Seger (blog, gezonde vermageringskuur, 19 mrt 08) geeft een aanzet voor een lijst van overbodige instellingen in het onderwijs.
Een goed idee. Overigens : de dames en heren in kwestie zullen wel terug vechten als leeuwen, ergo, de uitkomst is onzeker – – 😉
Er zijn ook on-overbodige instellingen, die in omvang of reikwijdte te opulent geworden zijn. Hieronder een voorzet van reduceerbare instellingen. De lijst is vereenvoudigd om het probleem overzichtelijk te houden (‘kort door de bocht’). De duivel zit in de tails (not included). Aanvullingen, kritiek, veranderingen en verbetering zijn welkom.
Hier is het begin van een dergelijke lijst van te reduceren instellingen
(overigens : citaat hierboven – – ;-)). Omdat de lijst langer is dan de toegelaten 2000 karakters, komt hij op een aparte blog :
vermageringskuur -2- reduceerbare instellingen :
voorstel voor een lijst, items [1] tot [6] > lees verder
[1]
Overdracht van alle detail-besognes van de onderwijs-specialisten in de tweede kamer. Deze gaan naar een nieuw te vormen OA (zie hieronder).
De uitgedijde taken van de geachte afgevaardigden hebben geen verband meer met de sanering van misstanden in het onderwijs (dat stond niet in het rapport Dijsselbloem). Wie zei daar : schoolboeken, task force, 1040 uren norm ?
[2]
Een reductie van 20 percent in de omvang van de onderwijs-inspectie, met maximale focus op begrip voor de onderliggende problemen in het onderwijs, en minimale voor de rest. Het taken-pakket krijgt slechts één focus : verbetering van onderwijs. De inspectie verhuist naar de OA (zie hieronder).
Besparingen 20 percent, door fte afbouw, plus 10 percent door anti-bureaucratie.
[3]
Een reductie van 80 percent in het aantal formatie plaatsen van alle afdelingen in het ministerie van OCW, die met onderwijs enige bemoeienis hebben.
Een beknopte overgangsregeling, voor diegenen die inzetbaar zijn voor de hervorming van onderwijs, onder auspicien van de op te zetten OA (budget 20 percent, zie hieronder). Opletten wie over gaat. Besparing 60 percent.
[4]
Bijna alle (90 percent) van de secties/groepen in universiteiten die zich met onderwijs en -onderzoek onledig houden op de terreinen pedagogiek, orthopedagogiek, onderwijskunde (pleonasmen, voor de zekerheid) zijn overbodig.
Eén sectie/onderzoek groep, aan slechts één universiteit, is genoeg. Een moratorium van zeven jaar op andere universitaire onderwijs-secties/groepen.
Motivatie : geen van die groepen hebben wezenlijk bijgedragen (of niet meer) aan de ontwikkeling/verbetering van het onderwijs in Nederland.
De reductie op het totale budget (alle universiteiten en u-instellingen) is 90 percent. Eenmalige afkoop 10 percent, ook i.v.m. de overgangsregeling, hieronder. Een beknopte overgangsregeling kan zorgen voor meer focus op perspectief-rijke, fundamentele onderzoeksvelden die met onderwijs verband houden. Gaat 10 percent kosten, te voorzien met het uitgespaarde geld. Besparing per saldo 70 percent.
[5]
Het toets wereldje is grotelijks overtrokken. Het Cito imperium wordt met 50 percent gekort. De besparing in de sfeer van stress, uitgedrukt in geld, is een veelvoud.
De keuze momenten PO>VO worden verlegd naar 13-14 jaar, en gelijkelijk verdeeld tussen docenten en ouders. Mogelijk geven de Cito toetsen minimale houvast bij het leerlingen-volg-systeem. Dat kan voor een fractie van de helft van het Cito budget.
[6]
Er wordt een onderwijs autoriteit (OA) in het leven geroepen, die zorgt voor de precisering, bewaking en uitvoering van de principes. Alleen de principe-besluiten van het kabinet en de tweede kamer gaan naar de OA, er wordt gefilterd door de zelfstandige autoriteit.
Besparing 10 percent, de indirecte besparing is x maal groter. Het OA budget (20 percent) komt van transfer van gelden van OCW.
De percentages zijn begrepen op de totale uitgaven van de aangeduide instellingen.
Het zijn ‘order-of-magnitude estimates’, met het oogmerk, een begin van de omvang van het probleem te definieren. Uiteraard zijn de verhoudingen (en mogelijkheden) overdreven, maar hopelijk helpt dat bij het scherp stellen van de probleem-velden in het onderwijs.
maarten
Slagter solliciteert
1. alvast bij de minister als voorzitter OA. Tenzij hij tegen die tijd zelf minister is.
2. Het onderwijs-Stalinisme aan de macht!?
3. Pas maar op: binnenkort wordt onderwijs de eerste besparingspost voor komende kabinetten. (Voor jullie een lintje)
4. Ik stel voor als vervolg op jullie afslankoperatie alvast een begin te maken met het wegstrepen van vakken die jullie niet zinvol vinden.
Ik denk dat we nog rekenen en een beetje taal overhouden. Dat wordt degelijk onderwijs.
5. Kortom: Jullie draven door tot het belachelijke.
6. Ik ben nu vast een afvallige Bonner in jullie ogen!?
We moeten de propaganda-oorlog winnen.
Uitgangspunt bij het zoeken naar overbodige Jobs en instellingen is Plasterk geen kans te geven om de docenten op de werkvloer met een paar grijpstuivers af te schepen. Zodra hij zegt dat de financiële eisen van de docenten onredelijk zijn moeten de docenten dat loochenstraffen door hem op evidente geldverspillingen te wijzen. Ik verzamel daarom aansprekende voorbeelden van geldverspillingen die voor het aangezicht van de minister op slimme wijze onder de aandacht van de Nederlandse bevolking kunnen worden gebracht. Een instituut voor wiskunde-onderwijs dat er voor zorgt dat de leerlingen steeds slechter gaan rekenen. Commerciële adviebureaux die schrijven wat de opdrachtgever graag lezen wil en in het gunstigste geval adviezen schrijven die voor altijd in een bureaula belanden. Gebeurtenissen met een hilarische werking naar boven halen. De opstandige docenten voeren immers samen met BON een propagandaoorlog. Bij de strijd om het al of niet terugdraaien van de marginalisatie van de leraar gaat het er niet om welke van de partijen de beste argumenten aanbrengt. Voor een serieuze discussie is het taalgebruik van de vernieuwlers immers te zeer doordesemd met gespeelde bevlogenheid en sciencefictionachtige vergezichten. De stormram der rede kan daar niet binnendringen. De actievoerders moeten zich in het rijk der orakeltaalsprekers verdedigen met de brandende pijlen van rake humor.Seger Weehuizen