Spiegeltjes en kraaltjes voor het onderwijs?

juwelen_450x200__224381_5150.jpg

Al jaren beweren politici, van links tot rechts, dat er in onderwijs geïnvesteerd wordt, dat onderwijs als enige ministerie buiten de bezuinigingen valt en dat op die manier ons uitstekende onderwijs excellent zal worden.

BON meent dat het belangrijk is dat er voldoende geld naar onderwijs gaat, maar is er op tegen dat eventueel extra geld zonder verder oormerken naar de schoolbesturen wordt gesluisd. In de praktijk komt dat geld niet in de klas terecht, maar verdwijnt in projecten, gebouwen, bureaucratie en de commerciele kleilaag van onderwijsadvisering en ondersteuning. Een voorbeeld van gehypt onderwijsgeld is het vorig jaar afgesloten 'nationaal onderwijsakkoord' waar we eerder over berichtten. Ook nu is er naar aanleiding van de zojuist aan de kamer gezonden investeringsbrief van OC&W de nodige onduidelijkheid. De Aob analyseert dat er geen sprake is van de voorgestelde 1,2 miljard extra voor onderwijs en naar aanleiding hiervan heeft de SP kamervragen gesteld, die we hieronder graag weergeven.

Vragen van de leden Jasper van Dijk en Siderius (beiden SP) aan de minister en staatssecretaris van OCW over verwarring en onjuistheden in de investeringsbrief van OCW

Wat is uw oordeel over de brief van de AOB met forse kritiek op uw investeringsbrief? (1)

Is het inderdaad “pertinent onjuist” dat leraren in het primair onderwijs recht krijgen op een persoonlijk budget van 500 euro voor professionalisering, omdat dit volgens de werkgevers “onbetaalbaar” zou zijn?

Is het juist dat het scholingsbudget in de lumpsumfinanciering is opgenomen en dat niet de leraar, maar het schoolbestuur bepaalt of een scholingsaanvraag wordt gehonoreerd?

Is het juist dat u niet 1,2 miljard euro investeert in onderwijs, maar dat dit bedrag een optelsom is van oude afspraken en oud geld? (2)

Is het bovendien juist dat de afgelopen jaren (sinds 2009) 1,5 miljard euro minder aan onderwijs is uitgegeven als gevolg van de nullijn? Zo nee, hoeveel heeft de nullijn opgeleverd aan besparingen sinds 2009?  

Deelt u de mening dat u het onderwijspersoneel op afstand houdt zodra er afspraken gemaakt moeten worden, zoals bij de totstandkoming van de sectorakkoorden?

Is het juist dat 80 procent van de schoolbesturen het extra geld uit het Herfstakkoord op een spaarrekening heeft gezet of gebruikt om financiële tekorten te dichten?

Bent u bereid op hoofdzaken na te gaan waar het geld uit het Herfstakkoord naartoe is gegaan? Zo nee, hoe voorkomt u dat dit geld overal terechtkomt, behalve in het klaslokaal?

Erkent u dat uw investeringsbrief onjuistheden bevat en tot verwarring heeft geleid? Hoe gaat u dit rechtzetten?

(1) www.aob.nl/default.aspx?id=12&article=50800

(2) www.volkskrant.nl/vk/nl/5288/Onderwijs/article/detail/3727956/2014/08/28/Docent-krijgt-500-euro-per-jaar-om-door-te-leren.dhtml

 

De minister deelt kraaltjes en spiegeltjes uit, grotendeels betaald door de docenten zelf, en met het doel het onderwijs te vermodermiseren tot een van computers vergeven speelhal. Iedereen mag kiezen wat hij het liefste doet, maar de aanblik is bedroevend eenzijdig en ondraaglijk dun.

Wanneer neemt de minister de studenten, leerlingen en de docenten nu eindelijk eens serieus?