Akkoord leenstelsel ?

credit card_450x200_235669_9327.jpg

De Telegraaf bericht dat kabinet en ondersteunende coalitie bijna een akkoord hebben over het sociaal leenstelsel.

De onderwijsspecialisten van de vier fracties (PvdA, VVD, D'66 en GroenLinks: red) praten er morgen over, in wat door betrokkenen een cruciaal overleg wordt genoemd. „Als alles dan goed gaat, hoop ik dat de fractievoorzitters het volgende week politiek kunnen afkaarten”, zegt een van hen. Er klinken meer hoopvolle geluiden aan het Binnenhof. „Het is voor 90 procent rond”, zegt een andere ingewijde. Een derde wijst erop dat een eventuele deal nog wel een paar weken op zich kan laten wachten.

5 Reacties

  1. Hebben niet heel veel landen

    Hebben niet heel veel landen een systeem met beurzen waarvoor je geselecteerd wordt op basis van talent? Wat betekent het voor onze concurrentiepositie als wij onze studenten gaan selecteren op leendurf ipv op talent? En als onze studenten hun studies gaan kiezen op verondersteld economisch rendement? En, in vervolg daarop: wat betekent dat voor het aantal hogeropgeleiden dat zal kiezen voor een baan in het onderwijs?

  2. Vroeger stonden er vele wegen

    Vroeger stonden er vele wegen open om een pas universitair afgestudeerde (doctorandus, ingenieur, meester) het onderwijs in te lokken. Vrijstelling van militaire dienstplicht, kwijtschelding van studieschuld, aantrekkelijk salaris, een zeer sterke rechtspositie, voor langstudeerders een aantrekkelijk beginsalarisvanwege betaling naar leeftijd, aanzien, grote vrijheid bij het lesgeven, accent op het bezig zijn met lesgeven zelf en de resultaten daarvan, ervaring in het geven van onderwijs tijdens je studie als onbevoegd docent en het gemakkelijk verkrijgen van lesbevoegdheid. De didaktische kant van onderwijs geven werd toen als secundair  gezien en enkele tentamentjes extra waren voldoende om je volledig eerstegraads bevoegd te maken. Ik geloof dat mijn overzicht vrijwel volledig is. Uit het overzicht kan men ook halen welke veranderingen in het onderwijs weer teruggedraaid zouden kunnen worden om het voor universitaire mastergediplomeerden aantrekkelijker te maken om het onderwijs in te gaan. En het is ook glashelder dat met dat terugdraaien zo veel machtige personen schade zouden lijden dat dat terugdraaien niet zal gebeuren. En zonder perestoika in Onderwijsland zullen er weinig hoog in hun studievak opgeleiden het onderwijs ingaan.

  3. In aansluiting hierop: ik

    In aansluiting hierop: ik vond wat Leo Prick onlangs opperde in het NRC interessant: wie de middelbare school met een goeie cijferlijst afsluit, krijgt een deel van zijn of haar studielening kwijtgescholden. In zijn betoog verder nog de fantastische beweringen dat niets zo motiverend is voor een docent als gemotiveerde leerlingen, en dat enkele supergemotiveerder leerlingen het niveau van een hele klas omhoog kunnen halen. Meteen uitproberen dat idee, zou ik zeggen, eventueel in de vorm van een pilot met beperkte opzet. Ben benieuwd met welke smoes dit idee geblokkeerd zal worden. Want voor bestuurders is dit natuurlijk gevaarlijk: ambitieuze leerlingen hebben behoefte aan goeie docenten, en bestuurders voelen zich juist altijd bedreigd door goeie docenten.

     

  4. Los van mijn vrees voor
    Los van mijn vrees voor verdere daling van de aantrekkelijkheid van het leraarsberoep voor hogeropgeleiden, en algemener: ik hoop van harte dat Nederland ervoor zal kiezen talent tot het belangrijkste selectiecriterium te maken, boven leendurf.

    Dat betekent dat naar mijn mening een leenstelsel altijd vergezeld moet gaan van een stelsel met beurzen voor de zoveel procent meest getalenteerden.

    Hoe zou een land op het WK voetbal presteren dat niet de grootste talenten selecteert en de opleiding voor hen betaalt, maar iedereen van gemiddeld talent op de voetbalopleiding toelaat en hem die zelf laat betalen?

  5. Volgens het nieuws zijn

    Volgens het nieuws zijn kabinet, D66 en GL 'heel dicht bij een akkoord'. Bij het horen ervan prees ik mij gelukkig dat ik al heb gestudeerd, met studiebeurs. Ik ben er nl. vrij zeker van dat ik niet zou zijn gaan studeren, ondanks een ruime 8 gemiddeld op de gymnasiumlijst. De thuissituatie maakte mij als de dood voor het aangaan van schulden.Wellicht had ik gekozen voor iets dat zeker te halen is, en dicht bij huis, dus een HBO-opleiding.

    Dit alles zo overdenkend stel ik de vraag: zou het kunnen dat niet alleen jongeren van lagere sociale afkomst minder zullen gaan studeren, of laag inzetten zodat de studie zeker te halen is, maar ook meisjes? Meisjes zijn immers vaak wat voorzichtiger. Waar een onzeker meisje met een ruime 8 op het gymnasium toch op safe speelt en HBO kiest, zal een jongen met een 7 wellicht overtuigd zijn die WO-opleiding wel aan te kunnen.

    De laatste tijd waren vrouwen oververtegenwoordigd in het hoger onderwijs. Zou het leenstelsel verandering in deze verhouding brengen?

Reacties zijn gesloten.