AO plan van aanpak rekenonderwijs

Update 14 april 16u00. Het debat is uitgesteld tot na 1 mei

Op 16 april is er een algemeen overleg in de Tweede Kamer over de aanpak van het rekenonderwijs. Karin den Heijer, docente wiskunde op een gymnasium in Rotterdam, heeft een commentaar geschreven (en al aan de staatssecretaris overhandigd) op deze aanpak. Haar volledig commentaar staat, samen met andere relevante stukken in de bijlagen bij dit artikel.

In grote lijnen zegt Karin het volgende

  1. Deze rekenexamens lossen het maatschappelijk probleem van tekortschietende rekenvaardigheid niet op. De rekenexamens testen onder andere algemene intelligentie en begrijpend lezen, naast ergernisbestendigheid en goede ogen.
  2. De staatssecretaris meldt dat het veld betrokken is bij de totstandkoming van de rekentoetsen, maar dat is het verkeerde veld: niet de afnemers, de vervolgopleidingen zijn betrokken, maar een klein groepje wiskundeleraren en belanghebbende organisaties.
  3. De intensiveringstrajecten die de toetsresultaten moeten verbeteren zijn moeilijkdoenerij, verspild geld en energie en zelfs schadelijk, dezelfde personen die verantwoordelijk zijn voor het rekenonderwijs van het basisonderwijs komen nu het voortgezet onderwijs adviseren.
  4. In plaats van dit alles moet het rekenonderwijs op basisscholen nu eindelijk op orde komen, moet de grafische rekenmachine bij wiskunde worden afgeschaft, moet rekenen in de wiskunde worden geïntegreerd en de vakdidactiek weer ondergebracht worden bij de universiteit.
  5. Als de toets toch doorgaat moet inzagerecht en openbaarheid van de vragen gegarandeerd zijn. Ook geeft Karin een voorbeeld van hoe een echte rekentoets er uit zou kunnen zien.

Natuurlijk verwijzen wij bij deze discussie ook graag naar de website van Prof. Jan van de Craats over de rekentoetsen

Bijlagen

 

 

 

2 Reacties

  1. Wat Mevrouw Den Heijer

    Wat Mevrouw Den Heijer voorstelt is natuurlijk enorm veel beter dan wat de overheid geplanned heeft. Maar aan de wens om de kwaliteit van het VWO te verhogen zou beter voldaan worden als de daar instromende leerlingen al goed in rekenen zouden zijn. Daarom zou de afsluitende toets rekenen voor het VWO ook afgelegd moeten kunnen worden door leerlingen uit groep 8 van de basisschool. Het daarbij te verwerven certificaat zou dan ook een rol kunnen spelen bij de toelatingsbeslissing tot 1 VWO of tot tot een VWO+ brugklas.

    Waarom het gebruik van een grafische rekenmachine niet afschaffen in plaats van het te reduceren. Toen ik op de TU begon te studeren heb ik gemakkelijk mijzelf het gebruik van een rekenlineaal aangeleerd. Ik had op het gymnsium immers leren rekenen met behulp van logarithmentafels. Waarom zou nu een leerling die veel grafieken geschtetst heeft zich zelf op het vervolgonderwijs niet kunnen leren hoe hij een grafische rekenmachine moet bedienen?

  2. Nu de inspectrice van

    Nu de inspectrice van onderwijs vastgesteld heeft dat voor het vak wiskunde de intrinsieke belangstelling in het secundair onderwijs het geringst en daaraan misschien in het vwo een einde aan gemaakt kan worden door de leerlingen de mogelijkheid te bieden vanaf de eerste klas wiskunde met een wiskundig karakter te volgen zou het goed zijn dat het rekenonderwijs in de basisschool mede daarop gericht wordt en de kinderen het rekenonderwijs op de basisschool zouden kunnen afsluiten met een toets die niet alleen vrijstelling geeft voor de eindexamentoets wiskunde maar ook voorbereidt op facultatief onderwijs in karakteristieke wiskunde vanaf het begin van het VWO

Reacties zijn gesloten.