4 Reacties

  1. Lonneke Boels

    Lonneke Boels

    Eén van de deelnemers aan de hoorzitting is Lonneke Boels. Ze weet met verve met realistisch rekenen te verdedigen. Grappig dat ze pas op het einde van 5VWO in de gaten kreeg dat het differentiëren van de plaatsfunctie in de natuurkunde op dezelfde techniek berust als het differentiëren in de wiskunde. En pas tegen de tijd dat ze haar eerste-graads bevoegdheid wiskunde gehaald heeft zag ze dat wiskunde ook toepassingen heeft in het dagelijks leven en in andere studies.

    Lonneke Boels (Wiskundedocent in delft. Ontwikkelaar van rekenlessen voor de bovenbouw Havo binnen een project van de NVvW. Docent vakdidactiek rekenen op de Haagse Hogeschool)

    [Wiskunde E Brief 457]

    • Ik vind het erg jammer dat er nu een discussie ontstaat over het afschaffen van de contextrijke wiskunde. Met een dergelijke afschaffing wordt naar mijn idee het bekende kind met het badwater weggegooid.
    • Bij mijzelf heeft het destijds tot en met eind 5 vwo geduurd voordat ik doorhad dat de wiskunde die ik bij wiskunde kreeg, dezelfde soort opgaven was als bij natuurkunde. Tegenwoordig zie ik dat leerlingen de verbanden met andere vakken eerder en makkelijker leggen, onder andere door de contextrijke wiskunde.
    • Verder heb ik zelf jarenlang beweerd dat ik wiskunde eigenlijk nergens voor nodig had en dat het dus een overbodig vak was. Ik vond het een ontzettend leuk vak, dat wel, maar volslagen onbruikbaar in het dagelijks leven. Pas tijdens het halen van mijn eerstegraads wiskundebevoegdheid (na tien jaar bedrijfsleven) begon ik verbanden met het dagelijks leven te zien en dat wiskunde eigenlijk de grondslag is van alle andere studies en werk. Dit besef kwam dankzij de contextrijke wiskunde.
    • Een prachtig voorbeeld van het niet begrijpen van de aangeleerde algoritmen vind ik de discussie die onlangs oplaaide over het terugbrengen van de staartdeling in het primair onderwijs. Iedereen die roept dat de staartdeling van de basisschool is verdwenen, heeft het algoritme niet gesnapt. De staartdeling is NIET verdwenen maar wordt uitsluitend anders genoteerd. Het proces van aanleren is inderdaad héél anders maar de meest verkorte notatievorm die leerlingen die naar de havo en het vwo gaan moeten beheersen, is qua principe en algoritme precies hetzelfde als de staartdeling. Alleen doen leerlingen het nu met begrip in plaats van met een trucje. Iedereen die de 'ouderwetse' wiskunde heeft gehad en nu pleit voor invoering van de staartdeling, toont daarmee in mijn ogen aan waarom de 'ouderwetse' wiskunde alleen niet voldoende was.
    • Er wordt door tegenstanders van het kolomsgewijs rekenen hard geroepen dat ze niet goed zijn, omdat het van links naar rechts is. Maar mij valt op dat ook de staartdeling van links naar rechts is.
  2. Ik weet het niet dus bestaat

    Ik weet het niet dus bestaat het niet? Non cogito ergo non sum?

  3. Karin maakt duidelijk waar

    Karin maakt duidelijk waar het om gaat. Die tekst moet verspreid worden.

Reacties zijn gesloten.