Rekentoetssoap

soap-bubble-_450x200_1361765.jpg

Gisterenavond lijkt dan eindelijk het (voorlopig) definitieve oordeel over de rekentoets geveld. De PvdA bleek van mening veranderd: bij mbo/vmbo en havo mocht de toets geen invloed hebben op zakken en slagen, maar bij het vwo toch wel, want zo is kennelijk de redenering, daar slagen de meeste leerlingen. Wat voor cijfer je dan moet halen om te slagen is ons vooralsnog onduidelijk: de regering munt bepaald niet uit in duidelijkheid op dit vlak.

BON is voor goed rekenonderwijs dat ook getoetst wordt, maar dan wel op de plaats en tijd die daarvoor bedoeld is: de basisschool en eventueel als nazorg in de onderbouw vanhet voortgezet onderwijs. De met de rekentoetsen ingezette weg is heilloos en zorgt alleen maar voor meer rekendoctoren die allemaal realistische aderlating of Haarlemmerolie voorschrijven. Dat is een feit want ondank de vele miljoenen die er in rekenonderwijs zijn gepompt lijkt dat allemaal niets uitgehaald te hebben. Tijd dus voor een analyse van wat er verkeerd gaat. Een analyse van oorzaken, die geen rekening houdt met de gevechtigde belangen.

De beraadslagingen staan op de website van de Tweede Kamer. De kamerstukken vindt u hier.

Inmiddels heeft de mbo-raad aangegeven niets te zien in een onderzoek naar de besteding van de half miljard die aan reken- en taaltoetsen en de bijbehordende ondersteuning is besteed: "Signalen van studenten die niet ervaren dat ze rekenonderwijs genieten mogen niet worden gebagatelliseerd. De feitelijke juistheid ervan hoort in de eerste plaats onderwerp van gesprek te zijn tussen de Inspectie van het Onderwijs en de betreffende scholen. Het gaat hier immers om de kwaliteit van het onderwijs. Dat legitimeert niet een breed onderzoek van de Inspectie onder alle scholen."

 

8 Reacties

  1. Opmerlijk is toch dat MBO

    Opmerlijk is toch dat MBO-raad het rekenprobleem erkent. Nu nog de stap zetten welke instanties het rekenonderwijs in PO verwoest hebben, en hoe diezelfde instanties zich laten bedruipen door MBO-gelden.

  2. Weer miljoenen verspeeld

    Weer miljoenen verspeeld zoals met de uiteindelijk afgeblazen basisvorming. De koehandel plegende kamerleden kun je op het gebied van onderwijs toch niet anders dan incompetent noemen en toch gaan ze schaamteloos door met het negeren van meningen van ouders en leraren en het ondersteunen van een zich verrijkende onderwijsmaffia. Er zijn natuurlijk ook nog wel enkele geen koehandel bedrijvende bona fide kamerleden aan wie je het onderwijs wel zou durven toevertrouwen. Maar respect voor de wensen en rechten van de ouders lijkt geen enkele politicus te hebben

  3. De aangaande alinea van de

    De aangaande alinea van de MBO raad begrijp ik niet. Wat zijn: "Signalen van studenten die niet ervaren dat ze rekenonderwijs genieten"? Verder ontgaat mij de redenering uitmondend in": "dat legitimeert niet  een breed onderzoek…..". Mogen we a.u.b. weten waar al die centen gebleven zijn? Misschien kan daaruit alleen al een conclusie getrokken worden.

  4. Toen ik vele jaren geleden op

    Toen ik vele jaren geleden op de lagere school zat en de toelaringsexamens voor het VWO nog bestonden kregen VWO-ers in spe extra rekenonderwijs waardoor ze op het VWO een goede start maakten. Als ze het toelatingsexamen haalden bleek daaruit ook dat ze waarschijnlijk voldoende capaciteiten voor het VWO hadden. Misschien is dit het moment om een toelatingsexamen rekenen voor het VWO in te stellen voor leerlingen die direct toegang krijgen tot een echte VWO-brugklas. Dat examen zou dan later alsnog afgelegd kunnen worden door opstromers naar het VWO. Het rekenexamen aan het einde van de rit kan dan vervallen. Leerlingen die het toelatingsexamen rekenen aan het begin van hun rit in het secundair onderwijs niet halen komen maar van de basisschool het advies VWO of HAVO-VWO gekregen hebben starten dan op een HAVO-VWO brugklas. Zo wordt een eventueel VWO-advies van de toeleverende basisschool toch gerespecteerd.

  5. Zowat vanaf 2010 is er

    Zowat vanaf 2010 is er ongeveer een half miljard publiek geld besteed aan deze vorm van zinloos onderwijsbeleid. Het is dus de hoogste tijd dat er een parlementair onderzoek komt naar de besteding van al dat geld.

  6. @Toon Rekkers

    @Toon Rekkers

    Dat parlementair onderzoek zou dan tevens eenonderzoek zijn naar het eigen functioneren. Te vergelijken met een slager of beter slachter die zijn eigen vlees keurt. Als er al iets verstandigs uitkomt, zoals dat het geval was bij de commissie Dijsselbloem, dan trekt de kamer er zich niks van aan. Parlementariërs kunnen alleen door de kiezers beoordeeld worden, hoe griezelig dat ook is. Dat betekent dat er een politieke partij moet zijn of komen die belooft een einde te maken aan de huidige onderwijsplannen van de parlementaire meerderheid en het leeuwedeel van de veranderingen sedert de invoering van de Mammouthwet in het onderwijs wil terugdraaien. Daartoe behoort ook het afhakken van het troebele waterhoofd. De raadgevingen van BON vallen op rotsbodem of droog zand en zijn als voortreffelijk zaat dat te weinig voortbrengt. BON zou zich daarom als politieke partij tot de kiezers moeten wenden of oproepen voor steun aan een politieke partij die achter BON staat en voor wie de wensen van BON een hoge prioriteit hebben.

Reacties zijn gesloten.