Bedenkingen bij PISA-onderzoek

Pisa_450x200_1419201_86416651.jpg

In "Pisa rankings are 'utterly wrong'" betoogt William Stewart (website TESconnect) dat de PISA rankings nutteloos zijn. Hij baseert dit onder andere op kritiek van de Deense Professor Svend Kreiner, een statisticus van de Universiteit van Kopenhagen en van Dr Hugh Morrison van Queens University in Belfast. De kritiek richt zich op de gebruikte generalisatie die alleen werkt als de vragen voor de leerlingen van verschillende landen gelijke zwaarte hebben. Dat is niet het geval. Zo kun je leren lezen van het Deens niet vergelijken me leren lezen van het Chinees. Ook op dit forum is eerder kritiek geweest op PISA omdat er bij rekenen veel realistische contextrijke sommetjes worden gebruikt, waar Nederlandse kinderen veel ervaring mee hebben.

Update: 5 aug 2013 reactie van OECD

7 Reacties

  1. “It is meaningless to try to

    “It is meaningless to try to compare reading in Chinese with reading in Danish,”

    Dit is een grote terreinwinst voor BON in de strijd om beter onderwijs. De Pisaresultaten van Nederland deden afbreuk aan de geloofwaardigheid van BON zoals het Flynneffect het de erfelijkheidsaanhangers in het nature-nurture-debat over intelligentie moeilijk maakte. Maar Flynn was te vertrouwen in zowel zijn deskundigheid als wetenschappelijke integriteit. Zijn bevindingen hoefden door de naturalisten niet in twijfel getrokken worden maar moesten wel door hen verklaard kunnen worden om ze voor henzelf onschadelijk te maken. BON had het wat dat betreft veel moeilijker. De OECD werkte vanuit de politiek en liet verkeerd bewerkte resultaten zien waardoor BON in een situatie kwam iets te moeten verklaren dat helemaal niet waar was. Kreiner en Morrison hebben met succes een D-day-operatie uitgevoerd en de overwinning kan BON nauwelijks meer ontgaan.

  2. Naast de OESO die ons

    Naast de OESO die ons richting een bepaalde onderwijsmethode manipuleert, is het de vraag of de Europese – v.h. economische – Unie vindt of de planning volgens schema verloopt. 'Synthesising' is fun! Waar u 'Europe' leest, moet u 'EU' begrijpen. Zijn we solidair met de demonstraties in Bulgarije? De wachtende Balkanlanden mogen niet worden buitengesloten. Wat zou het toch geweldig zijn als het Europese continent één blije homogene massa burgers zou opleveren. Hierdoor zou je kunnen bezuinigen op marketingstrategieën, en de Coca Cola er in één keer in kunnen rammen. Nu nog een droom, en wellicht op een dag werkelijkheid. Sta me toe even weg te dromen.

     

    "Comenius is the sub-programme focused on school education within the EU’s wider Lifelong Learning Programme (2007-0213).", "Through Comenius Centralised Actions the EU supports organisations from different countries working together to develop, promote and disseminate good practice and innovation in school education.", p. 2

     

    "Collaboration and exchange between education professionals and institutions from different countries, cultures and backgrounds leads to a better, deeper understanding, and valuable strengthening of both Europe and education. Some of the most salient benefits include the following:

     

    • Development of an inclusive European identity and culture, and a sense of belonging together
    • A greater interest in the life and culture of other countries, including an interest in learning languages
    • Important gains in teachers’ professional development, through the exchange of professional experiences and transfer of good practice across Europe
    • A step towards closer coordination of educational principles, values, methodologies, content within Europe, synthesising while respecting the local and national identities and circumstances
    • A step towards a coherent system of recognition of professional skills in education across Europe
    • A better, richer understanding of the challenges and opportunities faced by education in Europe in the 21st century
    • Promotion of educational innovation which would not be initiated or produced in large parts of Europe at the local, regional or national level."

    Uit: European Commission, 'Study of the Impact of Comenius Centralised Actions. Comenius Multilateral Projects and Comenius Multilateral Networks', executive summary, December 2012, ec.europa.eu/education/more-information/doc/comenius-networks-sum_en.pdf, via ec.europa.eu/education/more-information/reports-and-studies_en.htm, en een mer à boire aan onderzoeken voor de Comenius gecentraliseerde multilaterale projecten en netwerken, www.ea.gr/ep/comenius-study.

     

    Niet vergeten: de mensenrechten blijven prominent op de lijst staan, www.youtube.com/watch?v=6kT6mFQHZVM. Dan weten we bij wie we moeten zijn bij de Europese Vrijheid van Onderwijs. Zo ontroerend.

  3. GrondwetStrijd.

    GrondwetStrijd.

     

    "Op 29 maart 2014 bestaat onze Grondwet 200 jaar. In het kader van de viering van 200 jaar Koninkrijk organiseert de Academie voor Wetgeving, in samenwerking met het Nationaal Comité 200 jaar Koninkrijk, daarom een 'GrondwetStrijd'. Iedereen, van studenten tot ambtenaren en deelnemers uit het bedrijfsleven, kan deelnemen door een zelf gekozen wijziging van de Grondwet op te stellen en in te zenden. Zowel wijziging van bestaande artikelen als het opnemen van een geheel nieuw artikel is mogelijk.""

    www.academievoorwetgeving.nl/actueel/197/GrondwetStrijd:_zelf_een_(deel_van_de)_Grondwet_schrijven.html

     

    Vanwege de grootscheepse onderwijshervormingen, centraal opgelegde 'alternatieve' onderwijsvormen, en ontzuiling heeft de staat – en de EU – gaandeweg grotere invloed op het onderwijssysteem gekregen. Is herziening van artikel 23 Grondwet nodig? In de zin dat ouders voor – inmiddels 'ouderwets' –  kwaliteitsonderwijs mogen kiezen zonder te veel politieke 'humbug'? Zullen we eens zien hoe snel de sociale doelstellingen worden behaald. Hiernaast zou ik voorstellen de relatie van de Nederlandse staat met supranationale organisaties aan te scherpen. Die relatie is op dit moment één groot feest voor internationale onderzoekers, lobbyisten van grote ondernemingen, vertegenwoordigers van belangengroepen, en een losgezongen ambtelijke elite (waar is de parlementaire toetsing en controle?). Dit speeltje ver weg van de bühne zal niet snel worden opgegeven. Kijktip: 'Yes minister' en 'yes, prime minister', op zaterdagen, 21.20 uur, Nederland 2.  Afgelopen zaterdag een aflevering over de invoering van de euro in het Verenigd Koninkrijk. 🙂

     

    Zie ook:

    wetten.overheid.nl/BWBV0001001/geldigheidsdatum_13-12-2011#VertalingNL, en nl.wikipedia.org/wiki/Europees_Verdrag_voor_de_Rechten_van_de_Mens, en www.minbuza.nl/ecer/eu-essentieel/handvest-grondrechten/vrijheden-art.-6-t-m-19/recht-op-onderwijs-artikel-14.html, en onder G. www.beteronderwijsnederland.nl/content/wet-en-regelgeving-caos-verdragen-eu-en-oeso-beleid, en.wikipedia.org/wiki/Supranational_union    

  4. De internationale politiek is

    De internationale politiek is het op abstracte beginselen roerend met elkaar eens: 'sociaal', 'innovatie', 'vrede', 'mensenrechten', 'vrijheid', 'democratie', 'gebruik van IT', 'de eenentwintigste eeuw', enzovoort. Het doet geen pijn de ronkende zinnen aan het papier toe te vertrouwen. Die is er in een eerder stadium al uit gemasseerd. De pijn begint bij de uitvoering van de abstracte plannen. Men kan niet meer terug. De overeenstemming dient via een verdrag te worden uitgevoerd.

     

    De ambtelijke staf heeft hiernaast een langer geheugen dan politici, en weten beter waaraan de politiek zich in het verleden (internationaal) gecommitteerd heeft. Zo gaat de 'innovatie' als een zichzelf versterkend proces door, tot één grote brij wet- en regelgeving waaraan het niet eenvoudig ontsnappen is. De internationale onderzoekers vissen naar subsidie en zorgen dat hun onderzoeken aan de heersende trend voldoet. Vol idealisme gaat de internationale elite met de implementatie voort, totdat men met verbazing naar de ronkende puinhopen en het gebrul van de 'tokkies' kijkt.

     

    '"Zo hebben we het niet bedoeld. Het is goed voor jullie. Jullie moeten beter luisteren, onwetende burgers.", zegt men dan, en men gaat onverstoord – en ongestoord – verder. Tot de volgende (Europese) verkiezingen. Wat we in de Nederlandse parlementaire democratie niet willen – ook al loopt Nederland voorop bij de internationale hervormingen, wordt indirect via de EU aan ons opgelegd. De democratie glipt als los zand tussen de vingers weg. "We kunnen er niets aan doen."

     

    En zo maakt OESO, PISA deel uit van de totstandkoming van supranationale eenvormigheid. Totdat het op lokaal niveau pijn doet, en de boodschappers van het slechte nieuws zogenaamd op legale wijze monddood worden gemaakt. De moderne methoden zijn: ontslag, massapropaganda, 'naming and shaming', carrière op een zijspoor zetten, geen subsidieverstrekking, enzovoort. BON heeft een eigen website, en is niet afhankelijk van subsidie. Houden zo.

  5. Dank voor de info

    Dank voor de info Sympathisant,

     

    Mijn donkerste vermoedens blijken bevestigd. Je hebt mn vakantie weer van een straaltje optimistische zonneschijn voorzien ;-((

     

    Waar zijn mijn antidepripillen of toch maar een Franse Chablis of Belgische Westmalle. Dan heeft dat hele EU gedoe nog nut ook …….

     

    O Nee…. dat hadden we al lang voor de EU of zelfs de EEG bestond. Ik zou met plezier weer een paar honderd francs halen bij het grenswisselkantoor. 

  6. A propos grenswisselkantoren

    A propos grenswisselkantoren : die bestonden nog niet toen we  –  vriendje, ik, tieners  –  na de oorlog naar  Parijs fietsten en daar een week verbleven  –  met 100 francs (nieuwe francs) elk.  Het tarwebrood, dat we op de heenweg in Brabant kochten (27 NL cent) en nog over hadden, hakten we met een kampeerbijl in hapklare boterhammen, drie weken later, op de terugweg, voor de poorten van Amiens. Dat brood was nog niet dwars gebakken, zoals de reclame niet veel later bazuinde  –  het was gewoon goed ouderwets brood.

     

    Ik vrees dat je met een paar honderd francs anno 2013 nog vóór Parijs zult stranden  – – – – 

Reacties zijn gesloten.