Op zwarte scholen presteren autochtone kinderen slechter

Kiezels_450x200.jpg

Het Parool, de Volkskrant en andere media schrijven vandaag over een opmerkelijk en potentieel brisant onderzoek van promovenda Cheng Boon Ong onder 47000 leerlingen van 241 Amsterdamse basisscholen: "de kans dat autochtone kinderen zonder diploma van de middelbare school komen, stijgt van 3,6 procent naar 8 procent als er meer dan 77,7 procent allochtone leerlingen op hun basisschool zitten. Dat komt niet door de kwaliteit van het onderwijs, blijkt uit analyses van promovenda Cheng Boon Ong, maar door de samenstelling van de klassen. 'De dynamiek op zo'n school, de manier waarop kinderen met elkaar omgaan heeft dat effect,' stelt copromotor Kristof de Witte."

4 Reacties

  1. In het Volkskrantartikel

    In het Volkskrantartikel staat niets over de samenstelling van van het autochthone deel van de schoolpopulatie. Het zou bij voorbeeld zo kunnen zijn dat de ouders van de autochthone leerlingen zich weinig tot niets ingespannen hebben om hun kinderen op een "witte" school te krijgen. Het zou daarom kunnen dat daarin de oorzaak moet worden gezocht en gevonden zou kunnen worden van het door de promovenda gevonden verschil

  2. Op zwarte basisscholen zullen
    Op zwarte basisscholen zullen verhoudingsgewijs meer autochtone kinderen uit lagere sociale klassen zitten dan op witte basisscholen. Ga ik er terecht vanuit dat hiervoor is gecorrigeerd en er dan toch nog zo’n groot verschil was?

  3. Volgens promotor de Witte

    Volgens promotor de Witte zijn de correcties, waarop classica doelt, deels uitgevoerd (de Volkskrant van vandaag). In hoeverre die correcties afdoende zijn doorgevoerd kan ik niet beoordelen. De suggestie dat hier sprake zou zijn van een groepseffect lijkt me wel interessant. Van de andere kant vind ik het belang dat gehecht schijnt te worden aan een kantelpunt van 78 % betwistbaar. Boven dat kantelpunt neemt volgens het verslag in de Volkskrant plotseling sterk toe van 3,6 % naar 8 %. Ik denk dat je die conclusie op die manier niet kunt trekken en het is ook moeilijk voorstelbaar. Hij geldt denk ik wel wel voor de gehele onderzochte populatie maar niet voor ieder percentage aan weerszijde van het kantelpunt. Dus zegt dat kantelpunt op zich ook niet zo veel.

  4. BON publiceerde ooit over een

    BON publiceerde ooit over een "zwarte" school (ik heb die benaming altijd ridicuul gevonden, maar progeressief Nederland hanteerde de term zonder schroom) waarbij de traditionele klassikale onderwijsvormen werden toegepast. Die school (was het in Arnhem?) bleek heel goed te presteren!

    Als nu in het vernieuwende onderwijs blijkt dat vooral zwakkere leerlingen (op scholen met veel taalonkundige leerlingen, wat wil zeggen: met ouders die moeizaam de Nederlandse taal beheersen) blijken uit te vallen, toont dat aan wat bij BON al jaren is opgemerkt: juist de zwakkere leerlingen vallen uit bij het vernieuwde onderwijs.

    Ik heb het in de praktijk ondervonden: het vernieuwde onderwijs bleek vooral voor de zwakkere leerlingen een enorm struikelblok!

    Waarvan acte!!

     

Reacties zijn gesloten.