Onderwijs in het nieuws – 7 –

Het is al weer een flinke tijd geleden dat de vorige versie van onderwijs in het nieuws uitkwam, maar onderwijsnieuws is er steeds volop.

Het laatste nieuws komt van minister Wiersma. Hij wil de mogelijkheid openen een verlengde brugklas in te voeren, twee of zelfs drie jaar voordat een keuze gemaakt wordt welk schooltype het meest geschikt is voor een kind. Door uitstel van schoolkeuze moet de kansengelijkheid worden verbeterd. Hoe de minister dat precies wil invoeren is nog onduidelijk. Zie Trouw

Voor BON is dit een zoveelste variant van wat ooit een poging tot een middenschool was. Het zal niet werken, de taak voor de leraar wordt nog zwaarder, veel leerlingen vervelen zich nu al in groep 8, en voor leerlingen die met een achterstand het basisonderwijs verlaten zal het lezen en schrijven en rekenen niet beter worden in nog een heterogene klas. Maar schoolbesturen zien hier kennelijk brood in, wellicht door nog verdere digitalisering.

Interessant in dit kader is het artikel van Jan Drentje in Didactief hierover en onze analyse van ruim een jaar geleden.  Beide artikelen hebben we op deze site wegens de actualiteit wat naar boven gehaald. Het trieste is dat dat eigenlijk bij veel meer artikelen zou kunnen. Steeds worden dezelfde ‘fouten’ gemaakt


Een interessant opinie artikel in NRC van 13 augustus door Eric C. Hendriks-Kim, extern researcher aan het Center for Asian Research avn de York Universiteit en parttime docent Nederlands op het Corderius College te Amersfoort, waarin de koe bij de horens wordt gevat. Het Nederlandse onderwijs heeft meer structuur nodig! Genuanceerd en toch erg helder. Aanbevolen!

Ondertussen pleiten schoolbesturen in Amsterdam voor een vierdaagse schoolweek waarbij de vijfde dag gevuld kan worden met zaken als gastlessen over “kunst maken van afval” en “ontwikkel je eigen chocolade” Sommigen zien hierin zelfs een kans. Zie de Telegraaf van 12 augustus . Naast groot kwaliteitsverlies is er het gevaar dat deze schooldagen gevuld gaan worden met door belanghebbenden ontwikkeld materiaal. Budgetteren volgens de Rabobank of informatie over sex en gender, het klimaat, of de stikstofproblematiek door actiegroepen op dat gebied.


Ondertussen worden de problemen met de verengelsing steeds duidelijker. Lees bv het opinieartikel van Mark Lievisse Adriaanse in NRC van 2 augustus, maar de tegenkrachten blijven actief. Wellicht niet representatief, maar wel veelzegend: een taaleis voor docenten is discriminatie volgens het College van de Rechten van de Mens (Scienceguide).

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter