De nieuwe voorzitter 2

In de Volkskrant van gisteren stonden twee ingezonden brieven waarin werd gereageerd op het interview met de nieuwe voorzitter van de VO-raad  Paul Rosenmöller. Omdat er waarschijnlijk copyright op zit neem ik de vrijheid  delen van de inhoud hier te parafraseren en soms te citeren.

In de eerste brief verwondert  een docent economie zich erover, dat Rosenmöller denkt de kwaliteit van het onderwijs te verhogen door de arbeidsvoorwaarden te verslechteren en de docenten te degraderen tot begeleiders en coaches. En dan wil hij ook nog dat de belevingswereld van kinderen het klaslokaal binnenkomt. Volgens de briefschrijver zit hier nu juist het probleem. “Je moet als onderwijsinstelling niet meegaan in de chaos van het kind, maar juist structuur aanbieden”. Pubers weten nauwelijks de weg op internet te vinden en zijn nauwelijks in staat om feiten en meningen van elkaar te onderscheiden. “Juist om die reden moet er een gekwalificeerde docent voor de klas die orde schept in de chaotische wereld om ons heen”.

Een tweede briefschrijver, een docente Engels, vindt het verbazend hoe mensen die niet in het onderwijs zitten zich altijd weer als expert opwerpen. Het is volgens haar  niet waar dat de maatschappelijke ontwikkeling van informatisering over scholen heen is gegaan. Het fenomeen kun je daar juist waarnemen en het is de kunst wegen te vinden ermee om te gaan. Bij het gebruik van smartphones in de les dient men zich van de bezwaren die eraan kleven bewust te zijn. De onrust in de klas die het kan veroorzaken; de mogelijkheid om voortdurend met elkaar in contact te staan; spieken wordt gemakkelijker etc. “Instructiefilmpjes gebruiken als vervanger van de docent is een allang achterhaalde mythe”, schrijft ze. “Instructie is tweerichtingsverkeer, dat weet elke docent”. Tenslotte: “Docenten zijn het zat altijd maar weer in de beklaagdenbank te moeten zitten”.

4 Reacties

  1. Laten we hopen dat de media

    Laten we hopen dat de media plaats geven aan de talloze leraren die uitstekend les geven en zich niet laten ringeloren door het handjevol innoveerders die denken dat de wijsheid in een tabletje zit. Niet alleen Rosenmöller, maar ook leden van de VO-Raden, kamerleden, bewindslieden lopen met hun hoofd in een cloud. Het zijn de buitenstaanders die leraren voor de voeten lopen en denken dat zij de weg weten. De hype zal over enige tijd weer overwaaien, maar ondertussen hebben we er maar last van. 

  2. Zou dit helpen?

    Zou dit helpen?

     

    "Vanaf 1 maart 2014 zal het verboden zijn om mobiele telefoons die speciaal voor kinderen zijn ontworpen, op de Belgische markt te brengen. Daarnaast mag er vanaf die datum ook geen reclame gemaakt worden die gsm-gebruik bij jonge kinderen aanprijst."

     

    (gezondheidsrisico's voor kinderen: zie hyperlink; wetenschappelijke onderzoeken en aannamen)

  3. Of verwijst voorgaande

    Of verwijst voorgaande hyperlink naar een kwakzalverswebsite? Andere artikelen bevatten een dosis fantasie en complottheorieën. Oordeel zelf. BON heeft via primaire bronnen ingezien dat neuzen van UNESCO, OESO, EU, VS, Microsoft, Apple, Intel, enz. omtrent onderwijs dezelfde kant op staan (21st century skills, het nieuwe leren, het levenslange leren, hoogdravende taal over de invloed van computers). Dat is geen samenzweringstheorie. Veel mensen voelen zich 'unheimisch' bij centraliserende tendensen. De nieuwe voorzitter van de VO-Raad heeft net ook een duit in het zakje gedaan. De docenten voelen de vrijheidsbeperking. Moeten we niet teruggaan naar de burgerrechten: het individu heeft zeggenschap in eigen leven(swijze). Met de informatisering, verknoping van netwerken, en surveillancemogelijkheden een moeilijke weg terug. De belastingkraan geeft macht.

Reacties zijn gesloten.