Ondertussen “down under”

Ook in Australie wordt volop gediscussieerd over het wiskundeonderwijs. Het Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority (ACARA), de gezaghebbende commissie die het wiskundecurriculum bepaalt, heeft het Quantitative-Skills-of-21st-Century-Workers-Report uitgebracht waarin wordt betoogd dat de manier waarop wiskunde wordt onderwezen moet veranderen: er moeten veel meer aan werk gerelateerde contexten worden gebruikt. 

Het is een voor BON bekend standpunt dat er in Nederland toe heeft geleid dat aankomend hts'ers zo weinig wiskundevaardigheden bezitten dat de wiskundigen van de technische hbo-opleidingen de noodklok hebben geluid. Zij kunnen niet meer garanderen dat afgestudeerden van technische hbo-opleidingen voldoende bagage hebben om hun werk te kunnen doen. Me dunkt een noodklok zoals zelden gehoord is.  

Gelukkig is er in Australie de nodige weerstand tegen dit onzalige plan. Blogger Harry Webb maakt er op zijn blog Webs of Substance gehakt van. De argumenten zijn voor betrokkenen hier op onze website niet nieuw, maar het is goed te weten wat er internationaal speelt.

 

(Dank aan Joost Hulshof voor de info. Zie ook zijn blog)

4 Reacties

  1. “er moeten veel meer aan werk

    "er moeten veel meer aan werk gerelateerde contexten worden gebruikt." Ik denk dat men nog liever wil dat leerlingen computerprogramma’s gaan inkloppen. Hoe jonger hoe beter.  Of anders online wiskunde. Valoriseren die wiskunde. Loeki Knol wist het al.

     

    “Learning how to code should be as important as reading and writing in schools” #eucodeweek #allyouneediscode (11-17 oktober 2014). De senior directeur ‘EU institutional affairs’ bij Microsoft (vroeger: Tweede Kamer; KPN) is één van de Coding Girlz. Door het vertrek van partijgenoot eurocommissaris voor de Digitale Agenda, een andere coding girl, zal deze strategische positie op relatiebeheer zijn verzwakt.

     

    The European Coding Initiative brings together a wide array of stakeholders to promote coding and computational thinking at all levels of education, as well as in more informal settings. The project was created in June 2014 under the auspices of the European Commission, and is supported by partners from the technology industry, including Microsoft, SAP, Rovio, Liberty Global and Facebook. The initiative also involves not-for-profit organisations involved in the promotion of coding and computer science education, including Code.org [mede gefinancierd door Microsoft en Facebook], CoderDojo and European Schoolnet.”

  2. Toekomst afstuderende HBO

    Toekomst afstuderende HBO-informatici somber, vanwege te onbenullige opleiding

    "Men kan niet meer garanderen dat afgestudeerden van technische hbo opleidingen voldoende bagage hebben om hun werk te kunnen doen."

    Afgestudeerde HBO-informatici zullen in de toekomst moeilijk aan de bak komen. Dat staat volledig haaks op wat Neelie Kroes vertelt. Dat komt omdat deze opleiding bij de meeste hogescholen weinig voorstelt. Dit staat niet te lezen in het artikel zelf, maar wel in de commentaren, waarin duidelijk wordt hoe onbenullig deze opleiding is, www.security.nl/posting/404500/%22HBO-informaticastudent+heeft+magere+kans+op+arbeidsmarkt%22 .

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.