maximum mogelijke aantal studenten en spijkert bij wie niet het taalkundig perspectief heeft om parlementarier (niet moeijlikk), minister (ook niet m.), nobelprijswinnaar (wel m.) of gewoon leraar (m. ?) te worden. Mag twee jaar duren, geld uit de reguliere pot. AH doet ook zoiets : klanten houen (cyber-zuivere taaluitdrukking) ; van hou’en (taalvariant) naar hou zee – gezegde van voor de oorlog (maar politiek zuiver was dat niet), ook zo’n gezapige tijd.

    Erasmus doet wat de scholen nalaten. De termijn van twee jaar (in Erasmus) spaart de kool en de geit, en de ezel vaart er wel bij.
    Het VWO examen is al 40 jaar (~ onzuivere schatting) lang verwaterd ; geen universitaire taak. De consequenties : meer volk op de universiteit, lager nivo, veel LOL, veel gezever. Geen fundamenteel-soliede perspectief, ná het aardgas.
    Net als de universiteiten, preekt ook het ISO voor eigen parochie. Maar wees gerust : ook elders (EU) heerst er onderwijs misere.

    Wat de VWO examens betreft : die situatie kan snel veranderen als scholen, -raden en OCW zien dat het de unversiteiten menens is. Doormodderen is de exit triomf van de korte termijn.

    maarten

  3. domme studenten -2-
    Universiteiten spijkeren al lang eerstejaars bij in beta vakken zoals wiskunde en natuurkunde. Ook blijk van het failliet van VWO.

    Dat is feitelijk n-i-e-t de taak van universiteiten. Als het dan al moet (geen twijfel), valt er eerder te denken aan een pre-universitaire (post-VWO) fase, van een half of heel jaar bijvoorbeeld, waarin niet alleen exacte vakken maar ook taal e.d. op meer nivo worden gegeven.
    Dat zou een praktische oplossing zijn voor het deficiet aan kennis dat universiteiten zien bij eerstejaars. Een dergelijk jaar zou ook -ook heel praktisch ! – kunnen dienen als orientatie op beroepskeuze, vaak een schimmig interlude voor leerlingen. Iets vergelijkbaars is de “vrije tijd”, het half jaar dat sommige jongeren zichzelf geven na hun examen – op de fiets naar India, met een rugzak naar Nieuw Zeeland, “de wereld zien”.

    Het één hoeft het ander niet uit te sluiten, ja het kan zelfs goed aansluiten : verdiepte betastudies, taalbeheersing, beroepsorientatie. Tweede benefiet : het zou kunnen helpen de beroepskeuze te focussen, iets wat in de huidige praktijk vaak moeizaam verloopt en au fond veel te veel geld kost – dat geld kan beter gefocussed, beter besteed worden aan een intermediaire studie-fase.

    Dit idee is nu nog veel te onwennig, te nieuw. Zou me niet verbazen als het over vijf, zeven, tien jaar opduikt als realistische studie-route naar beroep en universiteit.

    maarten

    • de rotte plekken onderaan wegsnijden
      Jij, Sassoc, maakt op respectabele wijze van de nood een deugd. Als het niet anders kan moet het maar zo. Maar ik wil liever de nood verdrijven en daarbij onderaan de leerweg beginnen die een leerling op weg naar de universiteit doorloopt. De invoering van de basisvorming heeft tot 3 gedeeltelijk verloren jaren geleid. VWO-ers moesten in de onderbouw 3 jaar lang een programma volgen dat een blamage van hun capaciteiten was. Maar hun onderpresteren begon al op de basisschool. Ze hoefden geen toelatingsexamen VWO doen want de brugklas moest volgens de bedenkers voor alle leerlingen zo veel mogelijk gelijk zijn en het echte voorbereiden op de universiteit mocht pas in 4 VWO beginnen. Al die rottigheid moet weggesneden worden. We moeten weer terug naar een toelatingsexamen VWO waarbij zinsontleden, werkwoordstijden spelling en natuurlijk rekenen geëxamineerd wordt. De onderbouw VWO moet op dat niveau aansluiten en de leerlingen moeten er veel leren en veel begrijpen. Het VWO-examen kan dan weer zoals bedoeld een gedegen toelatingsonderzoek worden waarmee men toelating tot de universiteiten kan verkrijgen.
      Leerlingen hebben m.i. recht op onderwijs op hun niveau en overeenkomstig hun belangstelling. De krentenwegers die geld proberen te sparen door omwegen af te sluiten moeten uit de tempel der wetenschap verjaagd worden.
      Seger Weehuizen

      • Bekering?
        natuurlijk rekenen examineren? Er zal de bedoeld zijn dat rekenen natuurlijk geëxamineerd moet worden.

Reacties zijn gesloten.