El Dorado

Het resultaat van het op afstand zetten van het onderwijs door de politiek is het ontstaan van een onderwijsland, El Dorado, aantrekkelijk voor mensen met een neus voor voor waar en wanneer je goed geld kunt verdienen met praatjes verkopen. In de NRC stond dit weekeinde een artikel over D66 waarin beschreven werd hoe D66 een einde wil maken aan haar amateurisme. Ik heb daarop gereageerd met een ingezonden mail maar ik verwacht geen plaatsing omdat de bewering op de D66website dat aan de leraren niet te veel veranderingen moesten worden opgelegd omdat ze al zo onder al die eerdere veranderingen hadden geleden verdwenen is. Dat was de spil van mijn verhaal. Wat je daar nu over onderwijs leest is "Elck wat wils" zonder het besef dat er een ingrijpende herstructurering noodzakelijk is. Succes van D66 bij de Tweedekamerverkiezingen dat het gevolg zou kunnen zijn van hun gelikte website is daarom niet in het belang van BON. De onderwijsplannen van D66 bestaan uit los zand klevend aan geld: een verzameling van schijnbaar losstaande wensjes met veel gemeenplaatsen maar zonder peristroika. Qua toonzetting is in haar onderwijsdoelstellingen D66 helemaal bij de tijd en is ze geslaagd een einde aan haar haar amateurisme te maken. Maar een bondgenoot van BON zal ze niet worden. Tenzij de SP door een wonder heel machtig zou worden heeft BON van geen enkele politieke partij iets te verwachten.
BON heeft echt een eigen politieke partij nodig

2 Reacties

  1. Wenselijke politieke eisen

    Wenselijke politieke eisen bij verkiezingen voor een perestroika
     
    Eis I
    De leden van een schoolbestuur zijn uitgezocht door mensen die al lid van dat bestuur waren. Deze wijze van uitverkiezing stamt nog uit de tijd van de nu bijna beëindigde schoolstrijd maar is nu ondemocratisch geworden. Bestuursleden hebben meestal  geen verdienstelijk onderwijsverleden en hebben ook niet uitgeblonken in de wetenschap der Onderwijskunde. De resultaten van het onderwijs zijn sedert het ontstaan van de meeste huidige besturen waarvan de leden hun taak broepsmatig vervullen niet beter op geworden. De bestuurders worden echter wel rijk ten koste van de leraren. Vier redenen om aan schoolbesturen in hun huidige vorm een einde te maken.
    kort gezegd: de huidige ondemokratisch en incompetente schoolbesturen moeten verdwijnen en het hoge salaris van de schoolbestuurders moet voortaan de leraren ten goede komen.
     
    Eis II
    De leraren moeten, zo lang dat acceptabele cognitieve resultaten oplevert op hun eigen manier, mogen les geven en ouders moeten bij voorkeur voor hun kinderen scholen kunnen kiezen die aan hun speciale wensen tegemoet komen. (Voorbeeld: een leraar mag buigings- en interferentieverschijnselen ook duidelijk mogen maken door middel van golfvectoren of complexe getallen in plaats van door goniometrische formules; ouders moeten kunnen kiezen voor een kleine zelfstandige HAVO met huiswerkklassen).
    kort gezegd: goed opgeleide leraren moeten meer vrijheid krijgen om op eigen wijze te onderwijzen en ouders moeten meer vrijheid en mogelijkheden hebben om een naar hun mening geschikte school voor hun kind te vinden.
     
    Eis III
    ………….
     
  2. Eis I Het huidige

    Eis I Het huidige systeemonerdeel schoolbesturen is een politiek misbaksel
     
    Eis II  Autonomie van de leraar en van de ouders
     
    Eis III Leerplicht en Leerrecht
    Met Onderwijs is zowel een leerplicht als en leerrecht verbonden. De leerplicht lijkt op de militaire dienstplicht en wordt vervuld ten dienste van de Gemeenschap der Nederlanders en dient vooral om de welvaart van die gemeenschap in stand te houden. Het leerrecht is er o.a. opdat zo veel mogelijk mensen in Nederland in staat zullen zijn voor hun eigen levensonderhoud te zorgen en is daarmee zowel gericht op het belang van het individu als dat van de gemeenschap. In het onderwijs heeft het leerrecht betrekking  op het gesubsidieerd vergroten van de kennis en inzicht van elk  individu en het verwezenlijken van gelijke kansen voor iederen om zijn welvaart en welzijn te vergroten.
    kort gezegd: De overheid faalt continu door de leerplcht als een aanwezigheidsplicht in schoolgebouwen te beschouwen. Dat is tevens respectloos t.o.v. de ouders.
     
    Eis IV Leerplicht en Leerrecht versus Staatsmacht en Ouderrechten
    De leerplicht is meer met staatsmacht verbonden en het leerrecht meer met ouder-rechten en -plichten. De staatsmacht moet zich vooral op het cognitieve aspect van het onderwijs richten, de ouderlijke boemoeienissen betreffen meer cultuur en moraal. De overheid heeft op beide gebieden ver grenzen overschreden en is bovendien gefixeerd op de leerplicht van allen ten koste van het leerrecht van individu. De overheid moet ophouden met het vertellen van haar sprookje over passend onderwijs en het uitvoeren van haar ideeën daarover omdat wat zij uitvoert maar goed is voor een klein aantal leerlingen en zeer slecht is voor de heel goede en de heel slechte leerlingen.
    kort gezegd: passend onderwijs moet altijd passend en zeker geen fictief bijprodukt van een bezuiniging zijn en het is niet alleen aan de staat om te bepalen wat voor de verschillende leerlingen passend is.
     

Reacties zijn gesloten.