OECD Vlaams onderwijs loopt ernstig achter

logooecd_en.jpg

De Vlaamse website HNL.BE schrijft dat Vlaanderen volgens de OESO de komende generaties achterop dreigt te geraken in het afleveren van hooggeschoolden. Nu is niet ieder bericht op iedere website nieuwswaardig, maar dit bericht komt uit een interview met OESO onderwijsbaas Dirk van Damme. De gehanteerde meetlat is het percentage hoger opgeleiden dat wordt afgeleverd in vergelijking met het gemiddelde van de OESO. De Vlaamse onderwijsminister Hilde Crevits heeft de oplossing wel: meer inzetten op betere orienteren zodat studenten kiezen voor een studierichting die met grotere zekerheid een diploma oplevert. Wij weten nog wel een beter alternatief: verstrek de diploma's gratis bij een pak Pampers.

Het is dieptriest dat het OESO op basis van degelijke argumenten en cijfers beleidsbepalende besluiten neemt. "OESO: better policies for better lives"

6 Reacties

  1. Het rekenonderwijs is in

    Het rekenonderwijs is in Vlaanderen nog niet naar de sodemieter geholpen. Daar moet wat aan gedaan worden.

  2. Laat de OESO zich bij haar

    Laat de OESO zich bij haar eigen zaken houden. Economisch beleid, bijvoorbeeld, is haar core business. Als ze over onderwijs gaat, kom je vanzelf bij de PISA test. Nederlandse kinderen zouden goed zijn in wiskunde. De test meet echter helemaal geen wiskunde, maar begrijpend lezen, met een wiskundig sausje. Het CITO werkt er aan mee. Dan weet je het wel. Geen vergelijkingen met een of twee onbekenden, geen sinus of cosinus, geen exponenten. Maar vooral veel tekst. Allicht scoren Nederlandse kinderen daar goed in. Ze zijn er door het CITO zwaar op gedresseerd.

     

    De OESO heeft verder geijverd voor meer hoog opgeleiden. Een half miljoen sociaal-wetenschappers in dit land is beslist te weinig. Ons onderwijs zit te springen om meer onderwijskundigen en aanverwanten. En nu blijkt ook nog dat de Belgen de OESO niet volgen. Die Belgen toch, foei!

     

    De universiteiten slagen er handig in de Europese politiek te infiltreren: meer studenten, meer geld. En daar gaat het toch om? Kunnen we niet beter de lobby via de OESO de nek omdraaien? Dan schakel je die universitaire race om geld deels uit. Je moet het maar durven verkondigen: meer hoger opgeleiden, terwijl meer dan 95% geen werk kan vinden in zijn vak. Word eens wakker, bij de EU in Brussel! En stuur die OESO terug haar hok in.

  3. De PISA test van 2006 toont 6

    De PISA test van 2006 toont 6 dobbelstenen van boven. Er staat bij dat het aantal ogen beneden en boven samen 7 is. Bereken het aantal ogen beneden van elke dobbelsteen. Dit wordt voorgelegd aan 15-jarigen. Het is rekenen voor een kind van 7. Het schijnt aan te tonen dat Nederlandse kinderen goed zijn in wiskunde. De minister gelukkig, iedereen blij. Zalig de kleinen van geest, die zich aldus verheugen.

Reacties zijn gesloten.