Nieuwe lerarenopleiding?

zeepbel_450x200_1381916_89731304.jpg

Op Twitter krijgen we regelmatig berichten over "De Nederlandse School". We hebben daarom maar eens gekeken wat dat is. 

Allereerste de website van De Nederlandse School. De homepage zelf levert nauwelijks informatie op. Iets met onderzoeken en inspiratie en beta. Verder kijken bij het tabje: concept. Daar vinden we het volgende: 

In het basisjaar is het curriculum gevormd rondom het concept Ontwerpend Leren, waarin fellows een aantal “real world” STEAM onderwijsontwikkelingsprojecten ontwerpen en uitvoeren. Zij leren onderzoeken, ontwerpen en ondernemen. Tevens leren zij hun vermogens om als docent hun leerlingen deze vermogens te onderwijzen

Kennelijk gaat het om een lerarenopleiding. Wat voor lerarenopleiding is verder onduidelijk. Wel veel buzzwords: betekenisvolle leeromgevingen, leiderschap.

Bij het tabje "About" lezen we meer:

Waarom De Nederlandse School?

Het onderwijs van vroeger past niet in de samenleving van vandaag. De Nederlandse School zet daarom een nieuwe standaard voor inspirerend docentschap in de 21ste eeuw. Ze leidt een nieuwe generatie docenten op die meer vrijheid, leiderschap en verantwoordelijkheid kennen om hun eigen onderwijs vorm te geven, die meesterschap mogen tonen, die het onbenutte potentieel van leerlingen,  zichzelf en hun school weten aan te spreken en voorbij de grenzen van bestaande disciplines en methode kunnen werken om het beste uit leerlingen en de school te halen. Het onderwijs is net als andere domeinen in transitie waarbij design, creativiteit, zelf-organisatie, complexiteit, en voortdurende innovatie een noodzakelijke context vormen. Om docenten daarin te kunnen laten excelleren zullen zij meer ruimte voor hun persoon en professionaliteit en een beter groeiperspectief moeten krijgen. Daarom DNS.

Twitter wijst on nu op een blog. Daar blijkt dat men zich richt op beta-academici die het onderwijs in willen en dat "vooruitstrevende middelbare scholen" belangstelling hebben.

DNS: een nieuwe loot aan de stam van HNL, CGO, LL, PGO, ….. ?

 

2 Reacties

  1. “Ze leidt een nieuwe

    "Ze leidt een nieuwe generatie docenten op die meer vrijheid, leiderschap en verantwoordelijkheid kennen om hun eigen onderwijs vorm te geven, die meesterschap mogen tonen". Hier breekt mijn klomp. Ik lees niet anders dan dat de vrijheid van de leraren steeds meer wordt eingeengt en dat ze niet meer durven te zeggen dat ze er anders over denken. Angst voor ontslag omdat je liet merken er een andere mening op na te houden  bestond helemaal niet toen ik nog school ging. Ik denk niet dat je als leraar in de klas toen "vrije liefde" zou kunnen propageeren maar over de vreemde opvattingen van de wederdopers die een tijdlang de heerschappij in het godsrijk Münster hadden kon je best zonder goed- of af-keuring spreken als daar aanleiding toe was.  Maar bij de huidige inperking van de vrijheid van de leraren gaat het vooral over de manier waarop zij les geven of willen geven en moet het door jou te tonen meesterschap bestaan uit het goed je bovengeschikten naar de mond kunnen praten.

    En dan "Het onderwijs van vroeger past niet in de samenleving van vandaag". Vager kun je iets haast niet formuleren. Ik zie er daarom maar vanaf om te formuleren wat je je daarbij allemaal zou kunnen voorstellen. Op één uitzondering na: Dat je na zo'n uitspraak altijd alle kanten kunt opdraaien en je daarbij niet je tenen kunt stoten of je vingers kunt branden.

  2. die Stadtkirche St. Lamberti

    die Stadtkirche St. Lamberti in Münster  – –  ihre Bekanntheit verdankt die zwischen 1375 und 1450 erbaute Kirche der schauerlichen Geschichte  – –  die drei Käfige oben am Turm  – –  in ihnen hingen nämlich Mitte des 16. Jahrhunderts die Leichen der drei Anführer der Täuferbewegung  – –

    Begonnen hatte es als religiöser Protest und als Bürgeraufstand gegen die Stadtherrschaft des Bischofs. Es endete 1535 in einer blutigen Katastrophe. Als Bischof Franz von Waldeck anrückte, um seine rebellischen Untertanen wieder zu Gehorsam und altem Glauben zurück zu zwingen, radikalisierte sich der Widerstand : das protestantische Münster verwandelte sich in eine Stadt der „Wiedertäufer“. Unter dem Druck von Krieg und Belagerung erlangten die Täufer, eine radikale protestantische Bewegung, unter ihrem Anführer Jan van Leiden die Oberhand und errichteten in Münster das „Täuferreich“. Damit nun machte die Stadt europaweit Furore: Für manche als „Neues Jerusalem“ und Zeichen der Erlösung. Für die meisten jedoch als Sündenpfuhl, dessen Sitten- und Gottlosigkeit durch Gemeineigentum, Vielweiberei und angemaßtes Königtum bewiesen war.

    Nach rund einjähriger Belagerung mit einem Heer von 7.000 Landsknechten nahm Franz von Waldeck schließlich im Sommer 1535 die Stadt ein und richtete unter der verteidigenden Bevölkerung ein Blutbad an. Die Täufer, unter ihnen Jan Mathys und Jan van Leiden, wurden nach ausgiebiger Folter hingerichtet und schließlich in Eisenkäfigen an der Lambertikirche zur Schau gestellt. Als „Wiedertäuferkäfige“ hängen sie dort noch heute und sind ein beliebtes Fotomotiv.

     

    Dat was dus ná de wederdopers, na 1535. De bischop van Münster wist wel van wanten, dertig-jarige oorlog en meer van dat soort geloofsverbreiding. Die kooien hangen er nog steeds, leeg, weliswaar, de gieren hadden hun werk vier honderd jaar eerder naar tevredenheid van de bischop uitgevoerd.

    Münster werd plat gebombardeerd in 1943, de kerk tien jaar later herbouwd ; en de kooien oponieuw opgehangen. Zou dat zijn als waarschuwing aan alle onderwijshervormers, of als mene tekel voor graaiende bestuurders ? Dan zijn drie mkooien wel te weinig ; om beurten dan, misschien ?

Reacties zijn gesloten.