sectorraden wensen haalbaarheidsonderzoek rekentoetsen

Calculator__450x200_729609_85232651.jpg

De VO-raad bericht op zijn websiteSamen met de PO-Raad, MBO Raad en AOC Raad heeft de VO-raad zijn zorg uitgesproken over de invoering van de rekentoets. Uit de voortgangsrapportage die naar de Tweede Kamer is gestuurd, blijkt dat de resultaten over de hele linie erg tegenvallen.

De sectorraden roepen de Tweede Kamer – die op 9 oktober spreekt over de referentieniveaus rekenen en taal – in een brief op tot een structureel haalbaarheidsonderzoek naar de referentieniveaus.

(…)

Daarnaast blijken leerlingen op scholen waar veel aandacht aan rekenen besteed wordt, niet beter te scoren dan leerlingen op scholen waar dat minder het geval is. Het is dus de vraag of met de rekentoets gemeten wordt wat men wil meten.

BON deelt de opvatting dat er veel mankeert aan de referentieniveaus rekenen en dat de rekentoetsen helemaal geen rekenen toetsen. De problemen met de rekentoetsen zijn een niet te negeren signaal van de problemen met het Nederlandse rekenonderwijs. Het is de hoogste tijd dat dat serieus wordt aangepakt.

2 Reacties

  1. “scholen waar veel aandacht

    "scholen waar veel aandacht aan rekenen besteed wordt, scoren niet beter dan scholen waar dat minder het geval is."

    Veel aandacht aan rekenen besteden is dus helemaal niet nodig.

    "het is dus de vraag of met de rekentoets gemeten wordt wat men wil meten"

    Daarom schaffen we rekenen gewoon af want niemand weet meer wat rekenen is.

    Freudenthalers hebben hun doelen bereikt.

     

  2. Ik neem aan dat het om de

    Ik neem aan dat het om de rekentoets VO gaat die binnenkort ingevoerd wordt. Voor het VWO is zo'n toets iets als het paard achter de wagen spannen. Het juiste soort wiskunde-onderwijs op het VWO kan er veel baat bij hebben als leelingen in staat zijn om naakte en ingeklede rekenopgaven te maken en te begrijpen. Daarbij gaat het wel om licht geklede opgaven , (b.v. A doet een werk in 10 dagen; B doet een werk in 15 dagen. Hoe lang doen zij er over als zij het werk samen doen? De leerling moet dan wel begrijpen dat de werkers daarbij niet met elkaars bezigheden interfereren (elkaar bij voorbeeld in de weg lopen of veel deelwerkzaamhededen veel sneller samenwerkend kunnen uitvoeren); het gaat er om een bepaald type vraagstukken te herkennen en te kunnen oplossen)). Rekenen is niet iets dat aan het einde van het VWO getoetst moet worden maar aan het begin omdat bij de VWO-wiskunde nodig hebt of zou moeten hebben. Laat de rekentoets aan het einde van groep acht maar weer een deel van het toelatingsexamen VWO worden en er uit zien (inhoudelijk, open vragen) zoals dat er vroeger uitzag. En laat dat eindexamen rekenen aan het eind van het VWO maar vallen. Nederland ridiculariseert zich daarmee!

Reacties zijn gesloten.